Škoda Fabia 1.0 TSI: Nejhezčí z generací. Brzy bude všude i bez elektriky

Nejnovější verze Škody Fabia právě vstupuje na trh a očekává se, že znovu zaplaví silnice. My jsme si projeli benzínovou verzi 1.0 TSI s výkonem 81 kW.

Není na českých silnicích motoristy, který by nikdy nepřišel s fabií do styku. Těžko se divit, prodalo se jich tu už více než 4,5 milionu. Když pominu kamarádův Trabant, byla pro mě prvním autem, které jsem kdy řídil. Ale ta žlutá z autoškoly se opravdu hodně liší od toho, co mladoboleslavská automobilka připravila do čtvrté generace vozu. A opravdu hodně...

Už rozměrově slušně nabobtnala, ačkoliv na první pohled vypadá spíš drobnější. Na výšku se sice o pár milimetrů snížila, ale je širší a také delší. Aktuální Fabia je vůbec první, která na délku přesáhla čtyři metry, měří rovnou 4108 milimetrů. To pozná nejen řidič, ale hlavně cestující na zadních sedačkách.

Aerodynamika vládne

Nová Fabia je jiná. Když vedle sebe postavíte jejího předchůdce, vyráběného od roku 2014, vlastně vám to tolik nepřijde, přesto si je nejde splést.

Ta aktuální se víc mračí, má nové světlomety a LED technologii a výraznou masku chladiče.

Protože čtvrtinu odporu vzduchu tvoří u auta kola, nabízí Škoda specialitu. Na hliníkové elektrony se dají dodat aerodynamické kryty. Vlastně takové poklice. Vzhled sice nutí k zamyšlení, účel to ale splňuje. Tuhle vymoženost ale nečekejte v základu, k dispozici jsou jen s šestnácti a sedmnáctipalcovými koly za příplatek. Naše 17“ disky Procyon byly slušivé, majitel si za ně připlatí 24 tisíc korun.

Uvnitř je Fabia moderní a designová. A to na mnoha místech. Řidič má přímo před očima nad ukazateli v plastu vepsaný název vozu. Kliky otvírání dveří nikde nekončí, stejně jako opěrky. Volant je sportovní a dvouramenný (s příplatkovým vyhříváním), linky uhlazené a řidič si obecně víc a víc připadá jako ve větší a luxusnější octavii. Sympatické jsou kulaté výdechy ventilace.

Auto je také plné elektroniky, ale není přetechnizované. Zůstává i funkční. Například díky běžnému tlačítkovému ovládání klimatizace. Líbila se také ručně demontovatelná sluneční clona panoramatické střechy, která jde prostě a jednoduše uložit do kufru a je zkrátka značně blbuvzdorná.

Komfort i prostor je dostatečný vepředu i vzadu. Kufr má objem 380 litrů a nepohrdněte příplatkem 3 400 Kč za paket Simply Clever, který z kufru udělá prostor plný sítí a háčků. Ty jsou ideální třeba ve chvíli, kdy auto využívá jediný člověk a nechce, aby mu v zavazadlovém prostoru létalo kdeco.

Pohodář pro kliďase

Přeplňovaný tříválec 1.0 TSI s výkonem 110 koňských sil je tím nejsilnějším, co zatím Fabia může poskytnout. Než se nabídka rozšíří o motor s obsahem 1.5 l, který bude mít také 110, ale kilowatt.

Je perfektně tichý a není slyšet ani ve vyšších otáčkách. Na ty bude třeba si zvyknout, protože až nad zhruba 2500 otáčkami se začíná pořádně probouzet k životu. Do té doby spíš řidiče pohodlně uspává a občas si lehce zaškytá. Na své si tedy přijdou ti, co rádi řadí, šestistupňový manuál se bude hojně zapojovat do akce.

Takže 1.0 TSI je takový pohodář pro kliďase. Díky kvalitnímu odhlučnění o něm vlastně ani nevíte. Jízda je komfortní, a to i na dlouhé trasy, což je u auta podobné velikosti až nezvykle příjemné. Podobné to je se spotřebou. Jezdit mezi pěti a šesti litry je úplně normální.

Ne o všech generacích fabie to lze říci, ale o téhle ano. Jistě, každý máme subjektivní názor, ale Fabia 2021 je prostě pěkná. Je to moderní auto pro obyčejného člověka. Vše je samozřejmě také o konfiguraci. Námi testovaný model vyšel na 560 900 Kč, ale základ je o více než 200 tisíc níže. A takhle to vypadá s konkurencí.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Celková cena za čtyři servisní prohlídky, které by měly být rozděleny mezi 8 let či 120 tisíc ujetých kilometrů, činí 24 065 Kč. První vyjde na 5505 Kč, druhá na 7365 Kč, třetí na 5090 Kč a čtvrtá na 6100 Kč.

2. PRODEJE

Kvůli výpadkům v dodávkách dílů se nedaří dokončovat vozy a bohužel se dodací lhůty prodlužují. Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění. Nicméně pro zákazníky je podle slov tiskového mluvčího značky Škoda Pavla Jíny u autorizovaných prodejců připraveno přes 2000 nových skladových vozů. Dále přes 4 000 certifikovaných ojetých vozů včetně zánovních nabízí program Škoda Plus.

3. INFOTAINMENT

Námi testovaný vůz měl virtuální kokpit a 9,2“ infotainment s dotykovou obrazovkou a navigací, na jaký jsme u škodovek novější generace zvyklí. Párování s telefonem bylo bezproblémové. Drobná výtka míří k bezdrátovému nabíjení mobilního telefonu. I když s ním člověk vůbec nehýbe, sem tam zkrátka vyskočí upozornění, že je třeba uvolnit prostor na nabíjení, protože v něm přístroj není sám. A to i když je. Zprávu je navíc z infotainmentu nutné odkliknout, jinak nezmizí. A za chvíli se přitom může objevit znovu. To se nám už dříve stalo také u jiných koncernových vozidel.

4. ZAJÍMAVOST

Nová Fabia má nejlepší aerodynamiku ve své třídě. K té přispívají také inovativní žaluzie chladiče ve spodním otvoru přívodu vzduchu na předním nárazníku. Tím se nikdo z konkurence prezentovat nemůže. Ve chvíli, kdy vůz uzná za vhodné, že není třeba motor chladit, se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. A tím pádem dochází k úspoře paliva.

Tagy: