Kdo staví silnice, seje auta. Jsem pro pěší dopravu, navrhla Šabatová řešení pohybu v Praze

Superdebata: Bitva o Prahu (921)

O dopravě v Praze je třeba začít přemýšlet jinak než doposud. Je to výzva do budoucnosti. „Uvědomme si, že žijeme ve městě, které stojí před klimatickou krizí,“ řekla kandidátka na primátorku Anna Šabatová (Solidarita) v superdebatě Bitva o Prahu na CNN Prima NEWS.

„My samozřejmě podporujeme veřejnou dopravu a také pěší dopravu. Ten, kdo staví silnice, v podstatě seje auta. Je to teorie dopravní indukce a musíme začít přemýšlet jinak,“ řekla lídryně kandidátky, kterou postavila mimo jiné ČSSD, v superdebatě na CNN Prima NEWS. Podle Šabatové je třeba zcela změnit přístup k řešení dopravy v metropoli.

Jedním z důvodů je podle bývalé ombudsmanky také fakt, že počet obyvatel hlavního města roste. A dokonce v něm nyní žije asi o 300 tisíc lidí více, než uvádějí oficiální statistiky. Ty totiž vycházejí z hlášení trvalých bydlišť. „Mělo by se s tím něco dělat, aby Praha dostávala daně za ty, kteří tam nejsou hlášeni, ale prakticky tam žijí. Praha se musí připravovat i budováním dopravní infrastruktury,“ dodala kandidátka na primátorku za koalici Solidarita (ČSSD, Zelení, Idealisté, Budoucnost).

Staví se dost?

Ostatní účastníci superdebaty si pak vzájemně vyčítali, zda se v Praze buduje dostatečný počet dopravních staveb a další infrastruktury, která by dokázala pojmout přibývající obyvatelstvo, ale také ty, kteří dojíždějí za prací do metropole zejména ze středních Čech.

Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) vyčetl stávajícímu vedení Prahy, že pro dopravní infrastrukturu toho udělalo málo. „Okruh je narýsován dobře, ale pochopitelně všichni, co jsou tam okolo, říkají, že u nás ne, ale o kousek dál. To se musí projednat. Současná koalice nestavěla Spořilovskou, která je tři roky schválena včetně EIA,“ řekl Svoboda v superdebatě Bitva o Prahu na CNN Prima NEWS.

To ale zcela odmítl Petr Hlaváček (za STAN). „Staví se toho spoustu. Musíme se podívat na podíl dopravní práce. 43 procent je veřejná doprava, 33 je ta individuální. Když ale oddělíte Pražany a Středočechy, je ten podíl v neprospěch veřejné dopravy z hlediska regionu, před tím nelze zavírat oči. P+R parkoviště musíme budovat nejen na okraji Prahy, ale i zdrojových stanicích ve Středočeském kraji, jinak se z toho nikdy nevysekáme,“ řekl.

Urban: Piráti a Praha sobě jsou aktivisté

„Musím popřít, že se neudělalo nic kolem okruhu. Velmi jsme zrychlili práce na tunelu Blanka 2, byla odevzdána dokumentace ke stavebnímu řízení. Trojský most se začal stavět až čtyři roky od pravomocného stavebního povolení, u Dvoreckého mostu to byly čtyři měsíce,“ dušoval se Jan Čižinský (Praha sobě), že dopravní infrastruktura se v Praze buduje dostatečně.

Vysloužil si tak ale kritiku od Milana Urbana (SPD). „Piráti i Praha sobě jsou aktivisté, kteří mají automobil jako nadávku. Uzavírají se nábřeží a dělají se slalomové dráhy pro automobilisty. Je zapotřebí dostavět okruh a radiály mezi okruhy,“ oponoval. Podle něho se staví neefektivně i infrastruktura pro veřejnou dopravu. „Metro D, jak se začalo stavět, původní projekt byl 8 stanic za 35 miliard, teď stavíme 5 stanic za 52 miliard,“ kritizoval stávající vedení metropole.

Všichni diskutující až na Urbana se pak shodli, že počet obyvatel bude v Praze narůstat a do pěti let by mohl dosáhnout až dvou milionů. Podle kandidáta SPD však bude počet Pražanů stagnovat. „Lidé z Prahy také odcházejí, životní náklady totiž rostou,“ vysvětlil svou domněnku.

Poslechněte si záznam předvolební superdebaty s kandidáty na primátora:

Tagy: