Která auta „spolykají“ nejvíc kilometrů? Rozdíly ve spolehlivosti jsou obrovské

Deset a více let staré Audi A6 je podle průzkumu TÜV modelem, který toho najezdí nejvíc. Spolehlivé je ale jen průměrně.

Autosalon.TV: Audi A6 Avant

Některá auta jsou svým komfortem a výdrží přímo stvořena pro překonávání rekordů v počtu ujetých kilometrů. Přirozeně jde o ta dražší a větší, která slouží vytíženým manažerům nebo třeba taxikářům a přežijí spoustu majitelů. Německá organizace TÜV ale zjistila, že oblíbenost a dlouhověkost vždy neznamená spolehlivost.

Německé stanice technické kontroly TÜV generují různé údaje. Nejznámější je nepochybně žebříček spolehlivosti, takzvaný TÜV Report, kromě této hitparády však TÜV uvádí už několik let u každého modelu také průměrný počet ujetých kilometrů. Jde sice o relativní číslo, ale vychází z dat získaných většinou z více než devíti milionů vozů, které se dostaví každý rok na povinné německé STK. Nejnovější údaje TÜV Reportu 2021 jsou výsledkem sběru dat od června 2019 do července 2020.

Dlouhý život

Asi nepřekvapí, že nejvíce mají najeto auta v nejstarší sledované kategorii – od 10 do 11 let.
V celkovém průměru se cifra na jejich počítadle pohybuje okolo 100 000 kilometrů, jenže ne všechny modely se na tom podílejí stejnou měrou. Rozdíly mohou být obrovské. Jsou mezi nimi polykači kilometrů i garážoví mazlíčci, které si majitelé hýčkají. Těchto deseti modelů se to však rozhodně netýká. Mají těžký život, ročně absolvují průměrně od 16 000 do 20 000 kilometrů.

Držák je i Superb

Nepřímo to vypovídá i o jejich spolehlivosti. Nemusí to být sice pravidlem, ale pokud se většina z nich v této disciplíně umisťuje pravidelně na špičce, musí mít také image kvalitního auta. Zajímavé však je, že mezi nimi nenajdeme ani jeden japonský, korejský či francouzský model. TOP 10 tvoří výlučně německé produkty, většinou prémiové, a k tomu jedno Volvo, jedna Škoda a jeden Ford. Kdo je tedy vítězem? Na první příčce se s nájezdem 202 000 kilometrů umístilo desetileté Audi A6, za ním Volvo V70/XC70 (198 000 km) a Volkswagenem Passat (193 000 km).

Zatímco Audi a VW jsou typickými manažerskými auty, od kterých se tvrdá každodenní práce jaksi očekává, pro Volvo to tak docela neplatí. Přesto se najezdí víc než dost – snad pro svoji pověst rodinného modelu pro dlouhé dovolené. Dokonce více než čtvrté manažerské BMW 5 (192 000 km). Lehký život však nemají ani rodinné Fordy S-Max a Galaxy na páté příčce, které musí zvládnout větší porce kilometrů než SUV Mercedes-Benz ML a Volvo XC60. Až za nimi je největší konkurent Passatu – Ford Mondeo. A první desítku uzavírá Mercedes-Benz E se Škodou Superb. Zdá se tedy, že český model s německou technikou se propracoval k těm nejlepším.

Dlouhověkost neznamená vždy spolehlivost

Zajímavé však je, že pokud bychom se na tato auta podívali optikou indexu spolehlivosti TÜV, zcela na špičku nepatří. Spíše naopak. Takové Audi A6 je pod průměrem třídy na 64. příčce. Platí to i o Volkswagenu Passat, Fordu S-Max, Mercedesu M a zvláště o Fordu Mondeo. Možná doplácejí právě na to, že během své kariéry se opotřebují více než někteří konkurenti. Jenže jsou tu i výjimky. Hvězdou je z tohoto pohledu například Mercedes-Benz E, Volvo XC60, Volvo XC70 a Škoda Superb. Takže pokud se porozhlédnete po exemplářích, které nemají až tak vysoké číslo na ciferníku, mohou být volbou i dosti stará auta.

Model Počet najetých km Index spolehlivosti
Audi A6 (C6) 202 000 26,7
Volvo V70/XC70 (III) 198 000 21,5
Volkswagen Passat (B6) 193 000 28,1
BMW 5 (E60) 192 000 24,0
Ford S-MAX/Galaxy 185 000 28,9
Mercedes-Benz M (W164) 183 000 29,9
Volvo XC60 (I) 176 000 19,5
Ford Mondeo (IV) 174 000 28,9
Mercedes-Benz E (W211) 168 000 17,1
Škoda Superb (II) 164 000 21,5
zdroj: TÜV

Tagy: