Ve ferrari u nás jezdí zubaři i veterináři. Nová data odhalují podezřelé nákupy služebních aut

Kampaň proti enormně drahým služebním autům, kterou nedávno na sociální síti rozpoutal pirátský poslanec Jakub Michálek, našla živnou půdu i u další vládní strany TOP 09. Zveřejněná analýza rozkrývá vlastnické poměry k vozům jako Ferrari nebo Rolls-Royce zakoupeným na českém trhu po roce 2015.

„Luxusní auta zkrátka nejsou od určité hranice výrobní prostředek, ale hlavně poziční zboží. A tomu by měla odpovídat jejich daňová uznatelnost. Ruku na srdce, ferrari úplně nepůsobí jako vůz určený primárně na služební cesty,“ napsal před časem na svoji facebookovou stránku Jakub Michálek. Jeho záměr omezit zvýhodnění nákupu těchto vozidel prostřednictvím firemních odpočtů DPH vzápětí podpořila i šéfka Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová a přímo ve vysílání televize Prima i šéf odborů Josef Středula. Analýza poradenské společnosti Imper většinové firemní vlastnictví drahých automobilů vesměs potvrzuje.

ČTĚTE TAKÉ: Piráti brojí proti nákupům ferrari na firmu. Raději spravedlivé daně, vyzval Michálek

Co je a co není luxus?

Michálek za svoje slova sklidil poměrně velkou kritiku, která směřovala například k tomu, kdo bude určovat, co je luxusní auto nebo jak budou brány elektromobily. „Co je luxusní vůz, to určí uliční výbor, nebo se za drahé peníze připraví nějaké podrobné tabulky? Naftový mercedes za dva miliony bude luxusní, ale elektrická škodovka za dva miliony bude dostatečně lidově demokratická i pro pirátského komunistu?“ ptal se jeden z diskutujících.

Objevili se však i ti, kteří návrh ocenili. „Plně chápu a souhlasím,“ pronesl Jan L. „Akorát se netvařte jako středová či středopravá strana. Toto je čistě levicový krok,“ dodal.

Je pravda, že pokud je firma plátcem DPH a využívá auto k ekonomické činnosti, může na něj uplatnit daňový odpočet. V praxi tak při nákupu luxusního vozu v hodnotě okolo deseti milionů může na vratce získat částku okolo dvou milionů korun. To, zda společnost skutečně využívá vůz k ekonomické činnosti, pak ale kontroluje finanční úřad. A ten může nárok na odpočet neuznat, pokud zjistí, že vozidlo neslouží k firemním účelům.

Ferrari vede

Z on-line databáze českých podnikatelských subjektů Merk vyplývají zajímavé údaje o vlastnictví aut čtyř nejluxusnější značek, které se u českých firem objevují: Ferrari, Bentley, Lamborghini a Rolls-Royce. Společnost Imper do analýzy zahrnula pouze auta s první registrací od roku 2015 do letoška a vyřadila firmy, které v rámci svého oboru podnikání auta prodávají či půjčují.

V České republice je těchto vozů registrováno celkem 873 u 669 firem, nejoblíbenějším je Ferrari s počtem 390, na druhém místě se umístila značka Bentley s 299 vozy. Společnosti reprezentuje i 100 modelů Rolls-Royce a 84 vozů Lamborghini.

„Ačkoliv se cena těchto luxusních vozů pohybuje v milionech korun, jejich vlastnictvím se mohou pochlubit i firmy, jejichž obrat se ročně drží pod jedním milionem,“ konstatuje analýza a dodává: „V České republice jde o desítky firem, které jsou v drtivé většině případů s. r. o. a svou činností spadají nejčastěji do oblasti realit a správy nemovitostí či zprostředkování velkoobchodu. Firmám s obratem do 60 milionů korun ročně, kterých je v analýze 48, patří z celkového počtu luxusních aut víc než polovina (469).

Nejčastějším předmětem podnikání je u těchto společností pronájem a správa nemovitostí, zprostředkování velkoobchodu a také reality. Nechybí ale ani dvě zubní ordinace či veterinární klinika. „Zhruba třetina analyzovaných firem s obratem pod 60 milionů nevykazuje žádný zisk nebo je přímo ve ztrátě. Řada z nich zároveň vlastní i dva až tři vozy luxusní značky,“ upozorňuje na podezřelé situace Tomáš Berger, generální ředitel agentury, která průzkum prováděla.

Bohatství koncentrované v Praze

Nejvíce luxusních aut je podle předpokladů registrováno v Praze – celkem 456 vozů, na druhém místě je Moravskoslezský kraj (112 vozů), na třetím pak Jihomoravský (104 vozů). Nejméně luxusních vozidel naopak evidují firmy na Vysočině (čtyři) a v Jihočeském, Zlínském a Libereckém kraji (vždy 11). Ferrari se jako značka objevuje ve všech krajích s výjimkou Vysočiny, která se naopak může pyšnit jedním vozem Lamborghini.

Mezi pomyslnými rekordmany v počtu firemních luxusních vozů můžeme nalézt třeba firmu ze Středočeského kraje, specializující se na výherní automaty, která vlastní čtyři ferrari, jeden rolls-royce a jedno bentley. Pět vozů ferrari využívá i realitní kancelář z Prahy či třinecká firma podnikající ve velkoobchodu. Nejvíce luxusních modelů vlastní pražská realitní společnost, která má ve svém parku 13 vozů bentley, tři ferrari, dvě lamborghini a dva vozy rolls-royce.

Tagy: