Ceny benzínu letí vzhůru navzdory snížení spotřební daně. Kdy paliva konečně zlevní?

Pracovníci čerpacích stanic nestačí v posledních dnech měnit částky na totemech.

Ceny pohonných hmot opět rostou

Ceny pohonných hmot opět řidiče nemile zaskočily. Ještě před týdnem to vypadalo na jejich pokles o 1,50 koruny, díky snížené spotřební dani. Nyní je ale vše jinak. Ceny nejen že nespadly na očekávanou hranici, ale teď dokonce naopak opět stoupají. O něco trvanlivější snížení cen pohonných hmot by mohlo nastat v červenci, kdy skončí povinnost přidávání biosložek do paliv.

Jako chyba v Matrixu může některým řidičům připadat situace na čerpacích stanicích. Zatímco před týdnem byla u benzínu přes 46 korun. Ve čtvrtek, týden poté, co vláda snížila spotřební daň z pohonných hmot o 1,50 koruny, stojí opět přes 46 korun, někde dokonce přes 47.

V Praze jsou ceny standardně nejvyšší. Obrovské výkyvy jsou k vidění i jinde. Po snížení spotřební daně jsme mohli litr nafty pořídit i za 41,90, nyní stojí 45,90 koruny.

Před týdnem redakce CNN Prima NEWS na jedné zlínské benzínce zaznamenala rekordní zlevnění. Diesel byl za 44,10 a benzín za 45,50, teď tu ale natankujete o 1,40 koruny na litr dráž.

Snížení spotřební daně se opravdu projevilo jen částečně. Čerpadláři měli dokonce teoreticky zlevnit o víc než o avizovanou 1,50. „Cena měla klesnout i podle vlády o korunu osmdesát na litr, protože se započítává nejen snížení spotřební, ale také daně z přidané hodnoty. To se vůbec nestalo, ceny zlevnily o necelou korunu. Zbytek si nechají v kapse,“ popisuje ekonom Lukáš Kovanda.

Druhý příběh

„Sleva o 1,80 koruny se do cen na čerpacích stanicích promítla během dvou, tří dnů. To, že ji nevidí řidiči, je druhý příběh,“ vysvětluje předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček. Nárůst je prý způsoben paralelním zvyšováním nákupních cen.

Řešením, které by zabránilo dalšímu zdražování pohonných hmot by mohlo být opětovné snížení spotřební daně. To už ale prý není možné. „V případě nafty jsme skutečně na minimu, které nám umožňuje Evropská unie,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Opozice to ale vidí trochu jinak. „Musíme si uvědomit, že 38 % až 50 % z ceny každého litru benzínu je v důsledku daní. Máme možnost přesvědčit dál evropskou komisi, abychom šli ještě dál se spotřebou daní udělat výjimku a pokud by to nešlo, tak snížit DPH,“ navrhuje bývalý ministr Karel Havlíček (ANO).

Další, tentokráte snad o něco trvanlivější snížení cen pohonných hmot, by nás mohlo potkat v červenci, kdy skončí povinnost přidávání biosložek do paliv.

Tagy: