Střelba vzduchovkou nebo kuchání králíka. Jak by mohla vypadat novodobá branná výchova?

Chlapec se zbraní v muzeu

Střelba vzduchovkou, stavění stanu, základy přežití v lese, první pomoci i práce s mapou, mediální výchova nebo teorie „kuchání králíka“. Poslanci CNN Prima NEWS řekli, jak by podle nich mohla vypadat novodobá branná výchova. Ministr školství Petr Gazdík (STAN) totiž mluvil o tom, že by chtěl pro základní a střední školy zavést týdenní kurzy krizové přípravy, které by měly podobnou formu jako „lyžáky“.

„Branná výchova nejde udělat jako předmět, nemůžeme předměty navyšovat do nekončena. Takže moje představa je, že by ve školách mohl existovat, stejně jako máme lyžařský kurz, vodácký kurz, i kurz krizové přípravy,“ řekl CNN Prima NEWS Gazdík. Podle něj by kurz mohl být pro základní i střední školy, a to ve stejném formátu jako „lyžáky“.

Poslanci napříč politickým spektrem jsou většinou pro, aby něco jako kurz krizové přípravy ve školách vzniklo. CNN Prima NEWS řekli, jak by podle nich měl vypadat. „Dává mi smysl nějaká základní branná gramotnost formou projektu nebo kurzu. Děti by se tam měly učit základní věci týkající se civilní obrany, i když ne třeba přímo válečného konfliktu. Mnohem častější a důležitější je, jak se chovat při povodních, evakuaci při havárii v chemičce a podobně,“ navrhl pro CNN Prima NEWS poslanec TOP 09 Matěj Ondřej Havel.

„Mohly by tam být nějaké hry, které by děti seznámily se základním přežitím v přírodě a mohly by pro ně být zajímavé – například rozdělat oheň či přespat v lese,“ navrhl poslanec KDU-ČSL Jiří Horák.

Podle bývalého ministra obrany a současného poslance Lubomíra Metnara (ANO) je potřeba, aby se děti naučily, jak zachránit někomu život. „Dneska k úmrtí dochází po čtyřech až šesti minutách, dojezd záchranné služby je do 20 minut, to už může být někdy pozdě. Proto musíme vědět, jak zachránit život. Také by se děti měly naučit, jak se chovat, když dojde k výbuchu, zranění nebo požáru. Přirozené reakce lidí jsou, že se jdou podívat, co se stalo, ale to není vždycky dobře,“ upozornil Metnar.

Žádný dobrodružný týden v lese

Podle šéfa klubu lidovců a místopředsedy poslaneckého výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Marka Výborného by kurz měl kombinovat teorii i praxi. Děti by se měly naučit, jak poskytnout první pomoc, jak reagovat na válečné situace, ale i na různé živelné pohromy typu tornáda, povodně, ale třeba i dopravní nehody.

„Byl by to třeba minikurz ukázkové zdravotní přípravy, jak poskytnout první pomoc. Určitě by tam měla být část psychologická i část týkající se toho, jak vnímat mediální zpravodajství, do jaké míry pracovat s dezinformacemi a podobně. Měl by to být komplex na příkladech a s lidmi z praxe,“ zdůraznil poslanec. Dodal, že kurz podle něj ale nemůže být „dobrodružným týdnem v lese, kde budou děti hrát airsoft nebo paintball“.

Podobně to vidí i ministr Gazdík. „Od záchranářů zaznívá, že ve školách neumí dostatečně první pomoc. Určitě by tam měly být i věci, jako je pomoc v nouzi třeba při povodních, jak se chovat v extrémních situacích nebo například příprava na black out. Myslím si, že součástí kuru krizové přípravy by v době hybridní války měla být i mediální výchova, rozlišení informace a dezinformace, pravdy od lži. To může být v krizové situaci základní dovedností,“ popsal ministr s tím, že obsah kurzu ale musí vytvořit odborníci.

Střelba ze vzduchovky i stahování králíka

Lidovec Horák ještě navrhl, že by se děti na kurzu mohly učit i střílet ze vzduchovky. Gazdík totiž o kurzu začal mluvit v souvislosti s válkou na Ukrajině. Se střílením ze vzduchovky souhlasí i poslanec SPD a místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Zdeněk Kettner.

„Mám zkušenost, že i na některých školách, kde jsem učil, jsme měli terče a vzduchovky a učily se tam základy střelby. Proč ne? Vzduchovky nejsou extrémně smrtelná zbraň. Ale děti k tomu musí přistupovat s respektem. Když ji pak dostanou do ruky, je dobré, aby věděly, jak se bezpečně chovat a aby neublížily tam, kde ublížit nechtějí,“ zdůraznil.

Podle Metnara by se však měli učit střílet jen lidé, kteří mají odvodní povinnost. Tedy ti, kteří jsou starší 18 let. „Myslím, že není směr, aby součástí kurzu byla střelecká příprava. Jsem přesvědčen o tom, že zbraň nepatří dítěti do ruky. Stejně tak, jako nedává smysl je učit nazouvat igelitové pytlíky na nohy, to jsme si zažili v minulém režimu, když jsme běhali po krytech,“ nesouhlasí se střelbou ani lidovec Výborný.

„Teoreticky by se tam dalo vyučovat i to, jak si třeba obstarat jídlo, ale nedokážu si představit, jak budeme děti učit kuchat králíka. Já jsem kluk z vesnice a králíka jsem nikdy nestahoval, nedokážu si představit, jak by na to děti koukaly,“ dodal ještě Kettner z SPD.

Týden, tři dny nebo celý předmět?

Poslanci přemýšleli i o tom, jakou formu by kurz měl mít. Předmětu branná výchova se většina poslanců brání. Podle Havla z TOP 09 by kurz mohl být na tři nebo pět dnů, a to pro druhý stupeň základních škol. „Viděl bych to jako jednorázovou epochální záležitost,“ podotkl.

Výborný souhlasí s týdenním kurzem, ale navrhuje například i projektové dny. „Dokážu si představit, že škola bude mít povinnost zorganizovat dva projektové dny v kuse, kde se tomu budou věnovat. Bylo by to třeba pro druhé třídy, pak pro šesté a pak v devítce. Smysl by to dávalo i na střední škole,“ uvedl.

Kettner navrhuje, aby krizová příprava byla učená během stávajících předmětů. „Třeba během zeměpisu – kartografie, orientace v terénu. Máme rodinnou výchovu, občanskou výchovu, tělocvik – tam se to nabízí. Součástí tělocviku může být přežití v přírodě, stavění stanu nebo rozdělávání ohně,“ navrhl.

„Množství učiva je už obludně veliké. Dokážu si představit, že někde ubereme obsah učiva, aby se tam daly zařadit prvky branné výchovy. Jako učitel fyziky bych dokázal říct spoustu látky, kterou bych na základní škole na druhém stupni umazal s čistým svědomím,“ upozornil Kettner.

Metnar si naopak myslí, že by na krizové situace děti mohly být připravovány v nějakém konkrétním předmětu. „Ať už ho nazveme jakkoliv, někomu se nemusí líbit název branná výchova, jako tomu bylo dřív. Mělo by to být učeno průběžně během studia, protože když absolvujete jednotýdenní kurz, tak se nestihnete naučit všechno,“ vysvětlil svůj názor poslanec.

Podle šéfa resortu školství Gazdíka by kurz krizové přípravy vznikl v rámci revize rámcových vzdělávacích programů. „Ke schválení nového rámcového vzdělávacího programu by se nové kurzy měly dobrovolně učit poprvé ve školním roce 2024–⁠2025, povinně od roku 2025,“ vysvětlil ministr. Spolupracovat na „novodobé branné výchově“ by se podle Gazdíka dalo i s armádou, s ministerstvem vnitra, se záchranným systémem či dalšími institucemi.

Tagy: