Kosmická senzace. Astronomové mají první snímek černé díry uprostřed Mléčné dráhy

Jmenuje se Sagittarius A* a astronomové konečně vědí, jak vypadá. Snímek obří černé díry, která se nachází ve středu naší galaxie, Mléčné dráhy, je podle CNN prvním vizuálním potvrzením, že tento vesmírný útvar skutečně existuje.

Černé díry fascinují astronomy a fyziky od nepaměti. Jde o útvary neprostupné hmoty, které mají natolik silné gravitační pole, že ho nemůže opustit žádný objekt. Tedy ani světlo. Proto mají černé díry zdánlivě černou barvu.

Černá díra Sagittarius A* byla objevena již v sedmdesátých letech minulého století, až doposud ale neměli odborníci v rukou žádný hmatatelný důkaz o její vizuální podobě. Po dlouhých letech pozorování teď astronomové zveřejnili první snímky.

Sagittarius A* se nachází ve středu galaxie Mléčná dráha, jejíž součástí je i Sluneční soustava, kde rotují planety včetně Země.

Na finálním objevu se podílelo více než 300 výzkumníků z 80 různých organizací, kteří pracují v rámci projektu Event Horizon Telescope. Ten sdružuje síť osmi různých radioteleskopů, které jsou rozmístěné na různých místech na Zemi. Mimo jiné v Evropě a Severní nebo Jižní Americe.