Expert: Babišova prezidentská kampaň je o parník napřed. Jak si vedou ostatní kandidáti?

Andrej Babiš vede podle marketingového experta prezidentskou kampaň, která je daleko silnější, než je tomu u ostatních kandidátů.

Politolog Kubáček o kandidatuře Andreje Babiše

O post prezidenta republiky se aktuálně hlásí více než dvě desítky kandidátů, mnozí z osobností voleb již rozjíždění své kampaně. Ty pro CNN Prima NEWS zhodnotil marketingový odborník Ondřej Tyleček. Nejvýše staví tu expremiéra Andreje Babiše, byť šéf ANO oznámil kandidaturu až v neděli večer.

„Velká část kandidátů zvolila pozitivně laděnou nekonfliktní kampaň. Není překvapivé, že se rozhodli vystupovat jako nadstranické a široce přijatelné osobnosti. Stejně tak je přirozené, že v ekonomicky obtížné době zdůrazňují sociální témata,“ popisoval pro CNN Prima NEWS Tyleček. Ten si na paškál vzal hned několik prezidentských kandidátů a jejich snahu oslovit voliče.

Například za velmi pozitivní a také kvalitní považuje aktivitu ekonomky a bývalé rektorky Mendelovy univerzity v Brně Danuše Nerudové. „Heslo ‚Naděje na lepší časy‘ v sobě nese pozitivní emoce i vizi pro budoucnost, hlavní spot mluví k podnikatelům, seniorům i rodinám, hezkým detailem je symbol lipového listu, se kterým se pracuje v logotypu i napříč materiály kampaně,“ míní Tyleček, který je marketingový ředitel společnosti Fairy Tailors. Na druhou stranu však dodává, že vše je u ní provedeno „tak perfektně, až to nemusí působit autenticky“. „Čas ukáže, zda komunikační tým paní Nerudové nechává projevit osobnost a názory kandidátky, nebo zda jen velmi precizně implementuje výsledky výzkumů,“ doplnil expert.

Podobně působí i bývalý rektor Univerzity Karlovy a lékař Tomáš Zima. „Pod chytře víceznačným heslem ‚Země bez extrémů‘ a kvalitním podheslem ‚Nezávislý kandidát zdravého rozumu a naděje‘ komunikuje snahu spojovat a být prezidentem všech. Prezentuje se empaticky a říká, že cítí obavy, napětí a nespokojenost,“ uvedl Tyleček. Další slogan, který Zima využívá – „Potřebujeme konečně normálního prezidenta“ –, může být matoucí, neboť není jasné, na koho z bývalých prezidentů naráží. „Měl by se však soustředit především na své vymezení vůči ostatním kandidátům, v jejichž konkurenci poněkud zapadá,“ míní expert.

Do voleb míří rovněž excentrický miliardář Karel Janeček – „Prezident pro 21. století“. „Pro své nezastírané megalomanství, spasitelství a exhibicionismus však patrně nebude snadno přijatelným kandidátem pro dostatečně širokou skupinu voličů,“ říká expert. Příliš velké šance nepredikuje ani podnikateli Karlu Divišovi. „Zvolil si zcela nevhodné heslo Čas na změnu. V čem je problém? Slovo ‚změna‘ v sobě nenese žádnou kvalitu,“ má jasno Tyleček.

Jak si vedou obchodníci se strachem?

Jiní kandidáti pak sází na opačný styl a snaží se podle Tylečka „obchodovat se strachem“. Jedním z nich je europoslanec zvolený za SPD Hynek Blaško. Expert zmiňuje, že tento kandidát staví zejména na kritice Evropské unie, liberalismu a progresivismu. „Neprofesionálně vedená a příliš vyhraněná komunikace kandidáta však nejspíše nedokáže oslovit dostatečně široké publikum,“ řekl CNN Prima NEWS odborník. Za zajímavou však pokládá jezdeckou fotografii Blaška, na které se nejspíš snažil připomínat prvního prezidenta Československa Tomáše Garriguea Masaryka.

Podobně postupuje i komunistický kandidát Josef Skála. Jeho hesla „Kandidát českých vlastenců na Hrad“ či „Nenechte je ukrást i Pražský hrad“ hodnotí Tyleček jako povedená, protože první působí jako sjednocující, u druhého pak jeho voliči tuší, kam míří. Kampaň má podle něj i poměrně profesionální úroveň. „Celá komunikace, která zatím stojí především na sociálních sítích, bude jistě účinně oslovovat poměrně úzkou cílovou skupinu lidí ve volebním potenciálu KSČM, nemá však dostatečně silná témata a tonalitu, aby zaujala širší veřejnost,“ řekl expert.

Ve stejném duchu jede kampaň i bývalý předsedkyně Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková. „Nechybí silná slova, velký počet vykřičníků, hojné užívání caps locku i zkratkovitá jednoduchá řešení komplexních problémů. To vše jsou prvky, které lidé znají z řetězových e-mailů a sociálních sítí a kterými paní Vitásková dává jasně najevo: ‚Jsem jedna z vás, říkám nahlas, co si myslíte,‘“ popsal Tyleček. Podle něj by Vitásková mohla s kvalitní mediální strategií oslovit značné množství voličů, ale ti nakonec nejspíš dají přednost Andreji Babišovi.

Neviditelní senátoři a dravý betonář

Do prezidentských voleb chtějí opět zasáhnout také senátoři Pavel Fischer a Marek Hilšer. Ani jeden se však do kampaně zatím neopřel naplno. „Marek Hilšer se setkává s občany, ale hesla, vizuály nebo jasné programové priority zatím nevidíme. Pavel Fischer může v komunikaci stavět na své spolupráci s Václavem Havlem i na své kariéře diplomata. Ačkoli oba kandidáti aktivně a kvalitně ukazují na sociálních sítích svou práci senátora, prezidentská kampaň je vyšší hra. Bude nezbytné, aby si zvolili silná komunikační témata, vymezili si svůj prostor na trhu kandidátů a prokázali dostatečnou dravost,“ říká odborník.

Za velmi dravou už označuje kampaň miliardáře Tomáše Březiny, kterému se přezdívá „betonový král“. „Na vizuálech zaujme širokým úsměvem, je dominantní a dravý v mediálním vystupování. To vše má zajistit, aby byl výrazný a zapamatovatelný. Heslem ‚Nikdy jsem neselhal, ani se selhat nechystám‘ se napojuje na své podnikatelské a životní úspěchy,“ míní Tyleček. Pokud chce však Březina uspět, vyžádá si to další práci a finance. „Může to fungovat? Ano, ale pokud to má být skutečně přesvědčivé, bude to drahé. Pokud má pan Březina uspět, potřebuje spoustu mediálního prostoru,“ dodává expert.

Odborový předák Josef Středula se svojí kampaní podle Tylečka zjevně snaží přes sociální témata cílit na široké spektrum voličů. Zatím však podle něj působí autenticky a rozvíjí vnímání Středuly jako osobnosti, „která prosazuje zájmy obyčejných lidí“. „Má-li uspět, musí být vnímán méně jako funkcionář a více jako manažer. K tomu je v kampani dobře nakročeno,“ doplnil odborník.

Souboj těžkých vah

Nejvíc pochopitelně zajímá, jak si mezi prezidentskými kandidáty vedou hlavní favorité. Těmi jsou už podle řady průzkumů expremiér Andrej Babiš a bývalý náčelník Generálního štábu Armády ČR Petr Pavel.

Druhý jmenovaný působí podle Tylečka velmi přímočaře. „V médiích vystupuje dlouhodobě a aktivně. Doba války panu generálovi napomáhá, často se vyjadřuje k otázkám bezpečnosti a armády a buduje si pozici silného lídra pro těžké časy,“ zmiňuje odborník. Dle jeho mínění navíc Pavel zvládá v médiích odpovídat jasně a snaží se působit tak, že „hraje s otevřenými kartami“.

Takový styl ovšem nemusí sedět každému. „Přímé odpovědi však v nedůvěřivých českých voličích mohou vyvolávat otázky a spekulace. Předpokládám, že se pan generál pokusí dále posilovat svou důvěryhodnost, aby široká cílová skupina jeho upřímnosti uvěřila,“ dodal expert.

To šéf hnutí ANO, respektive jeho tým, je ve volebních kampaních mimořádně zběhlý. Tyleček navíc připomíná, že Babiš už před lety koupil mediální dům Mafra, čímž si zajistil aspoň část mediálního prostoru. „Prezidentskou kampaň už preventivně dávno odstartoval, a to způsobem, který o parník překonává ostatní kandidáty,“ hodnotil odborník.

Za kvalitní označil například často viditelné heslo „Za Babiše bylo líp“, které podle něj cíleně pracuje se jménem předsedy, nikoli však s názvem hnutí ANO. Babiš má podle Tylečka navíc perfektní načasování do současné ekonomické krize a „dává lidem příslib lepších časů, pokud si Andreje Babiše zvolí do svého čela“, uvedl expert. Pokud data Babišova marketingového týmu budou hlásit, že ve druhém kole volby má šanci, podle Tylečka si vybudoval „dokonalou výchozí pozici“ pro silnou prezidentskou kampaň.

Tagy: