Pojďme se bavit o elektromobilitě
Právě ta se totiž skloňuje ve všech pádech. Je součástí všech debat napříč spektrem. Protože nejen lidé, ale i politici si uvědomují, že životnímu prostředí zvoní hrana. Jenže je opravdu elektromobilita vynálezem dneška? Ne tak docela.
Jak je tradicí, vše vymysleli staří Řekové, Římané či Číňané. Léčiva, péči o tělo i duši… V nadsázce tak říkáme, že vše už bylo někdy vynalezeno. Nelze to ale brát doslova. Nicméně v rámci elektromobility to v podstatě platí. Ne, staří Římané se neproháněli po svých provinciích v elektrokočárech či elektrických bojových vozech, nicméně nepopiratelným faktem je to, že v době, kdy vznikaly povozy poháněné parou, svítiplynem či benzínem, tak nejlepších výsledků dosahovaly prostředky poháněné elektřinou. Úmyslně nepíšeme pouze o automobilech, neboť v 19. století se řešily všechny druhy dopravních prostředků.
Kromě silničních povozů se alternativní zdroje energie věnovaly také lodní dopravě. V 19. století se objevila Jacobiho akumulátorová loď, která jezdila na Něvě. Kromě toho se s alternativním pohonem počítalo pro městskou hromadnou dopravu, která měla radikálně vyčistit města v průmyslových oblastech, kam se stěhovaly tisíce lidí za prací.
Proč tomu tak bylo? Alternativní pohon není hlučný, je okamžitě použitelný, neznečisťuje. Navíc k jeho provozu je třeba jednoduché konstrukce, jednodušší než u spalovacích motorů. I když je faktem, že našim předkům opravdu nešlo jen o uhlíkovou stopu, ale spíš o eleganci a její zachování ve městech. Například lázeňská města dlouho nechtěla pustit spalovací motory do svých center. Byla tedy progresivní už ve své době.
Problém ale nastal v okamžiku, kdy došlo ke zjištění, že v 19. století lidé znali výhradně olověný akumulátor, který byl těžký, vykazoval minimální životnost a měl i další strojírenské obtíže, se kterými si tehdejší inženýři neuměli poradit. Pro zajímavost: magickou hranici 100 km/h pokořil v roce 1899 poprvé právě elektromobil, řízený konstruktérem Belgičanem Camille Jenatzym (hodnota rekordu byla 105,9 km/h).
Dnešní doba je ovšem jiná, veškeré technologie se dále vyvíjejí. Zajímají vás? Dorazte na čtvrtý ročník veletrhu čisté mobility e-SALON. Čeká vás historicky nejbohatší účast ekologické mobility. Úvodní den, 10. listopad, bude patřit médiím a odborníkům, pro širokou veřejnost se veletrh otevře 11. listopadu. Potrvá do neděle 13. listopadu. Generálním partnerem veletrhu je Skupina ČEZ. Elektromobilita je pro energetickou společnost logickým trhem, Skupina ČEZ se proto elektromobilitě systematicky věnuje již více než dvanáct let. Provozujeme největší tuzemskou síť veřejného dobíjení, která čítá přes 460 stanic po celé České republice. Plných 80 % jich umožňuje rychlé dobití – doplnění většiny kapacity baterií vozu za desítky minut. Rychlodobíjecí stanice vznikají i díky podpoře z dotačního programu financovaného Evropskou komisí CEF (Connecting Europe Facility), část Transport.
Současně Skupina ČEZ v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů jak pro jednotlivce, tak i pro firmy, municipality a kraje: prodej či pronájem elektromobilů, návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, speciální tarify a sazby, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení a elektrifikaci fleetů. Samozřejmostí je realizace a provoz dobíjecích stanic elektrobusů, případně komplexní řešení spadající do konceptu tzv. chytrých měst.