KOMENTÁŘ: Zbytečná válka mezi cyklisty a řidiči. V Kodani si dokáží všichni vyjít vstříc

Zákon o 1,5metrovém rozestupu při předjíždění cyklistů znovu rozvířil nekonečnou zákopovou válku, která v Praze probíhá mezi zastánci cyklistické a automobilové dopravy. Dopravní prostředek však v tomto souboji působí často pouze jako symbol stále vyhrocenějšího sváru mezi takzvanými progresivity a konzervativci, kteří nechtějí ustoupit ani o píď. Kodaň přitom ukazuje, že si všichni účastníci dopravního provozu mohou vyjít vstříc.

Progresivisté by na jedné straně nejraději vyhnali všechna auta (především ta se spalovacími motory) z centra města a všechny Pražany donutili přepravovat se po městě buď na kole, nebo v MHD. Na druhé straně konzervativci považují cyklistu za nepřítele. Auto je pro ně symbol svobody a každé omezení automobilové dopravy berou jako osobní ideologický útok progresivistů.

Musíme však skrze volbu dopravního prostředku ještě více prohlubovat příkopy ve společnosti? Konzervativci například často zapomínají, že rozmach cyklostezek započal za primátora ODS Pavla Béma. Ten je dnes idolem mnohých konzervativců vzhledem k budování některých významných dopravních staveb v Praze. Na jeho roli v podpoře cyklodopravy se však zapomíná. Progresivisté se zase odvolávají na vývoj západních měst, která cyklodopravě přejí. Často se zmiňuje Mekka cyklistiky Kodaň.

Hlavní město Dánska jsem měl možnost na začátku září navštívit a odnesl jsem si odtamtud několik postřehů. Především ten, že cestování po městě dokáže být oproštěno od ideologických válek a dopravní infrastruktura může být vytvořena tak, aby byli všichni spokojení. Na své si přijdou jak řidiči automobilů, cyklisté, chodci, tak lidé využívající velmi kvalitní MHD.

Dobře vymyšlená infrastruktura

Kodaň má samozřejmě oproti Praze tu nespornou výhodu, že stojí na rovince a město je lemované širokými bulváry, takže si nikdo překážet ani nemusí. Sám jsem si Kodaň vesele projel právě na sdíleném kole a byl jsem naprosto spokojený, protože jsem se mohl ve všech dopravních situacích cítit naprosto bezpečně. Přiznám se, že v Praze bych se asi do práce na kole přepravovat neodvážil. K tomu se však vrátím později.

Cyklostezky nejsou v Kodani na první pohled budovány na úkor omezování automobilové dopravy. Pro kola jsou vyhrazené samostatné pruhy, naopak chodníky bývají poměrně užší. Cyklisté navíc musí dodržovat přísná pravidla. Právě proto, aby neblokovali automobilovou dopravu a vozy MHD. Za porušení hrozí poměrně vysoké pokuty.

Jedním z takových pravidel je například složité odbočení vlevo, při kterém se cyklisté nesmí plést pod kola autům. Jakým způsobem se vlevo odbočuje, ukazuje níže přiložené video. Musíte přejet křižovatku, jako byste pokračovali rovně. Poté se zařadíte k cyklistům, kteří jedou zprava a křižovatku v podstatě projedete rovně. Nesmíte také jezdit po chodníku, v protisměru či ignorovat značky a semafory.

Právě díky těmto pravidlům mohou být všichni účastníci dopravního provozu v Kodani spokojení a vzájemně se respektovat. Také díky tomu využívá v dánské metropoli cyklistickou dopravu ke své cestě do práce či do školy přibližně 45 % obyvatelstva, hromadnou dopravu 27 %, auto 23 % a zbylých 5 % chodí pěšky.

Praha by potřebovala kodaňská pravidla

Oproti tomu stojí „na sílu vytvářené cyklostezky v Praze, které často působí na první pohled až nebezpečně. Zřejmě proto na nich nevidíme ty stejné proudy cyklistů jako v Kodani. Příkladem mohou být cyklostezky, které vznikly kolem stanice metra Vltavská, kde přímo přes cyklopruh přejíždějí automobily, pokud chtějí odbočit.

Ještě bych se vrátil k bezpečnostním pravidlům, které musejí cyklisté v Dánsku dodržovat, kdy v podstatě nelze odbočit klasicky vlevo, aby se cyklisté nepletli pod kola automobilů. V kontrastu s tím stojí právě Praha. Níže přikládám fotografii z Letenského náměstí, kde jde vidět, že cyklisté mohou na semaforu stát v podstatě v každém pruhu.

Cyklistika se tak do Prahy zavádí oproti Kodani vyloženě na sílu, a proto se stává předmětem ideologického soupeření. Pokud bychom se více koukali na to, jak to dělají v Kodani, mohli bychom být na pražských vozovkách všichni spokojenější.

Tagy:

Hlavní zprávy

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
08:45

Rusko podle Patruševa nemá údaje o západní sabotáži na plynovodech

08:22

Analytici ISW předpovídají pád Lymanu během 72 hodin

07:57

Ukrajinská vojska nejspíše osvobodí Lyman během 72 hodin, předpověděl ISW. Ukrajina podle Zelenského převzala iniciativu ve válce proti Rusku.

07:44

Projev ruského prezidenta Vladimira Putina byl ostrý a odtržený od reality, říká expert

Chybí důkazy? Kreml podle ruského tajemníka nemá údaje o západní sabotáži na plynovodech

Rusko nemá informace, že diverzi na plynovodech Nord Stream, které mají po dně Baltu přivádět ruský plyn do Německa, zorganizovaly západní tajné služby, uvedl v ruské televizi tajemník ruské bezpečnostní rady Nikolaj Patrušev. Zároveň ale tvrdil, že dříve se západní tajné služby poškozením plynovodů výbuchy zabývaly, uvedl list Kommersant na svém webu.

Boj o Hrad řečí peněz: Limit 40 milionů plánují vyčerpat pouze dva ohlášení kandidáti

Využít celý čtyřicetimilionový limit na prezidentskou kampaň v tuto chvíli plánují pouze generál Petr Pavel a bývalá rektorka Danuše Nerudová. Další potvrzení kandidáti počítají s výdaji ve výši řádově milionů korun. Podnikatel Karel Janeček chce peníze na kampaň uvolňovat podle vývoje situace. Prezidentští kandidáti to uvedli v anketě ČTK.

Sledujte Partii s Kupkou a Havlíčkem: Jak výsledky voleb ovlivnila energetická krize?

Česko po volbách. Kdo s kým a proč? V nedělní Partii Terezie Tománkové budou diskutovat ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka a místopředseda Sněmovny za hnutí ANO Karel Havlíček. Ve druhé části přijde na řadu velká politická diskuse, jejími aktéry budou: místopředsedkyně KDU-ČSL Šárka Jelínková, senátor Zdeněk Hraba a poslanci Aleš Juchelka z ANO a Radim Fiala z SPD.

Šíření covidu opět zrychluje. Nových případů bylo v pátek o tisíc více než před týdnem

Šíření covidu v Česku několik týdnů zrychluje. V pátek laboratoře potvrdily 3 859 nových případů nákazy, asi o 1 000 víc než před týdnem. K tomu ministerstvo za uplynulý den eviduje 1 564 podezření na opakovanou infekci. V nemocnicích je 1 480 lidí s covidem, mezitýdně asi o 430 více. Ve vážném stavu je 54 hospitalizovaných, minulý pátek to bylo o 20 méně. Vyplývá to z údajů na webu ministerstva zdravotnictví.

Král Max. Do Verstappenovy nadvlády už rýpe i Hamilton, zábavu přináší neštěstí Ferrari

Minulý rok nabídla formule 1 neuvěřitelné drama. Pokud se někdo díval na královnu motorsportu při závěrečném prosincovém závodě sezony v Abú Dhabí vůbec poprvé, trefil jackpot. Max Verstappen totiž rozhodl o svém premiérovém titulu mistra světa v posledním kole. Tentokrát se může Nizozemec stát šampionem už o prvním říjnovém víkendu. Ne, ročník není zkrácený, jen si „Super Max“ jede vlastní ligu.

Zimní válka na Ukrajině? Záleží na mrazu, Rusové už nemají sílu útočit, míní expert

Jak bude válka na Ukrajině vypadat během zimy? Nabízí se dva scénáře: Rusové i Ukrajinci se buď zakopou a konflikt doslova zamrzne, nebo budou teploty pro válčení i nadále poměrně přívětivé, což umožní oběma stranám provádět manévry. CNN Prima NEWS to sdělil vojenský expert Lukáš Visingr. Dodal, že Rusové už ale nemají dostatek sil na to, aby podnikli novou ofenzivu a hraje proti nim čas.

Domácí zpravodajství

Martin R. měl loupit i znásilňovat. Policisté ho našli mrtvého, už vědí, co se stalo

Mrtvým mužem, kterého policie nalezla na konci srpna v lese na Rychnovsku, byl hledaný čtyřicátník podezřelý z loupeže, znásilnění, nedovoleného ozbrojování a omezování osobní svobody. Přečinů se podle policie dopustil dvakrát, a to pod pohrůžkou použití nelegálně držené střelné zbraně. Následně se sám zastřelil. Jeho totožnost nyní potvrdili znalci.