Family Business Week - 12.12. v 20:15
Víra v léčivou moc přírody i ve vlastní činy. Jistota, že poctivost se dlouhodobě vyplácí, a přesvědčení, že život je nikdy nekončící cestou za poznáním a vzděláním. Chuť pomáhat druhým a radost, když se to daří. To všechno je rodinná společnost JUST CS. Od října 1992 výhradní zástupce špičkové švýcarské kosmetiky Just obsahující to nejlepší z přírody. Na českém i slovenském trhu se společnost JUST CS i její dceřiná společnost JUST SLOVENSKO postupně stávají lídry přímého prodeje kosmetiky i doplňků stravy. Další díl pořadu CNN Family Business Week vás zavede do společnosti, která i díky hluboce zakořeněným hodnotám vydobyla dlouhodobou důvěru a loajalitu desetitisíců spokojených partnerů a zákazníků. V jejím vedení stojí druhá generace rodiny Lízálkových.
JUST CS sází na takzvanou jedenatřicítku, kultovní švýcarský produkt z 31 bylin, ale také na rodinnou ústavu. Ostatně uřídit podnikání, do něhož se nakonec pustilo 18 členů rozvětvené rodiny, vyžaduje nejen talent pro byznys, ale i cit pro udržení pohody a důvěry ve vzájemných vztazích.
Věra a Jiří Lízálkovi, druhá generace, která stojí v čele společnosti JUST CS. Zdroj: Se souhlasem společnosti Just CS
Just v každé čtvrté rodině
Společnost JUST CS v čase
1992 — založení společností JUST CS a JUST SLOVENSKO
1995 — počátek společnosti NAHRIN Praha
2005 — sloučení firem JUST CS a NAHRIN Praha
2021 — oslavy 30 let působení na českém a slovenském trhu
Od chvíle, kdy Jiří Lízálek starší založil společně se svými blízkými společnost JUST CS, uplynulo více než 30 let. „Dá se říct, že si nás Just našel. V roce 1990, když se ve Švýcarsku rozhodovali, na jaký exportní trh východní Evropy vstoupí, tak si vybrali Československo. Exportní ředitel přijel do Prahy a potkal se s tátou,“ vzpomíná Jiří Lízálek mladší, jeden ze současných jednatelů firmy, na listopad 1991, kdy proběhlo první setkání firmy se zájemci o spolupráci, tedy s budoucími poradci.
Sám zakladatel společnosti o úspěchu, kterého dosáhl, mluví velmi skromně. „Předpoklad, že to firma dopracovala takhle daleko, jsem určitě neměl,“ přiznává Jiří Lízálek st., současný emeritní ředitel JUST CS.
„Ať se v Čechách nebo na Slovensku řekne Just, jsme vnímáni jako love brand, jako kvalita, vstřícnost, péče o partnera. A je jedno, jestli partnerem je zákazník, zaměstnanec, anebo poradce. V našich hodnotách máme jako jednu z pěti hodnot zájem o člověka. Snažíme se to propisovat do celé firmy a myslím, že se to docela povedlo,“ vykládá současná hlava společnosti v pořadu CNN Family Business Week.
Sledujte také: Výroba zmetků a infarkt: Stačilo málo a světoznámá Marlenka zůstala v kruhu rodiny
Na co je Jiří Lízálek ml. hrdý? Na generační výměnu, kterou firma úspěšně zvládla. „Nejdříve jsme začali na rodinné úrovni, to znamená společníci a vedení, kdy táta s tetou předávali žezlo nám, druhé generaci. A pokračujeme i mezi těmi spolupracovníky, kteří s námi v tom prodejním poli byli od začátku a teď to po nich úspěšně přebírají jejich dcery, a dokonce i synové. A stejně to je u zákazníků, kde maminky mažou své syny a dcery tím, čím je opečovávaly jejich maminky před těmi pětadvaceti, třiceti lety,“ říká Jiří Lízálek ml. „Každoročně mezi českými a slovenskými zákazníky skončí více než 1 200 000 našich produktů, takže se dá říct, že v každé čtvrté rodině mají jeden produkt z Justu.“
Podniká celá rodina
Ke kosmetickým produktům se postupem času přidaly doplňky stravy a potraviny Nahrin. A tento krok, který firma učinila v roce 1995, Jiří Lízálek ml. zpětně hodnotí jako zkoušku, která společnost i její vedení důkladně prověřila. „V devadesátém čtvrtém jsme mysleli, že už to všechno umíme, že to jenom zkopírujeme - začátek z jedenadevadesátého. Ale podcenili jsme, jak se doba změnila. V devadesátém prvním roce jsme byli druhou firmou přímého prodeje, ale v pětadevadesátém už přímý prodej byl někde jinde. Takže po roce jsme neměli několik tisíc aktivních spolupracovníků, jak jsme plánovali, ale jenom několik set. A naše vize, že táta bude šéfovat Justu a já Nahrinu, se ukázala naivní. Zároveň jsme byli přesvědčeni o tom, že ty produkty jsou dobré, že pasují dohromady. A trvalo nám deset let, než jsme pochopili, že to máme všechno spojit dohromady.“
Jak už bylo napsáno v úvodu článku, do řízení podniku se postupně zapojilo 18 členů rodiny. Mezi ně patří i Věra Lízálková, manželka jednatele Jiřího Lízálka ml. „Moje role je ve školení, vzdělávání, v produktech, které mám ráda, které znám velmi dobře. A myslím si, že bylo i dobře načasováno, že se to tak sešlo, že jsem přišla jako první žena,“ uvádí Věra Lízálková, která ve vedení společnosti zastává pozici ředitelky rozvoje.
„Je trošku nestandardní, že šéfuji vlastní manželce, ale doma se to zase otočí, tam je šéfová ona, tam už je to standardní,“ říká Jiří Lízálek ml. a oba se přitom usmívají.
David Krajíček, moderátor pořadu CNN Family Business Week
Doprovázím podnikatelské rodiny na cestě k rovnováze dobrých rodinných vztahů a prosperity.
Vybudoval a 10 let vedl úspěšnou headhunterskou firmu Krajíček & Partners. Od roku 2014 se věnuje především prostředí rodinných firem. Absolvoval prestižní vzdělávací program na FFI Family Firm Institute v Bostonu, je držitelem mezinárodního certifikátu ACFBA - Advanced Certified Family Business Advisor.
Vztahy vs. byznys
Chcete poznat nejúspěšnější rodinné společnosti v Česku? Dozvědět se, jak se hledá křehká rovnováha mezi byznysem a vztahy, mezi cílevědomostí a emocemi?
Rady i zkušenosti těch nejpovolanějších - zakladatelů a šéfů podniků, které se daří rozvíjet i po několik generací a jejich věhlas šířit také za hranice Česka. V jednom z dílů pořadu CNN Family Business Week se mimo jiné dozvíte, proč byly oslavy výročí 30 let Justu na českém a slovenském trhu minikurzem podnikání nebo proč rodina sepsala rodinnou ústavu.
Pusťte si nový pořad CNN Family Business Week, který vám přináší příběhy rodinných firem se vším všudy, tedy i se zkušenostmi, o kterých se obvykle nemluví — co se v případě nouze zachraňuje dřív - firma, nebo rodina? A existuje vůbec správná odpověď? Každý druhý čtvrtek se na CNN Prima News ve 20:15 ptá kouč a poradce rodinných firem David Krajíček.
David Krajíček, kouč a poradce rodinných firem, které provází k rovnováze rodinných vztahů a prosperity Zdroj: Se souhlasem Davida Krajíčka