Audi A4 allroad: Silný motor, báječný podvozek, interiér plný tlačítek. Zadarmo ale není

Jsou hvězdy, které nehasnou. I když v případě Audi A4 by se spíš hodil termín „nestárnou“. Aktuální generace je na trhu už slušnou řádku let, v lecčems ale hravě trumfne vozy, které se vyrábět teprve začínají. My jsme si zkusili lehce terénní verzi allroad s nejsilnějším naftovým motorem v nabídce.

Pro ty, kteří to neví, tak novinářské vozy se fasují na dealerství anebo třeba na velkých automyčkách. Do ruky se nám zástupcům novinářské obce dostanou, jako kdyby zrovna sjely z výrobního pásu. Občas ale dojde k výjimkám, já jsem například Audi dostal přímo od kolegy Pepy Vrtala, který ho testoval přede mnou.

A kdo aspoň jednou viděl pořad Autosalon na Primě, ten moc dobře ví, že Pepa auta nešetří. Každému naloží, co mu patří. A protože tahle A4 má přídomek allroad, dostal jsem do ruky auto, na kterém snad nebyl čistý kousek. Přišlo mi to symbolické. Ten, kdo po téhle semi-terénní variantě sáhne, asi nelituje, že jeho vůz bude chvílemi minimálně zvenku hodně zaneřáděný. Tohle není mašina, která by měla jezdit jen domů z kanceláře, allroad má na víc.

A4 se nemění

Je plno značek, které potřebují poutat pozornost svým designem. Mnohdy neotřelým, mnohdy křiklavým a někdy také zbytečně extravagantním. Audi se mezi ně nepočítá a model A4 už vůbec ne. Jeho silnou stránkou je pocit, že tohle auto navenek prostě nestárne.

Aktuální generace se vyrábí od roku 2016, ale rozpoznat, jestli je vůz starý 5 let nebo 5 měsíců není vůbec snadné. Když se na auto podívám, mám pocit, že vidím nový vůz, ale zároveň, že už se na silnici potkáváme roky. Obojí je pravdou. Tomu se říká nadčasový a konzervativní design.

Fakt je ten, že allroad je na trhu sedm let, což už je nějaká doba. A omlazením prošel před třemi roky. I to už je celkem doba... Zachovává si však střídmý šmrnc i eleganci. Od svého okolí se neliší křiklavým způsobem, ale svou lásku k dobrodružství dává najevo okamžitě. Obzvlášť v testované černé barvě, u které vyniknou plasty lemů blatníků a podvozek zvýšený o 23 milimetrů proti běžné verzi.

Uvnitř se tak trochu zastavil čas, ale v celkem vhodnou chvíli. Takovou, kdy v autech ještě ve velkém vládla tlačítka, která byla k nalezení po hmatu a všechno ostatní v kabině tak nějak méně zavánělo zbytečným futurismem a více dávalo smysl. Naladit si rádio, vypnout systém start-stop či přehodit jízdní režim čudlíkem je prostě fajn.

Všechno to precizní a důkladné zpracování jsem měl možnost sledovat z příplatkových sportovních sedadel a kromě veškerých funkčních drobností jsem ocenil třeba to, že Audi ponechalo před spolujezdcem plaketku Quattro. Prostoru nabízí A4 dostatek, vpředu i vzadu, na kolena i hlavu. Jen na zadní sedadla se skrze menší dveře trochu hůře nastupuje. Zavazadlový prostor je i díky zvýšenému podvozku velmi dobře přístupný, nabízí 495 litrů. Po sklopení sedadel o celý tisíc více.

Síla a pohodlí něco stojí

Dostat v roce 2022 do ruky šestiválcový třílitr, navíc s naftou, je trochu svátkem. Návratem o takových deset až patnáct let zpátky, kdy byly obdobné motory všude.

Testovaná A4 měla pod kapotou ten nejsilnější motor, jaký se pro variantu allroad vůbec nabízí. Jde o přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 286 koňských sil, který i díky 48voltové mild-hybridní technologii poskytuje kroutící moment 620 Nm. Taková síla si poradí i s hmotností 1885 kilogramů, na stokilometrovou rychlost vůz dostane podle informací automobilky za 5,4 vteřiny.

Na Audi jsem se těšil hlavně proto, že v létě jsem dostal možnost vyzkoušet si terénní verzi přímého konkurenta, a to Mercedes C220d All-Terrain. Klíčový rozdíl byl samozřejmě v motorizaci, stuttgartská hvězda měla dvoulitrový naftový čtyřválec o výkonu 200 koní, který vynikal snad až neuvěřitelnou spotřebou a také nadprůměrně tichým chodem.

Tady se ukazuje rozdíl v kubických centimetrech, A4 má prostě tradiční naftový projev. Slyšíte ho při nastartování, stejně jako při jízdě kolem 2000 otáček. Audi není hrubé, prostě si jen tak vrní. Během jízdy na tradiční komfortní režim se auto celkem krotí, nerve se extrémně silou dopředu, až jsem si říkal, že by mohlo jet víc. Při zájmu o vyšší výkon je prostě třeba pedál polechtat.

Svižnější jízda po dálnici je ale lahůdka, výkon vozu je takřka nevyčerpatelný. Jestli zmiňovaný Mercedes setře Audi na spotřebě, tady mu to konkurent z Ingolstadtu hravě vrátí. Ve vyšších rychlostech se mění i zvukový projev, který zní spíš benzínově než naftově.

Podvozek je něčím, od čeho zákazník čeká absolutorium. A taky ho dostane. Nedaleko mého bydliště se například nachází Záběhlická ulice, místo, kde město může směle šetřit na retardérech. Ulice je tolikrát „po česku“ opravená, že díky všem jejím propadům, mizerně zalepeným dírám či fušersky udělaným kanálům prostě nejsou potřeba. Allroad její přejezd osazenstvu vozu výrazně zpříjemní.

Ale teď vážně. Komfort je výsadou, příplatkové adaptivní tlumiče posunuly jízdu skutečně do úplně jiných pater. A bylo celkem jedno, jestli Audi jelo na komfortní režim, či na sportovní, který by měl logicky být o něco tvrdší. I při jeho aktivování si auto zachovává pohodlí a zároveň je schopné výtečně držet v zatáčkách.

No a co spotřeba? Velký motor s velkou silou si něco žádá, ve městě si kombík vezme mezi 8–⁠9 litry, ale na dálnici při jízdě na delší vzdálenost není 6,5 litru problémem.

Ačkoliv elektromobilita má bezesporu své výhody, způsob jejího násilného prosazování je zkrátka hloupý. To je prostě holý fakt. Ten, kdo má chatu na Vysočině nebo třeba apartmán ve Špindlerově Mlýně potřebuje pohonnou jednotku, která má sílu, poradí si s nástrahami polních cest či venkova a slouží za každé situace. Audi si zatím takové vozy může dovolit vyrábět, samozřejmě si je nechá zaplatit. Allroad v základu stojí zhruba 1,5 milionu korun, ten testovaný s mnoha příplatky se dostal na 2 063 400 Kč.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Kdo čeká u alloradu jiné servisní potřeby než u běžné A4 ten se mýlí. Tenhle teréňák junior má například tradiční servisní interval, to znamená 2 roky nebo 30 tisíc najetých kilometrů. Pro modely, které se navíc prodají přímo v České republice, platí prodloužená tovární záruka na 4 roky nebo 120 tisíc kilometrů.

2. PRODEJE

Modelů A4 se v Česku do konce října prodalo celkem 167 (to je o 37 kusů více než před rokem touto dobou) a podíl verze allroad je 20 %. Dodací lhůta záleží na specifikaci vozu, ale je to něco mezi třemi a 12 měsíci. Vozy skladem Audi má. Tady ještě tradiční odkaz na porovnání s konkurencí.

3. INFOTAINMENT

Dotyková obrazovka má 10,1 palce a díky své kompaktnosti, protože není zabudovaná, řidiče neruší. Menu je přehledné, stejně jako obsáhlá navigace, při dotyku je obrazovka se zvukovou odezvou. Barvy neobtěžují, systém šlape německy. To znamená bez problémů.