reklama

Klasický pick-up Ford F-250: Holka pro všechno, kterou chlapi milují

Každý správný milovník starších aut by měl mít jasný cíl — jezdit každý den některým z nich a využívat je, ať už pálí slunce, nebo je venku sníh. A právě tento nesmrtelný pick-up je nejen oddaným služebníkem, ale i vynikajícím lékem na dnešní surrealistickou dobu bez kontaktu s realitou.

reklama

Efková řada je pro Ford podobným pojmem jako Transporter pro Volkswagenu a vůbec nejdéle prodávanou řadou fordů v dějinách dlouhodobě patřící mezi nejpopulárnější americká auta vůbec. Je jedním z dodnes živých symbolů pravé chlapské Ameriky, kterých už mnoho nezbývá, pracovní síla schopná dřít sedm dní v týdnu a po umytí odvézt farmářovu dceru na závěrečný školní večírek, auto, v němž se jezdí oznamovat zrod i zánik. Prostě „holka pro všechno“.

Symbol nezávislosti a prosperity

Nejen F-Series, ale pick-up jako takový vznikl z čistě hospodářských potřeb ještě zdaleka ne civilizované Ameriky. V dobách, kdy ani všemocné železniční společnosti nemohly expandovat všude tam, kde jejich služeb bylo zapotřebí, a kdy jízda do města neznamenala zábavu, ale nákup potravin, nářadí a životních potřeb. Farmář se synem, obchodník, živnostník – to všechno byly tváře za okny pick-upů, které mezitím vyrostly z malých čtyřválců do obřích strojoven, jež by před stoletím poháněly celou americkou obec. Pick-upy přežily všechno: krize, války, krachy, váznoucí odbyt i okázalé odmítání velkých motorů, které je dnes v módě a tzv. politically correct.

Historie F-Series začala po válce. Amerika se nemusela vzpamatovávat z válečných škod jako Evropa, jen její hospodářství čekalo na silné mužské ruce a odpovídající dopravní prostředky. První generace F-Series debutovala do modelového ročníku 1948 a vystřídala předchozí generaci, která se ještě stylisticky i technikou ohlížela do konce třetí dekády. Koncern pečlivě analyzoval potřebu jednotlivých cílových skupin a teprve pak vyslal do konkurenčního boje široké nabídkové spektrum začínající malými pick-upy přes dodávky, populární americké „Stake trucks“ (valník s laťovou ohrádkou místo běžných postranic), běžný valník či komerční šasi pro další karosování.

Nekorektní volba

Dnes ale máme co do činění s modelem F-250 z roku 1970, tedy auto z páté výrobní série. Nejmenší kategorie dostala během pěti produkčních let na výběr několik agregátů, základním byl jako obvykle jednoduchý řadový šestiválec, kombinovaný většinou s mechanickou třístupňovou převodovkou, klasické osmiválce pak začínaly od objemu 5 litrů a končily na hodnotě 6,5 litru s výkonem 255 koní a možností samočinné převodovky a samozřejmě volbou mezi plněpohonnou modifikací 4x4 a hnanou pouze zadní nápravou.

Klasické pick-upy, jak je chápeme v Evropě, nesly označení F-100, F-250 a F-350 a představovaly do posledního detailu propracovaný stavebnicový systém, který nenechal ani jedno zákaznické přání nevyslyšené. Mohli jste vybírat z různých délek nákladového prostoru, dvou verzí kabin, volit mezi provedením s blatníky uvnitř (Styleside) nebo vně (Flareside). K tomu ještě připočtěte několik délek rozvorů a celou řadu speciálních edicí či pracovních verzí. Třebaže v severoamerických závodech skončila výroba páté generace po pěti letech, brazilská pobočka Fordu jej takřka v nezměněné podobě dodávala ještě o třicet let později. F-Series páté generace se nikdy nestaly módním zbožím ani autem generace beatniků, jejich místo bylo někde uprostřed mezi prací a dřinou.

Přítel na každý den

Když současný majitel uvažoval o tom, jak by mělo jeho denní přibližovadlo v praxi ideálně vypadat, došel k názoru, že chlapácký zelenkavý Ford bude přesně takový, jakého jej místní kdesi na americkém středozápadě vídají nejčastěji – obouchaný, orezlý, vyšisovaný, avšak plně funkční.

Zkušený restaurátor se k věci postavil optimálním způsobem. Na povrchu zachoval maximální patinu včetně několika prorezlých míst, tento stav však neprodyšně zakonzervoval ochrannými prostředky a v útrobách podrobil svůj pick-up zevrubné renovaci s přidáním několika prvků usnadňujících život v naší současnosti. Do původní trojsedačky v prostorné kabině se tak inkognito nastěhovalo vyhřívání, hlavní i koncová světla nyní září novými technologiemi a našlo se i tajné místo pro USB nabíječku.

Všechen čas světa

Stačí pár kilometrů za volantem tohoto rozeného pracanta a máte-li jen trochu rádi starou techniku, zalije vás pocit absolutního štěstí. Můžete jen tak vystrčit loket z okénka a druhou ruku si položit přes široké opěradlo, posunout si na hlavě klobouk a vyrazit kamkoliv. Pákou pod tenounkým volantem zacvaknete „déčko“, osmiválec hrubě zaduní a způsob, jakým se ta stará plechovka vydá vpřed, naznačuje, že je dost nepravděpodobné, aby se ještě někdy zastavila. Dojem obrovské solidnosti tohoto kusu železa je zkrátka výjimečný.

Ve chvílích, kdy si jen nerušeně cruisujete krajinou, mizí všechny běžné starosti kamsi za horizont a vy si užíváte hřejivého pocitu, že vám patří všechen čas světa. Ano, je potřeba trochu pracovat s volantem a honit fordku po silnici, i když zrovna chcete jet jenom rovně – a listová pera vás bez zatížené korby taky pěkně natřesou. To všechno ale tak nějak patří ke skutečnosti, kterou bez výhrad a s láskou přijímáte. Osmiválec si zkrátka donekonečna přede těch svých 1 500–2 000 otáček a vy se nemusíte o nic dalšího starat. Kupte si starého amerického pick-upa, mechanika je nesmrtelná a nezrezlé kousky seženete okolo 300 000 Kč.

Tagy:

Hlavní zprávy

Sníh komplikuje dopravu v Česku. Dálnice blokují uvízlé kamiony, řidiče trápí zmrzlá vozovka
Doprava

Sníh komplikuje dopravu v Česku. Dálnice blokují uvízlé kamiony, řidiče trápí zmrzlá vozovka

Husté sněžení a silný vítr komplikují už od rána dopravu na českých dálnicích a silnicích. Například D8 u Ústí nad Labem byla kolem 6:30 uzavřená na 82. kilometru v obou směrech, tedy na Drážďany i na Prahu. Sněžení ovlivňuje i dopravu kolem Prahy. Příměstské autobusy mají zpoždění, některé zastávky se ruší. Na Mělnicku mají autobusy zpoždění desítky minut. Varování meteorologů řidičům před ledovkou platí i nadále.

Olympiáda v Pekingu jako svátek sportu? Dva měsíce před startem spíš symbol strachu

Do zahájení zimních olympijských her v Pekingu zbývají přesně dva měsíce. Místo toho, aby se mluvilo o tom, kdo bude bojovat o medaile, se řeší, zda vůbec sportovci, kteří se mají na hrách představit, přicestují. Odradit je mohou ještě přísnější covidová opatření než při hrách v Tokiu nebo znepokojivá situace kolem tenistky Pcheng Šuaj. Už před startem olympiády je tak její renomé značně pošramocené.

Zavřete školy. Je v nich covidové tsunami, zachráníte prarodiče, tvrdí zástupce učitelů

Děti by měly od 10. prosince přejít na distanční výuku a být až do Vánoc v karanténě, řekl pro CNN Prima NEWS prezident Pedagogické komory Radek Sárközi. Školy totiž podle něj a dat, která má, prezentují aktuálně největší riziko šíření a covid se v nich šíří jako tsunami. Pokud se to nestane, čeká nás podle Sárköziho až trojnásobný počet zemřelých.

Židé odsuzují antivaxery za nošení hvězd: Neočkovaní se oproti válce mají skvěle

Odpůrci očkování a protiepidemických opatření přicházeli v posledních měsících na demonstrace kromě transparentů i s různými doplňky na kabátech a bundách. Kromě odznáčků, kterými dávali najevo svůj negativní názor na vakcinaci či opatření, si někteří z nich na oblečení připevnili žlutou hvězdu připomínající tu, kterou nosili Židé za 2. světové války na územích okupovaných nacisty. Židovská obec v Praze však takové jednání odsuzuje. Stejně tak i jakékoliv srovnávání problémů neočkovaných se strastmi Židů za války.

reklama

Domácí zpravodajství

Kde se vzala mutace omikron? Mohla se vyvinout u pacientů s AIDS, poukazují vědci

O nově objevené verzi koronaviru se toho zatím příliš neví. Celý svět teď hledá odpověď na otázku, jak varianta omikron, která má přes 50 mutací včetně více než 30 na takzvaném hrotovém (spike) proteinu, vlastně vznikla. Podle izraelského vědce Cyrille Cohena se mohla vyvinout v těle pacientů trpících nemocí AIDS. Tuto možnost podpořili i další odborníci, jiní ji naopak považují za nepravděpodobnou.

reklama