První svědectví tragédie na Ještědu: Obrovská rána, pak letěl vrtulník. Měli jsme štěstí

Velká rána. Dolů jsme šli pěšky, pak jsme slyšeli vrtulník. Tak popisují svědci tragickou nehodu lanovky na Ještěd. Jedna z kabin se v Liberci zřítila, při neštěstí přišel o život její průvodčí. Příčinou bylo zřejmě prasklé tažné lano. Z druhé kabiny, která zůstala po nehodě stát asi 15 metrů nad zemí, museli záchranáři evakuovat 14 lidí.

„Jeli jsme poslední lanovkou, než k neštěstí došlo. Měli jsme opravdu štěstí,“ uvedl pro web Deník mladík Kevin. Ten se v neděli spolu se svou partnerkou Naďou rozhodl vyjet na výlet a z Prahy vyrazili rovnou do Liberce. „Samotný pád jsme neviděli, pak jsme slyšeli vrtulník. Dolů jsme šli už pěšky,“ vylíčila Naďa a dodala, že původně chtěli vyjet na Ještěd autem.

O velkém štěstí může hovořit také rodina herce Davida Novotného. Jeho manželka s dětmi byla v lanovce, která na laně naštěstí zůstala. Dolů se jeho blízcí dostali po laně a pomocí hasičského žebříku.

Hlášení o pádu lanovky přijali policisté ve 13:30. Co bylo příčinou tragické nehody, se zatím přesně neví. „Byl jsem uvnitř a slyšel jsem velkou ránu,“ řekla pro web Deníku obsluha občerstvení, která se nachází pod lanovkou.

Podle Drážní inspekce potrvá vyšetřování nejspíše měsíce. „Podle zákona máme na vyšetření mimořádné události na drahách až 12 měsíců,“ řekl mluvčí inspekce Martin Drápal. Inspektoři se podle něj budou zabývat jak dokumentací, tak i tím, jak vypadaly technické prohlídky nebo vyjádřením pracovníků dráhy.

Na místě neštěstí zasahovaly všechny složky integrovaného záchranného systému, včetně zdravotníků. „Čtrnáct lidí z kabiny bylo ošetřeno a vyšetřeno na základně horské služby. Jednalo se především o psychické obtíže, protože samozřejmě viděli pád té lanovky,“ uvedl mluvčí liberecké záchranky Michael Georgiev.

„Patnáctým ošetřeným byl pracovník Českých drah, který měl psychické obtíže,“ dodal. Stav jednoho z členů pozemního personálu lanovky si podle něj vyžádal převoz do nemocnice k dalšímu vyšetření a ošetření. Na možnost pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. Ve více než 80leté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný.

Tagy: