Nejjasnější kometa za 13 let je od pondělí obzvlášť dobře pozorovatelná

Neowise patří k nejjasnějším kometám za posledních 13 let. K vidění je pouhým okem již od 9. července. Podle astronoma a fotografa Petra Horáka má být obzvláště dobře pozorovatelná od začátku týdne, tedy od pondělí 13. července.

Neowise je možné pozorovat zhruba od 22:30. Zůstává nad obzorem po celou noc. Lidé by ji mohli pouhýma očima vidět až do poloviny srpna. „Kometa se výše nad obzor dostane počátkem příštího týdne. V té době už přestane rušit i svit Měsíce, který byl teď (5. července, pozn. red.) v úplňku. Příští týden půjde postupně zpět do poslední čtvrti a pak do novu (20. července, pozn. red.),“ podotkl nedávno astronom Horálek.

Kometa byla dosud viditelná pouze velmi brzy ráno, přesto už vznikla řada jejích snímků. A to i za doprovodu nočních svítících oblak, která se objevují v týdnech kolem slunovratu. Podle Horálka při vyhlížení komety lidem pomůže i on-line planetárium.

Vědci kometu objevili kosmickým dalekohledem Neowise 27. března letošního roku. Zdráhali se ale očekávat větší podívanou. Vývoj několika nadějných komet – například C/2019 Y4 (Atlas), která se na jaře rozpadla – byl totiž zklamáním.

Astronomové v minulých dnech srovnávali jasnost Neowise s kometami C/2011 W3 (Lovejoy) a C/2006 P1 (McNaught). Ta podle nich byla na denní obloze ještě jasnější.