Další rána pro letectví: Na trhu chybí mechanici. Aerolinky už hledají i mezi studenty

Letecký mechanik

Letištní terminály přeplněné turisty nejsou jediný problém, kterému během vrcholící turistické sezóny letečtí přepravci čelí. Na trhu vedle personálu odbavovacích přepážek se totiž začíná kriticky nedostávat také mechaniků. Podle odhadů společnosti Boeing bude během dvou následujících dekád zapotřebí dalších 626 tisíc mechaniků po celém světě.

Když jedenadvacetiletý Kanaďan Christophe Gagnon viděl obří krizi letecké dopravy kvůli koronavirové pandemii, zvažoval, že sekne se studiem na leteckého technika. Nakonec se rozhodl pokračovat a jeho volba mu nese první ovoce. S nabídkou práce jej totiž oslovila jedna z leteckých společností v Quebecu, popsala agentura Reuters jeden z příběhů, který je v oboru stále častější realitou. Gagnon přitom stále ještě studuje.

„Bojujeme ve velkém. Nemůžeme sehnat dost pracovníků,“ řekl agentuře Reuters Abdol Moabery, výkonný ředitel jedné z největších společností na světě, které se zabývají zajišťováním služeb souvisejících s provozem komerčních letadel. Prozatím prý nepomohlo ani zvýšení mezd o deset procent, což je dokonce nad úrovní americké inflace, která v červnu již přesáhla 9procentní hranici.

Mechanici stárnou a nemá je kdo nahradit

Náhlý nedostatek mechaniků, údržbářů letecké techniky a inženýrů, kteří certifikují letuschopnost strojů, může v blízké době vést až k rušení letů. Bude totiž docházet k prodlužování čekacích lhůt, než konkrétní letoun přijde na řadu, aby prošel povinnou pravidelnou údržbou.

Situace se ale bude zhoršovat. Podle amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) se průměrný věk certifikovaného leteckého mechanika pohybuje kolem 53 let. To je o 11 let nad průměrným věkem amerických zaměstnanců. Jinými slovy letečtí mechanici stárnou, což byl doposud problém spojovaný především s lékařskými profesemi.

Nedostatek pociťuje 60 procent firem

Jenže vývoj počtu absolventů příslušných škol nenasvědčuje, že by stárnoucí pracovníky bylo možné stoprocentně nahrazovat. V roce 2020 se počet studentů daného oboru v USA zvýšil meziročně jen o 0,55 procenta, přičemž o rok dříve byl přírůstek 13procentní. „Získat mechanika je dnes znatelně obtížnější než před nástupem koronavirové krize,“ uvedl pro agenturu Reuters Frank Bayer, který ve společnosti Lufthansa Technik šéfuje personálnímu oddělení.

Problém s nedostatkem leteckých mechaniků je, zdá se, celosvětový. Podle červencového průzkumu americké banky Wells Fargo tento nedostatek pociťuje 60 procent firem, které se údržbou letadel zabývají. V dřívějším průzkumu na daný problém poukázalo jen 35 procent společností. I to je důkaz, že trpělivost se Christophu Gagnonovi z Quebecu vyplatila. Podle předního světového výrobce letadel, společnosti Boeing, bude v příštích 20 letech na globálním trhu poptávka po dalších 626 tisících leteckých mechaniků.

Tagy: