Test nového Opelu Astra: Moderní lidové auto, škoda nepříliš dynamického motoru

Mezi prvními v Česku jsme otestovali v pořadí již šestou generaci kompaktního vozu Opel Astra. Novinka se svým neotřelým designem exteriéru i interiéru dokáže snadno vrýt pod kůži. Byť sdílí technický základ s francouzskými vozy Peugeot a Citroën koncernu Stellantis, stále si drží typické německé srdce, které je pro zákazníky Opelu vyžadující identifikaci s tradičními hodnotami značky důležité.

Novinka, která se interně označuje jako Opel Astra L, na předchůdce kromě jména nenavazuje téměř v ničem. Minulý model vznikal ještě v době, kdy byla německá značka součástí převážně amerického koncernu General Motors, zatímco novinka je produktem spolupráce v rámci nového převážně francouzského koncernu Stellantis. V praxi tedy Astra sdílí technický základ s vozy DS 4 a Peugeot 308. To ovšem neznamená, že se zbavila všech svých německých rysů a vlastností.

Koncernová platforma umožňuje Astře například pracovat hned se čtyřmi různými typy pohonů – benzinovými a naftovými motory, plug-hybridním, ale i čistě elektrickým pohonem, který na český trh dorazí přibližně v červnu příštího roku. My jsme v prvním redakčním testu vyzkoušeli silnější z dvojice zážehových jednotek označovaných jako 1.2 TURBO s výkonem 96 kW, resp. 130 koní, a to v kombinaci s tradičním manuálním řazením.

Hodnoty na papíře nepůsobí kdovíjak velkolepě, ale v reálném provozu bohatě stačí. Tříválec má příjemný lineární zátah, žádný „turbokopanec" jako u většiny přeplňovaných motorů. Prakticky o přítomnosti turbodmychadla ani nevíte. Svými vlastnostmi tak „oplí“, respektive „pežotí“ dvanáctistovka připomíná spíše atmosféru. Samozřejmě v dobrém slova smyslu. Její chod je příkladně kultivovaný, posádka uvnitř nemá šanci zpozorovat nějaké vibrace nebo další časté neduhy tříválců.

V neposlední řadě potěší spotřeba paliva, která na dálnici činila krásných 5,8 l/100 km. Při ustálené devadesátce je dokonce možné jezdit za 5 litrů, v kombinovaném provozu ukázal palubní počítač po 11denním testu 6,4 l/100 km. Výrobce udává rozmezí 5,4 až 5,7 litru dle reálné metodiky WLTP.

Jen dojmy z řazení jsou takové, na jaké jsme u německých aut zvyklí. Pohyby nehezké páky totiž působí trochu rozbředle a lehce, avšak nikoliv nepřesně.

Komfortní a sportovně tuhý zároveň

Ovládání auta je celkově velmi snadné, což ale neznamená, že by odrazovalo od svižné jízdy v zatáčkách, naopak jsme si to s ním na okreskách užili. Jak totiž Opel proklamuje, je podvozek Astry naladěný malinko jinak než u francouzských sourozenců. Auto působí pevněji „v kolenou“, je v zatáčkách agilnější a zábavnější nežli stejně motorizovaná DS 4 nebo Peugeot 308.

Přitom se ale nedá říci, že by tužší naladění tlumičů ničilo jízdní komfort, možná spíše naopak. Byli jsme překvapeni, jak skvěle žehlil vůz na osmnáctipalcových kolech se sportovním rozměrem pneumatik drtivou většinu nerovností včetně nepříliš uhlazeného železničního přejezdu. Rány jsme cítili pouze v okamžiku, kdy jedno z kol zapadlo do nějaké hlubší díry. Jízdní vlastnosti bychom popsali jako kombinaci francouzské ladnosti s německou festovností.

Hrubě tesaný vnitřek

V sedadlech s certifikátem od německých ortopedů se sedí skvěle. Z auta je dobře vidět, řidiči navíc už ve standardní výbavě pomáhá s bezpečnou jízdou spousta asistentů, které nám nepřipadaly příliš otravné. V porovnání se sourozenci či konkurenty jsou velmi zajímavé specifické hlasité zvuky blinkrů nebo zvukomalebné upozornění na nepřipoutání se. Potěší také „digitální detox“, což znamená, že přestože má řidič před sebou velkoplošné displeje, nechybí ani spousta tlačítek na rychlou volbu funkcí. Někdy ovšem tato kombinace může působit trochu zmatečně.

Pod tímto odkazem naleznete kompletní ceník vozu. Zkoušené provedení 1.2 TURBO 96 kW, nikoli v drahé sportovně laděné verzi GS Line, ale v základní Edition, jsme porovnali s podobně výkonnými vozy Ford Focus a VW Golf ZDE. Opel Astra si můžete prohlédnout v komentované fotogalerii, zaměřujeme se na detaily v interiéru:

Závěr a cena

Testovaná varianta se zdá být univerzálním řešením pro většinu zájemců o Astru. Pro dálkové jezdce má německá novinka v nabídce diesel a pro lidi, kteří auto využívají zejména na každodenní jízdy z příměstských aglomerací do center měst, bude lepší varianta plug-in hybrid.

Jako celek se stěžejní model Opelu povedl. Znamenitě kloubí německé jízdní vlastnosti a jednoduchost s francouzským komfortem a hedvábností. Až na ne moc dynamický motor, horší řazení a místy trochu zmatečný interiér mu není moc co vytknout. Ani cena totiž v porovnání s ostatními hatchbacky nižší střední třídy není nijak vysoká. Mezi koncernovou trojící je Astra s cenovkou od 539 990 Kč vůbec nejlevnější. Peugeot 308 začíná na 620 tisících a prémiová DS 4 dokonce na 750 tisících.

V aktuálních podmínkách, kdy se na některé vozy čeká více než rok, potěší i relativně rychlá dostupnost nového Opelu Astra. „Zájemce vůz dostane do čtyř měsíců od objednání. Skladové vozy budeme mít od poloviny dubna,“ řekl k tomu tiskový mluvčí českého zastoupení značky Martin Hejral.

Tagy:

Hlavní zprávy

Žádný útěk před mobilizací. Rusko bude prchající muže rekrutovat přímo na hranicích
Rusko

Žádný útěk před mobilizací. Rusko bude prchající muže rekrutovat přímo na hranicích

Rusko se snaží, seč může, aby nahnalo co nejvíce mužů do své armády. Ta na Ukrajině podle všeho utrpěla velmi závažné ztráty, a tak Kreml potřebuje doplnit stavy. Mnoho Rusů však prchá do okolních států, přičemž Moskva zatím ponechává hranice otevřené. Kolony se tvoří například u hranic s Gruzií. Rusové, kteří prchají touto cestou, však dostali do cesty novou překážku. Putinův režim totiž na vytíženém hraničním přechodu Verchny Lars zřizuje svůj odvodový úřad.

Rakušan: Organizátoři demonstrací mají nereálná řešení. Protesty jsou bizarní, říká Benda
Politika

Rakušan: Organizátoři demonstrací mají nereálná řešení. Protesty jsou bizarní, říká Benda

V Praze na Václavském náměstí a v dalších městech se v sobotu konala protivládní demonstrace. Poslanec Marek Benda (ODS) ve vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že protestovat proti špatnému zastropování cen energií, které nikdo ještě nepocítil, je absurdní a bizarní. Podle opozičního poslance Radka Vondráčka (ANO) ale vláda špatně komunikuje a nenaslouchá lidem.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
21:07

Ukrajinská policie objevila v Charkovské oblasti po jejím zářijovém osvobození 18 mučíren

20:39

Co zapříčinilo poškození plynovodů Nord Stream?

20:10

Spojené státy poskytnou Ukrajině další vojenskou pomoc ve výši 1,1 miliardy dolarů

19:43

Rusko vyšetřuje poškození plynovodů Nord Stream jako mezinárodní terorismus

Komunisté, němečtí poslanci i exšéf zpravodajství ČT v Ostravě. Kdo řečnil na demonstraci proti vládě?

Na druhé protivládní demonstraci vystoupila řada hostů, kteří veřejnosti dobře známí. Patřili mezi ně ekonom a děkan Národohospodářské fakulty VŠE v Praze Miroslav Ševčík nebo bývalý prezident Agrární komory Zdeněk Jandejsek. Na pódiu se ale objevily i překvapivé tváře jako němečtí poslanci z AfD nebo bývalý šéfredaktor zpravodajství České televize Petr Bohuš.

Živě
ON-LINE: Další úspěch Ukrajinců na jihu. Zlikvidovali desítky Rusů a sestřelili stíhačku

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj nečekaně promluvil k Radě bezpečnosti OSN. Ruská referenda na Ukrajině pak označil za frašku. Po vyhlášení částečné mobilizace z Ruska uprchlo již více než 260 tisíc mužů, další se v zemi snaží odvod na frontu bojkotovat. Místopředseda ruské bezpečnostní rady Dmitrij Medveděv mezitím uvedl, že Rusko má právo v nezbytném případě použít jaderné zbraně. Ukrajinské jednotky oznámily další úspěch na jihu země. Zabili 58 ruských vojáků, zničili jejich tank, sedm vojenských vozidel a sestřelili ruskou stíhačku.

Desetitisíce lidí protestovaly proti vládě. Pořadatelé požádají Zemana o její odvolání

V Praze se na Václavském náměstí konala demonstrace proti vládě. Pořadatelé z uskupení Česká republika na 1. místě požadovali demisi pětikoaličního kabinetu a obrat politického směřování země. Na začátku programu to řekl organizátor Jiří Havel. Na akci dohlížela policie. Na Twitteru uvedla, že do centra metropole dorazily podle jejího odhadu „nižší desítky tisíc“ účastníků. Prvního shromáždění na začátku září se podle policie účastnilo asi 70 tisíc lidí. Pořadatelé demonstrace chtějí 10. října požádat prezidenta Zemana o odvolání vlády a vyhlášení předčasných voleb, další demonstraci pak plánují na 28. října.

Pane Messi, prosím podpis na má nahá záda. Zarputilí pořadatelé málem srazili i fotbalistu

Lionel Messi si při své službě vlasti připsal už 90 gólů. Na kulatou metu se argentinský fotbalista dostal díky přátelskému utkání s Jamajkou hraném ve Spojených státech amerických. Vyjma dvou gólů zaujala i jeho ochota podepsat se vetřelci z řad fanoušků na holá záda. Pořadatelská služba zuřivě zasáhla, přesto sedminásobný vítěz Zlatého míče stihl zanechat na těle žadatele aspoň část své signatury.

Naše ekonomika padne do zimy, říká ruský odborník a popisuje katastrofu horší než sankce

Zatímco dopady západních sankcí jsou často zpochybňovány, o důsledcích vyhlášené mobilizace nemá ruský ekonom Vladislav Inozemcev pochyby. Ekonomika kvůli rozhodnutí Vladimira Putina přijde podle experta o tři až čtyři miliony zaměstnanců. Devastující budou následky mobilizace především v chudších oblastech, protože peníze původně směřované do investic odkloní vláda na frontu. Do zimy by se tak mohla ruská ekonomika podle Inozemceva zcela zhroutit.

Domácí zpravodajství

Agrofert s žalobou na europarlament pohořel. Dokumenty o Babišově střetu zájmů nezíská

Tribunál Evropské unie ve středu zamítl žalobu holdingu Agrofert na Evropský parlament (EP). Firma se žalobou chtěla domoci přístupu k dokumentům, které se týkají rezoluce o střetu zájmů bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO). Agrofert požadoval poskytnutí závěrečné auditní zprávy Evropské komise (EK) a dopisu, který kvůli střetu zájmů poslala Babišovi. Soud dospěl k závěru, že EP řádně odůvodnil utajení dopisu a že část zprávy už zveřejnila samotná komise.

Drtivá prohra i konec v politice. Čeho se Babiš bojí a proč na Hrad možná kandidovat nebude?

Bojí se drtivé prohry, která by znamenala konec v politice, svou roli hraje i probíhající soud, věk nebo vidina premiérského křesla. Češi už několik měsíců spekulují o tom, zda poslanec, bývalý premiér a šéf ANO Andrej Babiš bude v lednových volbách kandidovat na prezidenta. Poslední dobou totiž přibývá hlasů, podle nichž se do boje o Hrad nakonec nezapojí. Proč by se tak mohl rozhodnout?