V Karlových Varech je úplně mrtvo, hlásá ruská propaganda. Realita je jiná, brání se město

Lázeňský ráj Karlovy Vary se bez ruských turistů proměnil v mrtvé město, jehož hotely a restaurace zejí prázdnotou. Tvrdí to ruská televize První kanál, která je označována za hlásnou troubu propagandy Kremlu. Stanice dále uvedla, že nová klientela nepovažuje Karlovy Vary za zajímavé a ve srovnání s ruskými turisty, kteří kvůli sankcím nesmí do Evropy vycestovat, moc dobře neplatí. Tato tvrzení pro CNN Prima NEWS však vyvrací ředitel karlovarského infocentra Josef Dlohoš a hlavně data Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Ruská propaganda si nově bere na paškál údajně chudnoucí Karlovy Vary, které vykresluje v podstatě jako město duchů. „České lázeňské město Karlovy Vary, kdysi oblíbené mezi Rusy, se mění v mrtvé město. Hotely, restaurace a obchody se bez ruských turistů vyprázdnily. A to vše kvůli nesmyslné sankční politice. Česko pozastavilo vydávání víz pro Rusy a aktiva našich byznysmenů jsou pozastavena,“ informoval ve své reportáži ruský První kanál.

Stanice doplňuje, že se město na západě Čech sice pokoušelo přeorientovat na turisty z jiných zemí, ale ti jej údajně považují za „nezajímavé“. „V porovnání s ruskými turisty navíc utrácí halíře,“ dodává ruská televize.

Jejich slova ovšem rozporují například čísla z Českého statistického úřadu. Město rozhodně nezeje prázdnotou, přestože během let 2020 a 2021 klesl počet turistů, kteří do Karlovarského kraje zavítali. V prvním zmíněném roce šlo o zhruba 677 tisíc turistů a ve druhém o 710 tisíc, zatímco v dřívějších letech návštěvnost činila více než 1,1 milionu lidí. Loni se však standardní počet turistů do kraje vrátil, když do něj zavítalo na 1 157 885 turistů, uvádí ČSÚ.

ČTĚTE TAKÉ: Expert: Rozpoutáním války Rusko respekt neztratilo, jejím vedením ano. Odpovědnost nese Putin

Důvodem slabších let je pandemie koronaviru. Ta totiž mnohým Rusům zamezila vycestovat nejen do Karlových Varů, ale do většiny evropských zemí. „Rusové se k nám nedostanou už od roku 2020, kdy při začátku covidu ani oni nesplňovali požadavek přijetí do Schengenu, protože měli vlastní vakcínu (Sputnik V, pozn. red.), která nebyla uznávaná,“ popsal pro CNN Prima NEWS šéf infocentra v Karlových Varech Josef Dlohoš.

Tržby se propadly o 10 až 20 procent

Dlohoš zároveň do značné míry odmítá narativ, který předvádí ruská média, že Karlovy Vary zejí prázdnotou. „Dokonce v některých měsících a čtvrtletích překonáváme rekordy, které jsme měli v počtu návštěvníků a ubytovaných hostů před covidem. Pokud se podíváme na počty přijíždějících turistů do Karlových Varů, tak jsme na tom velmi dobře,“ říká.

Na druhou stranu připouští, že ztráta ruské klientely se částečně na městě a návštěvnosti podepsala. „Většina hostů nejezdí na dlouhodobé lázeňské pobyty. Klientela, která nahradila ruskou, je převážně z Německa a České republiky. Čerpají především wellnesové a kratší pobyty,“ řekl pro CNN Prima NEWS šéf karlovarského infocentra s tím, že klesá počet lidí, kteří díky lázním strávili ve městě i několik týdnů.

Stejně tak říká, že kus pravdy je na slovech, že nová klientela v Karlových Varech neutrácí tolik jako Rusové. „Ruští klienti, kteří do Karlových Varů přijeli, byli velmi dobře situovaní hosté, kteří si mohli dovolit čtyř až pětihvězdičkové hotely, zaplatit si zde nejlepší služby a pokoje, a velmi rádi utráceli za značkové zboží, šperky, hodinky, luxusní módu, či jedli v lepších restauracích,“ vysvětlil Dlohoš. Tvrzení, že Češi a Němci oproti Rusům „utrácí halíře“ má však za přehnané. „Bavíme se o propadu maximálně o 10 až 20 procent. Určitě to není tak, že ostatní turisté zde utrácí pouze halíře,“ doplnil.

Ubývá luxusních prodejen

Výpadek ruské klientely se podepisuje i na tom, jak město vypadá. Proslulé třídy kolonády, tedy Stará louka nebo Lázeňská ulice, které byly dříve plné obchodů s luxusním zbožím lákajícím především právě bohaté turisty z Ruska, se postupně proměnují. „Luxusních prodejen, které se zaměřovaly na opravdu velmi drahé značky všehomožného sortimentu, ubývá. Zboží a služby, které se nabízí, se přeorientovávají na klientelu, která teď do Karlových Varů jezdí,“ řekl Dlohoš.

V praxi to znamená návrat obchodů, jejichž ceny jsou vůči Čechům či turistům z Německa přívětivější. „Jsou cenově dostupnější, sortiment je v podstatě jiný a všechny služby i prodeje se postupně mění. Jsme tak v polovině procesu, než se přizpůsobí celý trh,“ dodal ředitel karlovarského infocentra.

Zajímavostí je, že v covidových letech se zvýšil počet hromadných ubytovacích zařízení. Zatímco ještě v roce 2019 jich v celém Karlovarském kraji bylo 523, v roce 2020, tedy v době, kdy se koronavirus dostal do Česka, se počet zařízení zvýšil na 617. Další rok se toto číslo podle ČSÚ zvedlo o dalších osm míst.

Tagy: