Kupujete ojeté auto? Udělejte to v zimě, cena je jen jedním z důvodů

Pokud se rozhodujete pro koupi ojetého auta, zima je ideální dobou, a to nejen kvůli ceně. Chladné počasí a zhoršené podmínky na silnicích mnohem lépe prověří jeho schopnosti a vyváží tak nepohodlí, které zřejmě budete muset vytrpět. Jiná věc je, že žádané ojetiny na trhu v současnosti schází.

S koupí auta v zimě jsou spojeny mnohé drobné nepříjemnosti. Mrznutí při obhlídkách, nepříjemné čekání na přepis vozidla a celková dopravní situace, která již tak psychicky vyčerpávající proces udělá ještě nepříjemnějším. Tento diskomfort se však vyplatí. Zimní počasí totiž pořádně prověří schopnosti kupovaného auta a odhalí jeho nedostatky.

Motor musí chytat napoprvé

Startování v mrazu klade vysoké nároky na kapacitu akumulátoru a obecně stav elektrické výzbroje auta. Pro odhalení špatného stavu baterie a startéru jsou tedy nejlepší právě zimní měsíce. Včasným odhalením tohoto problému lze předejít dodatečným výdajům ve výši zhruba 1 500 až 15 000 korun podle druhu závady. Naopak, když všechno funguje, jak má, není třeba se alespoň po nějaký čas trápit. Je také třeba zkontrolovat, že použitý akumulátor odpovídá továrním požadavkům výrobce.

U auta na naftu, které je starší než pět let, dochází postupně ke zhoršení funkce žhavení motoru a právě v mrazu je možné odhalit, jak moc je tato funkce snížená. Když kontrolka žhavení svítí neúměrně dlouho nebo její zhasnutí nemá kýžený efekt v podobě okamžitého startu motoru, můžete se připravit na výměnu žhavicích svíček. Výměna komponentů žhavení může představovat náklady přes 10 tisíc korun.

Černý kouř z výfuku nevěstí nic dobrého, u staršího nafťáku bez filtru pevných částic přesto nemusí být důvodem k panice. Nepodceňujte ale ani jiné odstíny, které se vám valí z výfuku. Důvodů, proč z auta vane černý, bílý či šedivý kouř, může být celá řada, například může docházet ke špatnému poměru vzduchu a paliva při spalování. Může to také ukazovat na špatnou funkci lambda sondy nebo výskyt vody v motoru, což je neklamné znamení prasklého těsnění pod hlavou.

Brzdy brzdí, kola se otáčejí a nic nevrže

Díky zhoršeným adhezním podmínkám v zimních měsících lze na kluzké vozovce lépe zkontrolovat, zda protiblokovací systém brzd systém funguje tak, jak má, a zda skutečně dochází k automatickému přerušovanému brzdění, které brání smyku. Oprava ABS vyjde zpravidla na 10 až 25 tisíc korun.

Nízké teploty mají vliv na torzní vlastnosti plastů a dalších pružných komponentů. Čím více jsou opotřebené nebo méně kvalitní, tím větší je pravděpodobnost, že to bude při zkušební jízdě slyšet. Týká se to jak součástí interiéru, tak i podvozkových partií, například různých silentbloků a těsnění. Asi tím nejvíce zkoušeným materiálem použitým v autě je právě pryž. Pryžové jsou také různé hadičky, trubky či těsnění. Ty lze zkontrolovat jednoduše, opticky. Dobře si prohlédněte každou pryžovou část a při prasklinách zvyšte pozornost.

Nepříznivé adhezní podmínky u většiny dnešních systémů pohonu všech kol aktivují pomocí mezinápravové spojky pohon druhé nápravy. Jakmile tedy jedete ve sněhu či na namrznuté silnici, je větší pravděpodobnost, že poznáte, jestli pohon funguje tak, jak má, nebo naopak nefunguje vůbec. Známé jsou i případy, kdy dřívější majitel spojovací kardan z vozu z nějakého důvodu jednoduše odstranil.

Jakmile začne mrznout a auto začne při plynulém pouštění spojky cukat, je to důkazem toho, že spojka, případně i převodovka, není v dobré kondici. Špatnou převodovku lze v zimě poznat i podle toho, že se hůře (více ztěžka) řadí. Někdy stačí vyměnit olej nebo lamelu, jindy mohou náklady na opravu pokažené převodovky převýšit cenu vozu. Samostatnou kapitolou jsou automaty, i vozy s tímto typem řazení by se měly rozjíždět plavně.

Zradu hledej všude

Centrální zamykání, stahování oken či funkce stěračů. V mrazech a nízkých teplotách je větší šance také poznat, zda odchází mechanické součástky či elektronika. Díky těmto muškám se mimo jiné prozradí auto, které pravděpodobně dlouho stálo, pročež jeho pohyblivé komponenty zatuhly nebo zkorodovaly. Náklady na opravu se pak mohou vyšplhat řádově až na desítky tisíc korun.

Jedním z prověřovaných aspektů je také lak. Právě ten je v zimě vystaven hned několika negativním faktorům. Mrazy, kamínky, prach, posypová sůl… Tohle všechno dokáže na laku nejen zanechat, ale někdy i odhalit nedostatky. Prasklinky, bublinky a samozřejmě korozi.

V důsledku teplotních rozdílů může dojít třeba také ke zvětšení starší praskliny ve skle, která je pádným důvodem k jednání o výrazné slevě. Pokud se skla ojetiny mlží i po zahřátí vozu, napovídá to o nadměrném pronikání vlhkosti, resp. zatékání do interiéru, nebo nefunkční klimatizaci. V zimě si navíc také ověříte, jak funguje vytápění vozu.

S příchodem nového roku – tedy prakticky ze dne na den – navíc zestárne papírově auto o jeden rok a každý rok má samozřejmě vliv na jeho cenu. V zimě navíc lze z důvodu nižší poptávky po ojetých autech vyjednat (větší) slevu. Pravděpodobnost, že o stejný vůz má zájem několik zákazníků, je výrazně nižší a prodejci jsou obecně více otevřeni poskytování slev.

Není v roce období, kdy by se dalo auto koupit levněji než v lednu nebo únoru. Při pořízení kabrioletu, sportovního vozu či veterána to platí dvojnásob.

Tagy: