Strávník odhalil na dvoře restaurace stopy po dinosaurech. Staré jsou sto milionů let

Na dvoře restaurace v jihozápadní Číně objevili minulý týden stopy dinosaura. Tým odborníků z Čínské univerzity geologických věd odhaduje, že jsou staré 100 milionů let a patřily jednomu z největších druhů pravěkých ještěrů. O nálezu informuje web americké stanice CNN.

Několika zdánlivě nezajímavých kamenných prohlubní si všiml jeden ze zákazníků restaurace v čínském městě Le-šan v provincii Sečuán. Paleontolog Xing Lida se svým týmem poté objev prozkoumali a pomocí 3D skeneru potvrdili, že jde o stopy dvou dinosaurů – jednoho z největších druhů žijícího v období rané křídy, vysvětluje vědec.

Sauropodi, uvádí CNN, patřili mezi největší zvířata, která kdy v historii chodila po naší planetě. Příznačné pro ně byly dlouhé krky a ocasy. Dorůst mohli až do délky tří školních autobusů. Velikost tvorů, kteří jsou autory zkoumaných stop, odhaduje paleontolog Xing na zhruba osm metrů.

Ačkoli bylo v provincii Sečuán objeveno už několik fosilií dinosaurů z období jury, mnohem méně se jich našlo z mladšího období – křídy. Právě v této etapě přitom byli dinosauři na vzestupu, vysvětluje Xing s tím, že objev umožní vědcům lépe pochopit rozmanitost druhů.

Rychlý rozvoj a výstavba v Číně však dle jeho slov ztížily paleontologům studium fosilních záznamů. „Najít ve městě fosilie je čím dál vzácnější, protože všechny byly zastavěny budovami,“ objasnil vědec.

Stopy odkryli minulý rok

Ještě před restaurací stála na místě objevu slepičí farma. Stopy dinosaurů byly zakryty vrstvami hlíny a písku, které je tak chránily před erozí a nepříznivými vlivy počasí. Nánosy se odstranily až minulý rok, když se restaurace otevřela. Majiteli se líbil přirozený vzhled kamene, a místo toho, aby jej zarovnal cementem, ponechal ho nedotčený.

„Ve výsledku tak byly tyto stopy dobře chráněny a zachovány. Když jsme tam přišli, zjistili jsme, že stopy jsou velmi hluboké a celkem dobře viditelné,“ ocenil vědec.

Majitel restaurace nechal areál oplotit, aby lidé na jámy nešlapali, a zvažuje stavbu přístřešku, který by cenný nález ochránil. „Před deseti lety by mi ještě asi nikdo neposlal fotografie možných známek dinosaura – fosilií nebo stop. Teď jich však dostávám od občanů poměrně dost a každý rok několik dinosauřích stop potvrzuji,“ dodal vděčný palentolog k rostoucímu zájmu veřejnosti.