Málo času i personálu. Doučování žáků selhává, školy budou muset vracet peníze

Učitelka ve škole

Doučování, které mělo pomoci vyrovnat rozdíly mezi žáky, nefunguje tak, jak ministerstvo školství plánovalo. Některé školy budou vracet peníze, které na doučování dostaly. Kvůli nedostatku času a personálu totiž nezvládly vyčerpat přidělené dotace. Navíc se ani nepodařilo zapojit všechny děti, které doučování potřebují.

Do doučování se podle zjištění České školní inspekce (ČŠI) nezapojilo 20 procent z více než 220 tisíc dětí, které mají po téměř dvou letech distanční výuky potíže. „Na základních školách se jedná o 30 tisíc žáků, na středních o 15 tisíc studentů,“ vysvětluje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Podle ČŠI se do doučování vůbec nezapojilo 7 % základních škol, 10 % středních odborných a 30 % gymnázií. „To ale neznamená, že by na těch školách nebyli žáci, kteří doučování nepotřebují. Spíše se tyto školy nevěnovaly diagnostice žáků a studentů po návratu z distanční výuky,“ dodává Zatloukal.

Naopak školy, které doučovaly, budou vracet buď část peněz, nebo celou částku. Důvod je prostý, nezvládly vyčerpat přidělené dotace. Jednou z překážek je nedostatek personálu. Ministerstvo školství totiž očekávalo, že se do doučování zapojí studenti pedagogických fakult. Podle oslovených ředitelů, ČŠI i profesní neziskové organizace EDUin se to dělo v mnohem menším měřítku, než resort školství předpokládal.

Nechceme lidi z ulice, říká ředitel

„Největší překážkou bylo sehnat lidi. To je tady u nás na Bruntálsku docela problém. Nemáme ve městě žádnou vysokou školu. Aktuálně nám vypomáhají dva středoškoláci a především naši asistenti pedagoga,“ popsuje nelichotivou situaci ředitel ZŠ Bruntál Okružní Leoš Sekanina.

Stejnou zkušenost mají i na ZŠ Plaňany na Kolínsku, kde rovněž doučují učitelé a asistenti. „Určitě bychom nechtěli lidi z ulice, kteří nevědí, jak se u nás učí. Když třeba vyučujete matematiku Hejného, tak si těžko najmete rodiče, aby doučovali děti podle toho, jak radí lidé z ministerstva,“ konstatuje ředitel Martin Šmahel.

Inspekce upozorňuje i na to, že například v Karlovarském kraji není žádná pedagogická fakulta. Navíc samotné pedagogické fakulty se do doučování podle zjištění ČŠI nezapojily, jak se očekávalo, a doučování neuznávaly jako součást praxe svých studentů.

Jednoduché to nebylo ani s hledáním volného času v rozvrzích. Hodně dětí dojíždí a potřebují stihnout spoj domů. Ředitelé tak hledali časy pro doučování opravdu složitě. „Doučování je potřeba nastavit tak, aby přímo navazovalo na výuku. Děti by ho měly zvládnout buď hned ráno ještě před začátkem školy, nebo po obědě. Neměly by tam mít volnou hodinu, protože chodí domů a už se jim nechce vracet,“ popisuje své zkušenosti Sekanina.

Konečnými výsledky ohledně počtu zapojených žáků v jednotlivých regionech bude ministerstvo školství disponovat koncem února. „Na základě těchto dat chystáme podporu doučování v dalších obdobích upravovat podle potřeb různých typů škol, skladby žáků nebo lokality,“ reaguje na vzniklou situaci mluvčí resortu Aneta Lednová.

Tagy: