Rolls‒Royce Spectre: První elektrický model aristokratické automobilky má styl

Stará věštba Charlese Royce, zakladatele britské značky Rolls-Royce, se vyplnila. V roce 1900 prorokoval elektrickou budoucnost automobilů, a to poté, co si pořídil vozidlo s názvem The Columbia Electric Carriage. A elektrický je i nový model Rolls-Royce Spectre.

V novodobých dějinách koketoval Rolls-Royce s elektromobilitou už v roce 2011. V Ženevě tehdy představil koncept elektrického Phantomu první generace s přívlastkem 102EX. Nesetkal se však s pozitivním přijetím ze strany zákazníků. Technologie byla v plenkách, stejně jako nabíjecí infrastruktura. Po více než dekádě je ale všechno jinak. Elektrický pohon pokročil a britská značka oznámila, že do roku 2030 se změní na čistou elektromobilku. Jejím vstupem do nové éry není nic menšího a méně noblesního než téměř 5,5 metru dlouhé dvoudveřové kupé Spectre. Sama automobilka jej charakterizuje jako ideového nástupce Phantomu Coupé.

Žádný drobeček

Velkolepé kupé má na délku přesně 5 453 mm, šířku 2 080 mm a výšku 1 559 mm. Jezdí na gigantických 23palcových discích. Základem je nová celohliníková platforma Architecture of Luxury. Ale nemyslete si, že díky tomuto lehkému materiálu je Spectre atletem. Na váze totiž ukáže neuvěřitelných 2 975 kilogramů. Není se čemu divit, vždyť jen samotné baterie váží 700 kg. Podstatné však je, že Spectre má o 30 % tužší karoserii než konvenční modely značky. Podílí se na tom právě bateriový blok.

Extrémní proporce provází vznešený design, inspirovaný světem luxusních motorových jachet. Přední „panteon“, tedy maska, je nejširší, jakou kdy Rolls-Royce použil. A aby náhodou neunikla pozornosti okolí, podsvícená je 22 diodami. Jejich světlo se decentně odráží na vrchní straně vertikálních lamel.

Skvělá aerodynamika

Světla jsou rozdělena do dvou modulů. Tmavé pozadí zaručuje, že pokud jsou denní světla vypnuta, budou téměř neviditelné. Nechybí ani ikonická soška Spirit of Ecstasy, tentokrát je však aerodynamicky optimalizována. Vždyť Spectre je nejaerodynamičtější Rolls-Royce v historii. Při vývoji ve větrném tunelu strávil 830 hodin, výsledkem je koeficient odporu vzduchu jen Cd 0,25.

Podílí se na tom také splývavá zadní čas, zapuštěné kliky dveří či minimalizované nebo dokonce zcela eliminované mezery mezi jednotlivými částmi karoserie. Tak například zadní blatníky jsou součástí největšího jednodílného panelu, který kdy Rolls-Royce vyrobil. Táhne se od předních sloupků až po zadní světla.

Salón pro lvy

Kabina využívá množství prvků individualizačního programu Bespoke. Dokáže vyčarovat atmosféru noční oblohy. Jen ve dveřích je 5 876 ​​miniaturních diod, dalších 5 500 naleznete na palubní desce před spolujezdcem a nebe zase zastupují tisíce „hvězd“ integrovaných ve stropě. Vývoj těchto efektů trval více než dva roky.

Rolls-Royce je pyšný i na ergonomii. Navzdory velkému bloku baterií se podařilo konstruktérům umístit podlahu do poloviny výšky prahů dveří, takže cestující sedí příkladně nízko tak, jak tomu má v kupé být. Mezi bateriemi a podlahou se ještě našlo místo pro kabeláž a chladící systém akumulátorů. Automobilka také tvrdí, že bateriový blok slouží jako dokonalá zvuková izolace ruchů od silnice, takže Spectre bude jedním z nejtišších Rolls-Royceův historie. To je těžko představitelné, protože i klasické benzinové modely RR jsou extrémně kultivované.

Jako na létajícím koberci

Efekt „létajícího koberce“ má zajistit nový podvozek Planar, který skenuje cestu před vozem a upravuje tuhost tlumičů a polohu kol v milisekundách. Vychytávkou jsou odpojitelné stabilizátory. Ty umožňují, aby se po rozpojení stalo každé kolo plně nezávislým. Výsledkem je, že nerovnosti silnice se nepřenášejí z jednoho na druhé kolo nápravy. Jakmile však Spectre projíždí zatáčkou, stabilizátory se okamžitě spojí a tlumiče ztuhnou tak, aby zajistily perfektní stabilitu.

Řízená zadní kola zmenšují průměr zatáčení jen na 12,7 metru, což je při rozvoru náprav 3 210 m opravdu obdivuhodné. Celé to řídí výkonný software, reagující na data až z 18 senzorů vyhodnocujících aktuální podmínky. Na jejich základě se upravují reakce hnací soustavy, podvozku, brzd či řízení. Finální nastavení podvozku si vyžádalo až 2,5 milionu zkušebních kilometrů.

Zn. Pod proudem

O samotném elektrickém pohonu toho zatím Rolls-Royce moc neprozradil, což je docela podivuhodné. Spectre je totiž stále ve fázi rozsáhlého testovacího programu, takže na definitivní parametry si budeme muset ještě chvíli počkat.

Přibližný výkon se má však pohybovat na úrovni 430 kW a točivý moment má atakovat 900 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne přibližně za 4,5 vteřiny. To nejsou ve světě elektromobilů žádná ohromující čísla, ale o rekordy tady nejde. Rolls-Royce má poskytnout zejména homogenní akceleraci v dokonalém tichu a pohodlí. Kapacita baterií je také tajemstvím, ale měla by určitě zaručit dojezd přes 500 km.

K zákazníkům na jaře

K prvním zákazníkům se má revoluční elektrická novinka z Goodwoodu dostat ve druhém čtvrtletí příštího roku. „Spectre má všechny vlastnosti a kvalitu, které učinily z vozů Rolls-Royce legendu. Naznačuje směr budoucnosti naší značky a perfektně odpovídá na požadavky nejnáročnějších zákazníků z celého světa, kteří volají po lepším zážitku z elektromobility, protože Spectre je především Rolls-Royce a teprve potom elektromobil,“ řekl na adresu Spectre Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars.

Tagy: