PŘEHLEDNĚ: Dráha na letiště či Praha-Smíchov. Kde se bude v roce 2023 stavět na železnici

Ministerstvo dopravy slibuje, že příští rok vypukne na železnici značný stavební ruch vzhledem k rekordnímu rozpočtu, který bude mít k dispozici Správa železnic. Chystané stavby potěší především pražské cestující, jelikož se začne budovat dráha na letiště a měla by být zahájena modernizace Smíchovského nádraží. Lidé se také dočkají konce rekonstrukcí řady klíčových tratí, které jim v posledních letech značně komplikovaly cestování.

Dráha na letiště

Ministerstvo například slibuje, že v příštím roce zahájí práce na železniční dráze na letiště. Týkalo by se to úseku navazujícího na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt a také modernizace Masarykova nádraží.

„Učiníme zásadní kroky vpřed pro připravovanou trať Praha – Letiště Václava Havla – Kladno. Odstartují hlavní práce mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, nově pak předpokládáme zahájení staveb v úsecích Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a zahájení tendrů pro stavby Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží,“ píše ministerstvo.

Zatím se však nejedná o ty nekomplikovanější úseky, které povedou v podzemí přes stanice Hradčanská a Nádraží Veleslavín. Optimistický předpoklad počítá s tím, že by celá dráha na letiště mohla stát v roce 2029.

Smíchovské nádraží a Branický most

Zahájena by měla být také dlouho očekávaná přestavba Smíchovského nádraží. „V hlavním městě by v příštím roce měla odstartovat rozsáhlá modernizace stanice Praha-Smíchov a zdvoukolejnění Branického mostu,“ uvádí resort.

Branický most je využíván především pro nákladní dopravu, pro osobní jen v případě výluk. Lidově se mu říká také „most inteligence“, jelikož na jeho stavbě pracovala řada právníků, filozofů, lékařů a dalších vzdělanců, kteří byli v 50. letech nuceni nastoupit do dělnických a pomocných profesí.

Brno-Královo Pole

Změn se také dočká moravská metropole. „Zahájíme tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, která mimo jiné počítá s výstavbou nové nádražní budovy,“ píše ministerstvo.

Železnice na Beroun

Při probíhající modernizaci železnice z Prahy do Plzně dojde také na úsek hojně využívaný turisty. „Budeme se soustředit na další části třetího koridoru, a to v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun,“ sdělilo ministerstvo.

Příprava vysokorychlostních tratí

Resort také slibuje, že se posune příprava dlouho plánovaných vysokorychlostních tratí (VRT). „Intenzivní příprava bude pokračovat. Projekční práce běží na téměř 200 kilometrech tratí a v příštím roce se k nim přidají další úseky,“ uvádí ministerstvo.

Rychlovlaky na první úplně nové trati by mohly začít jezdit v roce 2028, zahájení stavby je plánováno na rok 2025. Stát připravuje jednotlivé trasy ve čtyřech základních verzích. Ty nejrychlejší s maximální rychlostí 320 km/h mají ČR propojit s evropskými metropolemi v okolí. Jedna taková povede z Prahy přes Ústí nad Labem směrem na Drážďany a Berlín, další z Brna přes Ostravu směrem na polské Katowice.

Rekonstrukce nádraží

Stát rovněž slibuje pokračování oprav nádraží. „Připravujeme rekonstrukci více než 130 nádražních budov. Jedná se třeba o budovy v Karviné, Chebu, Klatovech, Českých Velenicích, Svitavách, Letohradě, Čáslavi, Hlinsku v Čechách nebo v Lovosicích,“ píše resort.

Konec klíčových oprav

Letošní rok byl na železnici ve znamení výluk a mimořádných událostí, které způsobovaly hodinová zpoždění. Tento problém snad na mnohých místech pomine dokončením aktuálních rekonstrukcí.

„Na prvním koridoru skončí 11. prosince modernizace trati mezi Brnem-Adamovem a Blanskem a na trať se po roce intenzivních stavebních prací vrátí regionální doprava a rychlíková linka R19. Úsek prošel kompletní rekonstrukcí. Modernizována byla stanice Adamov a zastávky Bílovice nad Svitavou, Babice nad Svitavou, Adamov a Blansko město. Od ledna se bude jezdit zcela bez omezení mezi Prahou a Kolínem, kde skončí modernizace trati mezi Velimí a Poříčany,“ uvedl resort.

Na železnici se budou dít věci.🛤 Minimálně mezi Brnem a Blanskem to bude platit určitě, protože s novým jízdním řádem se...

Posted by Ministerstvo dopravy on Wednesday, November 30, 2022

Tagy: