Po smrti manžela ženě zvýšili zálohy na čtyřnásobek. Dodavatel ji poslal pro dávky

Vyšší zálohy i astronomické nedoplatky. Na redakci CNN Prima NEWS se stále obracejí nešťastné vdovy a vdovci z celé republiky, se kterými energetické společnosti po smrti partnera uzavřely nové a velmi nevýhodné smlouvy. Podobné trable nyní musí řešit i paní Eva z Nymburka nebo paní Eliška z Prahy. Jak se mohou bránit?

Loni v únoru 58leté Evě Kosekové z Nymburska zemřel manžel a potřebovala proto přepsat elektřinu na své jméno. „Dokládala jsem úmrtní list. Myslela jsem, že jenom tam přepisují moje údaje a že budu dál v té ceně, co jsme měli z akční nabídky,“ popsala pro CNN Prima NEWS.

Když ale přišlo konečné vyúčtování, nestačila se Eva Koseková divit. ČEZ jí totiž naúčtoval nové a vyšší ceny včetně nedoplatku. Zálohy jí zvýšili ze 4,5 tisíce na více než 8,5 tisíce korun. Vysvětlení ji šokovalo. „Řekli mi, že bohužel se s tím nedá nic dělat, že se to v té době, kdy manžel zemřel, ještě nedalo přepisovat z jednoho na druhého,“ upřesnila.

„Pokud ta smlouva byla uzavřena v rámci společného jmění manželů a jeden z manželů zemře, tak ten druhý manžel by v té smlouvě měl mít možnost pokračovat. Ovšem musí to dodavateli oznámit,“ vysvětlil mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort. „Tohle bohužel nevím, nebyla jsem té situaci na místě. Smlouva po manželovi je i nadále platná,“ řekla mluvčí společnosti ČEZ Soňa Holingerová.

Čtyřnásobné zálohy

S Pražskou plynárenskou se zase nepohodla rodina Elišky Darsové z Prahy. Její babičce zemřel manžel v prosinci 2021. Pracovnici energetické společnosti na pobočce prý předložila úmrtní list i doklad o dědickém řízení. „Paní si to okopírovala. Řekla jí, že měli starý tarif, který už teď nemají. Do té doby platila zálohy 4 tisíce, a myslela si, že se přepíše jenom jméno. Spočítala jí ale nové zálohy, které byly 15 tisíc,“ popsala Eliška Darsová. „Jediné, co jí řekli, bylo, že si může zažádat o příspěvky, které teď stát nabízí,“ doplnila.

„Produkt Senior vedený na manžela zákaznice vypršel již 11. července 2022. Při návštěvě zákaznice za účelem přepisu odběru na její jméno byl tedy v rámci uzavřené smlouvy uplatněn stejný ceník, který měl od července i její manžel,“ informovala mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.

Společnosti naší televizi přislíbily, že se s dotyčnými vdovami spojí a věc s nimi znovu projednají. Zákazníci by v podobných situacích měli podat reklamaci. Obdobné případy však nejsou ojedinělé, CNN Prima NEWS na ně upozornila již dříve.

Tagy: