Končí éra levného bankovnictví, varují ekonomové. Instituce vyhlíží horší časy a zdražují

Komerční banka

Banky zvedají poplatky

Letošní vlna zdražování dorazila už i do bank. Miliony klientů se musí připravit, že si za některé služby připlatí. Zatím se sice nejedná o citelné zdražování, podle ekonomů ale končí éra levného bankovnictví. I finanční domy se totiž musí připravit na horší časy.

Zisky a počet klientů svižně rostou, i tak se jedna z největších tuzemských bank rozhodla zdražit. Od listopadu Komerční banka zvedá například poplatek za debetní kartu, která není součástí konta, pojištění neschopnosti splácet či písemnou upomínku. „Komerční banka byla rozhodně nejagresivnější ve svém odporu proti windfall tax, takže je to možná příprava na horší časy, které bankovnictví čekají,“ popsala ekonomka Jana Matesová.

„Jde o drobnější změny zaměřené na zjednodušení sazebníku či účtování poplatků, necílili jsme tak na výrazné úpravy, které by měly motivovat klienty ke změnám bankovního chování,“ popsal mluvčí Komerční banky Michal Teubner. „Letošní rok bude pro banky rekordně dobrý, nicméně ten příští by mohl být mnohem horší, předpokládám, že se zhorší nesplácení úvěrů,“ řekl ekonom Vladimír Pikora.

Zdražují ale i další. Třeba největší banka v zemi. „Zpoplatnění potvrzovacích sms lze označit za ‚edukační‘ poplatek, jímž se snažíme motivovat klienty k tomu, aby pro online platby využívali bezpečnější a komfortnější potvrzování přes aplikaci George klíč namísto phishingově velmi zranitelných sms zpráv,“ vysvětlil mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Souvislost se zdaněním mimořádných zisků finanční domy odmítají. „Trend, že klesaly výnosy z poplatků a provizí, za který já jsem tleskal, tak ten se teď otáčí. Windfall tax napomůže tomu, že se poplatky budou zvyšovat rychleji,“ sdělil poslanec Patrik Nacher (ANO).

Někteří klienti by při zdražování poplatků zvažovali změnu banky. „Uvažovala bych o tom, je pro mě důležité neplatit zbytečné poplatky,“ pronesl jeden z dotazovaných v anketě CNN Prima NEWS. „Záleží, jak velké zdražení by to bylo,“ uvažoval další. „Já jsem velmi dlouho u spořitelny a jsem konzervativní povaha, musel bych to zvážit,“ pravil jiný dotazovaný.

Zejména velké banky v minulých letech nutila ke zlevňování ostrá konkurence v podobě malých bezpoplatkových bank. Ty ale postupně z trhu mizí nebo čekají na spojení s jiným hráčem. Bankám ubývá konkurence, jinými slovy o důvod víc, proč mohou zvedat ceny, aniž by se bály, že přijdou o klienty.

Tagy: