Nová Lada Niva Travel patří do terénu: Vůz vás vrátí do minulosti

Moderní auta jsou prošpikovaná elektronikou. Na bezpečí při cestování dohlíží nespočet asistentů. A sedadla nám masírují záda, jako kdyby se nám po nich procházela kočka. Nad tím, kam se posunula technologie, by kroutil hlavou i Marty McFly, když se v DeLoreanu posunul do budoucnosti. Jenže pořád jsou tady také vozy, které nám minulost dokáží připomenout. Přivítejte Ladu Niva Travel.

Ať chceme nebo nechceme, termín Lada Niva je v českých končinách stále pojem. A nějakou chvíli bude. Není to tak dávno, co s nápisem „VB“ na dveřích brázdily tyhle džípy zdejší terén. A dokonce existují i místa, kde je státní orgány využívají dosud. Aby ne, klasická Lada Niva, která se začala prodávat v roce 1977, se stále pod označením 4x4 vyrábí a kolegové z Autosalonu ji mimochodem nedávno testovali.

Dobře si nivu pamatují také milovníci kultovního osmdesátkového seriálu Návštěvníci. Reálně sice klasická Niva neuměla jezdit pod vodou či měnit barvu, to zvládne jen ta, co řídili Josef Bláha s Dagmar Patrasovou, ale pozornost si získala pořádnou.

Kdyby se filmová trilogie Návrat do budoucnosti s Martym McFlyem jako řidičem futuristického DeLoreanu cestujícího časem odehrávala v Rusku, snadno si představit, že právě Niva by byla tím vozem, se kterým by se ohýbala spirála času.

V rukou nejlepší výbava

To nová Niva Travel už je trochu jiný stroj. Jde o automobil, který dosud v Rusku jezdil pod názvem Chevrolet Niva, a to proto, že ruská automobilka svého času neměla dostatek financí na rozjezd výroby vozu, který se měl jmenovat VAZ 2123, a vše tak převzal Chevrolet.

Teď už patří jmenovka Niva znovu Ladě, navenek byste ale starou tvář hledali těžko. Dívá se na vás 4091 milimetrů dlouhý vůz, který svým vzezřením připomíná spíš japonské vozy. Asi málokoho nenapadne, že vlastně vypadá jako Toyota RAV 4.

Zvenku je tedy Niva sympatická, ihned zaujme světlou výškou, která činí 220 milimetrů a okamžitě tak ukazuje terénní potenciál. Vůz v našem testu doplnilo například sání vyvedené ke střeše pro zvýšení brodivosti i vojenská zelená metalíza.

V Rusku má vůz pět výbavových linií a my jsme dostali do rukou tu nejlepší, Luxe Off-Road AMC, která cenově začíná na 420 000 Kč. Výbava je slušná, o tom není třeba pochybovat. Perfektně fungovalo vyhřívání předních sedadel, vyhřívané bylo i čelní sklo. K dispozici má řidič třeba klimatizaci či parkovací senzory. Problém byl často spíš v provedení, to mnohdy kolísalo.

Stačí se podívat na tachometry, to je návrat minimálně o dvacet let zpět. Celá palubní deska je hodně rozvrzaná a ne dvakrát bytelná. Když chcete rozsvítit, nebo naopak světla zhasnout, musíte tlačítka mačkat vícekrát. Znovu se značně vrzavým doprovodem.

Nedůslednost je mnohdy to slovo, které jsme pak hledali. Například u podsvícení některých kontrolek (třeba topení) se zdálo, že část svítí více a část zase méně. Některé se nerozsvítily vůbec. Držák na kelímek vedle řadicí páky je zase hodně nízký, při rychlejším zatočení by neměl šanci kupříkladu horkou kávu udržet. Na druhou stranu ve voze jsou gumové koberečky…

Naopak příjemná věc je řidičova opěrka pod pravou rukou. Ta se dá otočit dozadu a tam vznikne pro sedícího odkladový prostor pro dva nápoje. To je milý nápad.

Patří do terénu

Niva Travel by sice mohla konkurovat současným malým SUV, ale stále jde spíš o auto do terénu. Na město zkrátka moc není. Nivu žene kupředu atmosférický řadový čtyřválec s objemem 1690 cm³ a výkonem 58,5 kW. Na stovku se řidič dostane za necelých dvacet vteřin a když se zadaří, rozjede se až na 137 km/h.

Jenže. Řízení i řazení je dost tuhé. Vůz je hlučný, zvukovou stopu zvýrazňuje klidně už při rychlosti nad 60 km/h. Zvuky vás obecně dovedou překvapovat, i když si myslíte, že jste se s vozem už seznámil. Jeden takový nás zaskočil vždy, když jsme například při parkování vytočili kola na maximum.

Dostat se do vyšších rychlostí chvíli trvá, ale to se vzhledem k výkonu 80 koňských sil a kroutícímu momentu jen 127 N.m nejde divit. Spotřeba pak činí něco mezi 9–10 litry na 100 kilometrů.

Lada by si měla ujasnit, jakým směrem se s vozem chtěla vlastně vydat. Přídomek Travel k autu moc nepatří, na dlouhou cestu byste s ním nechtěli. Niva dál zůstává především dělníkem a pracantem, to jí celkem jde. Objem zavazadlového prostoru je sice s 320 litry celkem malý, ale při sklopení sedaček se může začít plnit. Tady je najednou majitel rád za gumové koberce a množství plastů. Niva nemá strach se zašpinit.

V terénu je vůz obratný a konečně máte pocit, že je ve svém živlu. Stálý pohon 4x4 se středovým diferenciálem si libuje v lesních cestách, překonávání překážek je pro něj výzvou. Tady máte zkrátka pocit, že si auto poradí s čímkoliv a nijak ho nerozhodí ani nějaká ta rána do podvozku.

Lada Niva Travel má určitě svá pozitiva. K modernímu vozu má však daleko, je spíš pro jedince, co mají rádi retro.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Niva Travel se servisuje každý rok, nebo při najetí 10 tisíc kilometrů. Hodinová cena servisu je pak 520 Kč bez DPH.

2. PRODEJE

Přesná čísla prodejce v tuto chvíli nejsou k dispozici. Od začátku roku 2021 se pohybují v řádu nižších desítek kusů. Skladem bývají pravidelně zhruba dva kusy, dodací lhůta nového vozu je do čtyř měsíců.

3. INFOTAINMENT

Lada má multimediální systém se 7“ dotykovým displejem. Dlouho mu trvá, než naskočí. Navigace Navitel se nechytá v tunelech a umí být nepřesná, podobně jako radio. To si občas frekvence ladí samo. Obrazovka se dost leskne a při slunečných dnech na ni tak není pořádně vidět.