
Sledujte ŽIVĚ: Jak to jde ukrajinským dětem ve školách? Gazdík zveřejní výsledky inspekce
Dva skoro stejně rychle vedle sebe jedoucí kamiony dokáží značně zpomalit provoz na dálnici. Zdroj: Policie ČR
Jablkem sváru mezi řidiči osobních aut a kamionů je především předjíždění těžkých souprav na víceproudých komunikacích. Zdroj: Profimedia.cz
Česko se potýká s nedostatkem odpočívek pro kamiony Zdroj: ČTK
Jablkem sváru mezi řidiči osobních aut a kamionů je především předjíždění těžkých souprav na víceproudých komunikacích. Zdroj: Profimedia.cz
Zdroj: CNN Prima NEWS
Vztah mezi řidiči osobních aut a šoféry kamionů se blíží nevraživosti mezi automobilisty a cyklisty. Jablkem sváru je především předjíždění těžkých souprav na víceproudých komunikacích.
Hned na úvod bych rád předestřel, že jsem si velmi dobře vědom tvrdého chleba, jaký „tiráci“ dnes a denně na silnicích zakouší. Tlak na výkon ze strany majitelů spedičních firem a jejich zákazníků je obrovský a představa povolání profesionálního řidiče jako romantické záležitosti v duchu známého šlágru Ladislava Vodičky je už dávno pryč.
Několik objektivních faktů. Česko je ze své geografické podstaty tranzitní zemí, přes kterou dnem i nocí putuje po silnicích velké množství zboží z nejrůznějších světových stran. Tomuto zatížení však neodpovídá kvalita, a hlavně kapacita naší dálniční sítě.
Je sice pěkné, že byla po mnoha letech dokončena rekonstrukce páteřní D1, současně je ale na místě se ptát, zda by bývalo nestálo v rámci obnovy povrchu za to přistavět v každém směru rovnou i jeden pruh navíc. Realita je totiž taková, že v „provozních hodinách“, tedy víceméně od soumraku do úsvitu, je pravý pruh takřka výhradně okupován nákladními auty, což jej činí pro osobáky víceméně nepoužitelný.
Zjevně nestačí ani kapacita odstavných parkovišť, neboť „odpočívající“ kamiony běžně okupují nebezpečná místa, jako jsou sjezdy z dálnic a podobně. Česká republika je přitom zemí s nejhustší železniční sítí v Evropě, pro většinu dopravců však není způsob přepravy vlakem rentabilní ani dostatečně efektivní.
Nechci zpochybňovat ani reálný fakt, že řidiči osobních aut jsou kamioňákům také schopni připravit krušné momenty v čele s různými „myškami“ a prudkým brzděním před čtyřicetitunovou soupravou. To opravdu na klidu nepřidá. Škody, které může zejména na zdraví účastníků provozu napáchat nákladní kolos, jsou však diametrálně větší.
Ani všechna popsaná příkoří nemohou ospravedlnit holou skutečnost, že se řidiči těžkých náklaďáků na silnici často chovají nepříčetně. To, že vám někdo pošle velké široké vozidlo rovnou do cesty se snad dá tolerovat u řidičů MHD ve městech, kde se obecně jezdí pomaleji a člověk s tím ze zvyku vždy trochu počítá. Když se ale řítíte stotřicítkou a necelých třicet metrů před vámi se do levého pruhu (tam kde nejsou v jednom směru pruhy tři) náhle bez blinkru vystřelí tahač s návěsem jedoucí předpisových 85 km/h, začíná jít o zdraví.
Jedna věc je, že musíte prudce brzdit, což zejména za ztížených povětrnostních podmínek zavání rizikem řetězové srážky s auty jedoucími za vámi, druhá potom skutečnost, že tímto stylem dochází k zásadnímu zpomalení provozu na dálnici jako takového.
Zvláště zvrhlým kouskem jsou kamioňáckým slangem řečené tzv. „akvabely“, tedy dlouhodobá synchronní jízda dvou těžkých souprav vedle sebe, ideálně v kopci. Nějak se mi nechci věřit, že by tuto scénku nevytvářeli někteří výtečníci naschvál. Podobně chytrým kouskem je zahájení předjíždění doslova na dohled začátku třetího stoupacího pruhu, kam by předjížděný mohl v klidu zajet a nebránit v cestě rychlíkovi.
Viděno selským rozumem mi zkrátka nepřijde nezbytné předjíždět rychlostí 86 km/h někoho, jehož povoz jede třeba kvůli jiné kalibraci tempomatu či rychloměru 85 km/h. Přesně tímto stylem vznikají nekonečné situace, o kterých jsem psal výše a je to výjev vpravdě pekelný.
Chápu, že jet ve vláčku s ostatními kamiony je asi pěkná otrava podobná řízení metra v monotónním tunelu, jednou si ale šofér své povolání vybral a je za něj placen, s čímž automaticky souvisí akceptace všech aspektů této práce.
Profíci za volanty, kteří umí řídit lépe než většina ostatních, jezdí skutečně bezchybně a bezpečně. Bohužel i oni jsou na své pověsti nespravedlivě biti hazardéry z řad cechu řidičského, kteří v oboru dopravy zboží nemají co dělat. S nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil nejen v Česku přibývají za volanty nákladních aut řidiči, kteří si stavovskou úctu prostě nezaslouží. A na dálnicích, kde se jezdí nejrychleji, je jejich bezohledné chování či nevěnování se řízení nebezpečné.
Vysvobození z této situace by měla v delším časovém horizontu přivést plně autonomní jízda vzájemně komunikujících nákladní souprav, kdy bude jejich šofér působit víceméně v roli neřídícího supervizora a nebude jej tedy trápit ani jízda za někým, kdo jede o chlup pomaleji, protože se bude věnovat jiným činnostem.
Dnes ale ve jménu bezpečnosti a plynulosti doprav na čtyřproudových komunikacích vidím řešení jediné a sice plošný zákaz předjíždění mezi kamiony přinejmenším ve vymezených časových intervalech, typicky mezi šestou ranní a 22. hodinou. Tam, kde jsou v jednom směru jízdní pruhy tři, by tato povinnost samozřejmě neplatila.
Ostatně, ony nebezpečné situace by teoreticky neměly vznikat už ani dnes, neboť zákon jasně praví, že: „Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy (zákon o silničním provozu, § 36, odstavec 4).“ Jenže dohled na dodržováním tohoto předpisu je takřka nemožný.
Jde samozřejmě o velmi citlivé téma, které má spoustu souvislostí. Jeho odpůrci například používají argument, že jedna „vlekoucí se avie“ v pravém pruhu po dálnici může celý štrůdl kamionů zpomalit či úplně zastavit. Nic takového jsem ale při četných cestách po evropských zemích, kde zákaz platí, tedy namátkou třeba na Slovensku nebo ve Slovinsku, neviděl a prudké dobrzďování za kamiony tam prakticky neexistuje – na rozdíl od Česka a zemí na východ od slovenských hranic.
Zdroje z Kremlu tvrdí, že prezident Vladimir Putin je od úterý nemocný a Rusové jsou nuceni vydávat předtočené záběry z rozhovorů za aktuální. Logicky tak vyvstávají otázky, kdo by v takovém případě Rusku uprostřed války na Ukrajině vládl? Má jít o bývalého člena KGB, současného ředitele nástupnické ruské tajné služby FSB.
Silná bouřka, která se v pátek večer prohnala republikou, byla podle předběžného vyhodnocení Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) přinejmenším slabé derecho. Tímto výrazem označují meteorologové větrnou bouři způsobující škody a rychle postupující v pásu o délce alespoň 400 kilometrů. Nejsilnější poryv zaznamenala stanice Plzeň-Mikulka, kde foukalo rychlostí zhruba 125 kilometrů v hodině.
Česká školní inspekce navštívila téměř 70 procent základních škol, které vzdělávají deset a více dětí z Ukrajiny. Jak jim jde integrace a vzdělávání v českých školách? Sledujte tiskovou konferenci ministra školství Petra Gazdíka (STAN) a ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala živě v tomto článku. Očekávaný začátek je ve 12:30.
Sledujeme on-line
Jsou to tři týdny, co tragicky zemřel tříletý Ondrášek. Neštěstí se stalo na závodech náklaďáků v Černuci na Kladensku. Chlapečka tam srazil rozjetý závodník. Známí se teď snaží podpořit zdrcenou rodinu, a tak založili sbírku. Oba rodiče totiž nyní nedokážou pracovat a musí se ještě starat o malou dceru.
Soud poslal do vazby dvaasedmdesátiletého recidivistu, který v pátek večer přepadl hernu v Olomouci a její pracovnici střelil pistolí do hlavy. Sedmapadesátiletá žena leží v nemocnici a její stav je kritický. Pachatele, který 48 let svého života strávil za mřížemi, zadrželi kriminalisté tři hodiny po přepadení herny na nedalekém vlakovém nádraží. Senior byl obviněn z vraždy ve stadiu pokusu. U soudu mu hrozí 15 až 20 let vězení či výjimečný trest. Novinářům to řekl vedoucí odboru obecné kriminality služby kriminální policie a vyšetřování krajského ředitelství Jan Lisický.
Snížit množství komunálního odpadu v popelnicích? Jde to. Kromě barevných kontejnerů na plast, papír, sklo či nápojové kartony jsou v ulicích Českého Těšína, Prostějova, Znojma, Českých Budějovic a dalších českých měst k vidění i hnědé popelnice na bioodpad. Tam všude služby odpadového hospodářství zajišťují firmy FCC v ČR. Obyvatelé hnědé nádoby je poctivě využívají a odkládají do nich bioodpad ze zahrad i domácností.
Spojené státy by byly ochotny vojensky zasáhnout v případě útoku na ostrov Tchaj-wan, který si Čína nárokuje jako součást svého území. Na tiskové konferenci v Tokiu to uvedl americký prezident Joe Biden. Agentura AP hovoří o jednom z nejsilnějších vyjádření podpory Tchaj-wanu z posledních desetiletí. Peking podle očekávání Bidenova slova ostře kritizoval a zdůraznil, že americký prezident nemá „podceňovat jeho odhodlání“.
Rýpání, osobní útoky i trefné poznámky. Nedělní Partie s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS) a jeho předchůdkyní a současnou šéfkou poslanců ANO Alenou Schillerovou byla opět plná hlášek a ostrých výroků. Přečtěte si ty nejzajímavější a nejzábavnější.
Pás od Vysočiny po Jeseníky v úterý zasáhnou silné bouřky, které večer přejdou v intenzivní déšť. Napršet při tom může kolem 40, lokálně až 60 milimetrů srážek. V druhé polovině noci na středu budou srážky slábnout, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
Ministerstvo školství poslalo kontrolu do Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Vadí mu jeho smlouva na tisk materiálů týkajících se přijímacích zkoušek na střední školy a maturit, informuje iDNES.cz.
Hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO) v Partii na CNN Prima NEWS zopakoval, že ve svém regionu už nechce přijímat další romské uprchlíky z Ukrajiny. Podle něj nejde o žádný rasismus, ale důvodem jsou specifické potřeby, které tito běženci mají. Kraj na to ale nemá zejména personální kapacitu.
Ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje argument, že kdyby Česká republika už dávno vyměnila korunu za euro, nemusela by nyní trpět pod jhem třicetileté inflace. A zastánci této myšlenky odkazují na údaje Eurostatu, podle nichž je míra růstu cen v eurozóně asi poloviční než u nás. Problém je v tom, že propagátoři eura v lepším případě podléhají přílišnému zjednodušení, v horším dokonce záměrně manipulují fakty.
Dvacetiletý mladík přežil srážku s osobním vlakem, když usnul v noci na neděli po cestě z taneční zábavy na kolejích ve Štítné nad Vláří na Zlínsku. Mladík utrpěl těžké zranění, srážku s vlakem ale přežil, sdělila v pondělí v tiskové zprávě policejní mluvčí Monika Kozumplíková.
Ukrajinské úřady zveřejnily záběry z ruského raketového útoku na kulturní dům ve městě Lozovaja v Charkovské oblasti. Masivní výbuch, který zaznamenaly bezpečnostní kamery, si vyžádal sedm zraněných včetně jednoho dítěte.
Jeden muž zemřel a další utrpěl vážná zranění při nedělním požáru rodinného domu v Kopřivnici na Novojičínsku. Příčinu požáru ještě policisté neznají, s největší pravděpodobností se ale na jeho zavinění nepodílel nikdo cizí. Při dohašování požáru se pak odpoledne zranil i jeden hasič, řekla policejní mluvčí Eva Michalíková.
Česko čelí největšímu zdražování od devadesátých let. Inflace by však v budoucnu mohla vystoupat ještě výš. Co by měla vláda udělat, aby krizi co nejefektivněji čelila? O tomto tématu budou diskutovat v superdebatě na CNN Prima NEWS ministři Marian Jurečka (KDU-ČSL) a Martin Kupka (ODS) i šéfové opozičních poslaneckých klubů Alena Schillerová (ANO) a Radim Fiala (SPD). Speciál za přítomnosti diváků ve studiu můžete sledovat ve čtvrtek 26. května od 21 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.
Strážník městské policie Artur Tereščenko vezl před časem pomoc svým ukrajinským kolegům. Teď zase společně s plzeňskými strážníky daroval krev.
Policisté z Litoměřicka pátrají po neznámém pachateli, který se vydává za bankéře. Ze svých obětí dokázal vylákat i desítky tisíc korun. Podobným podvodníkům v poslední době naletěli nejen senioři, ale také mladí a vysokoškolsky vzdělaní lidé.
Do České republiky od začátku ruské agrese na Ukrajině přišlo již více než 300 tisíc utečenců a řada z nich již dostala příležitost si v Česku nalézt zajímavou práci. Například ukrajinské vědkyně se zapojily do řady výzkumných projektů především v oboru vodohospodářství či v energetice. O podpoře 14 milionů korun na zapojení ukrajinských vědců, kterou nabídla Technologická agentura ČR, se pro CNN Prima NEWS rozhovořil její předseda Petr Konvalinka.