reklama

Jak poznat koronavirus od rýmičky? Děti zůstávají doma, i když jedinkrát zakašlou

Vysoký nárůst počtu nakažených koronavirem v Česku opět žene do nejistoty studenty i kantory. V karanténě je už přes jedenáct set učitelů a téměř pět a půl tisíce žáků. Jak mají rodiče dětí poznat, že má jejich dítě koronavirus a ne obyčejnou rýmu? Téma pro Hlavní zprávy i pořad 360° Pavlíny Wolfové, kde diskutovali prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý a Alena Šebková, šéfka praktických dětských lékařů.

reklama

Rodiče mají podle expertů tendenci nechávat děti doma i v případech, kdy to není nutné. „Musíme se chovat racionálně. Pokud dítě jednou zakašle, jednou zasmrká, tak my to odborně nevnímáme, že je skutečně nutné ho hned vyřadit z kolektivu. Pokud budeme zahlceni tím, že k nám každé dítě s rýmou přijde, tak pak to nemůžeme kapacitně zvládat,“ uvedla Šebková pro Hlavní zprávy.

Děti by podle ní měly zůstávat doma jen v případě, že mají příznaky infekčního onemocnění. „Doporučujeme, pokud jsou to silné infekty, horečnaté infekty, aby zůstávaly doma deset dní, což je i vlastně oficiálně daná doba, kdy se předpokládá, že i kdyby dítě prodělalo lehčí formu COVID-19, že už není infekční,“ míní Šebková, podle které nepatří dítě do školy ani v případě, že „záchvatovitě“ kašle.

Žádný recept na rozlišení obyčejné rýmy od koronaviru ale podle ní neexistuje. „Pokud se ptáte na rozlišení z hlediska odborného, to nemůže rozlišit de facto nikdo. My se musíme snažit podle toho, kdy víme, jaké příznaky by nás nejčastěji mohly vést k tomu, že dítě má COVID-19. Pak indikujeme výtěr a další případná vyšetření,“ vysvětlila předsedkyně Odborné společnosti praktických dětských lékařů.

Důležité je měřit dětem teplotu

Podobně ostražití jako rodiče jsou ale i učitelé, kteří posílají děti i s projevy běžných podzimních onemocnění domů. „Nejsme lékaři, pokud máme podezření, že by to mohla být nákaza, tak posíláme pro jistotu děti domů. Tím rozhodujícím faktorem je teplota – když si dítě samo říká, že mu není dobře, když kašle, tak pak mu změříme teplotu, a pokud je vysoká, tak ho pošleme domů. I dítě, které má silnou rýmu, nemá ve škole co dělat,“ řekl Černý v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.

Pro fungování soukolí učitelů, rodičů i pediatrů v posuzování rizika nákazy koronavirem vydalo Ministerstvo zdravotnictví v pondělí další z řady manuálů, který definuje, jak by se měli učitelé stavět k riziku infekce, za jakých podmínek by měl učitel vyloučit žáka z prezenční docházky a jak by měla fungovat izolace dítěte. Do manuálu jsou implementované výše popsané argumenty. „Opatření v manuálu jsou dostačující, ale mohou se měnit. Musíme reagovat na to, co se děje kolem,“ popsala Šebková, podle které v této situaci bobtná v pozadí dlouhodobý problém – nedostatek pediatrů.

Černý si pro CNN Prima NEWS zase postěžoval na nedostatečné stavy hygienických stanic. Kritická je podle něj situace hlavně v Praze, kde lidé čekají na reakci hygieny klidně i tři dny. Děti ale podle něj celou situaci zvládají dobře a akceptují i nošení roušek. „V tom nevidím problém, že by děti roušky nechtěly nosit, nebo že by byly špinavé. Občas si je jen zapomenou nasadit, tak je upozorníme – a je to,“ uzavřel Černý.

K tématu

Další hlavní zprávy

reklama
reklama
reklama
Co bude s Prymulovou pozicí vládního zmocněnce? Vláda prý bude hledat jeho nástupce

Roman Prymula

Domácí zpravodajství

Děláme vše pro bezpečí voleb, uvedl Hamáček. Podle něj se nejhorší scénář zatím nenaplňuje
Na kurzarbeitu jsme se shodli, oznámila Maláčová. O platech politiků koalice nejednala
Další články
reklama
reklama