Vědci umí odebrat DNA ze vzduchu. Převrat ve zkoumání ohrožených druhů, říkají

Vědci jsou nyní schopni odebírat DNA živočichů ze vzduchu. Představuje to obrovský zlom ve studování ohrožených zvířat a ekosystémů, i v jejich následné ochraně. Na vývoji této technologie pracují dvě na sobě nezávislé vědecké skupiny. Jedna se sídlem v Dánsku, druhá ve Spojeném království a současně v Kanadě. Obě vedou ženy.

Získat DNA ze vzduchu je náročnější než z vody

Všechny živé organismy, včetně lidí, uvolňují genetický materiál známý jako DNA do prostředí, když krvácejí, zbavují se kůže nebo chlupů. V posledních letech se vědci zabývající ochranou přírody, už soustředili na vodní DNA, aby sledovali určité druhy, jako je britská populace čolka velkého ve vodním prostředí.

Zajímavé je, že je náročnější zkoumat DNA ve vzduchu, kde je zředěnější, než ve vodním prostředí. Oba dva týmy používají na zisk DNA ze vzduchu jinou metodu. Oba ale byly schopny odhalit identitu živočichů, kteří žijí v zoo i mimo ni. Jejich práce byla publikována v časopise Current Biology.

Ze vzduchu získali DNA i od zvířat z uzavřených budov

Britsko-kanadská skupina byla schopna identifikovat DNA z 25 různých druhů zvířat, včetně tygrů, lemurů a dingů, řekla hlavní autorka britské studie Elizabeth Clareová, odborná asistentka na York University v Kanadě. „Dokonce jsme shromáždili DNA od zvířat, která byla stovky metrů daleko od místa, kde jsme testovali, bez výrazného poklesu koncentrace, a to i z vnějších uzavřených budov. Zvířata byla uvnitř, ale jejich DNA unikala,“ řekla Clareová v tiskové zprávě. Ani ona sama nečekala takový úspěch.

Pozadu není ani dánský tým: „V pouhých 40 vzorcích jsme odhalili 49 druhů zahrnujících savce, ptáky, obojživelníky, plazy a ryby,“ řekla vedoucí výzkumu Kristine Bohmannová, docentka z Globe Institute na univerzitě v Kodani.

Co je přínosem

„Neinvazivní povaha tohoto přístupu ho činí zvláště cenným pro pozorování zranitelných nebo ohrožených druhů, jakož i druhů v těžko dostupných prostředích, jako jsou jeskyně a nory. Nemusí být viditelné, abychom věděli, že jsou v oblasti, pokud dokážeme zachytit stopy jejich DNA, doslova ze vzduchu,“ uvedla Clareová.

Odběr vzorků vzduchu by mohl způsobit revoluci v pozemském biomonitoringu a poskytnout nové příležitosti ke sledování složení zvířecích společenství a také k detekci invaze nepůvodních druhů.

Sběr DNA z odpadních vod nebo hlíny už známe

Techniky zahrnující DNA z jiných prostředí již významně ovlivnily vědecký výzkum. Archeologové například používají DNA nalezenou v jeskynní hlíně, aby porozuměli starověké lidské populaci, zatímco DNA z jader arktické země odhalila, kde se pohybovali mamuti a další zvířata z doby ledové.

Podobné techniky se také používají k odběru vzorků DNA v odpadních vodách k detekci a sledování viru SARS-CoV-2 v lidských populacích.

Všeobecná mobilizace by Rusko zničila, míní generál Šedivý. Popsal krajní možnosti Kremlu
K věci

Pokud by ruský prezident Vladimir Putin přistoupil k všeobecné mobilizaci, pak by sice dokázal získat pro armádu možná až 30 milionů lidí, ale zničil by tím svoji zemi. Takový názor ve vysílání pořadu K věci na CNN Prima NEWS vyslovil bývalý náčelník Generálního štábu Armády ČR Jiří Šedivý. Armádní generál v záloze zároveň zmínil, že současní branci, kteří mají doplnit ruské síly v rámci částečné mobilizace, mají většinou chabou morálku a jejich nasazení na frontu by nyní nemělo velký význam.

Primátor Liberce Zámečník bude asi pokračovat. Starostové se dohodli na koalici s ANO
Komunální volby

Na vytvoření koalice v Liberci se dohodlo vítězné uskupení Starostové pro Liberecký kraj (SLK), TOP 09 a KDU-ČSL s druhým hnutím ANO. Jejich vyjednávací týmy ve čtvrtek uzavřely dohodu o přípravě koaliční smlouvy. Obě uskupení jsou v čele města i nyní. V 39členném zastupitelstvu budou mít většinu 23 mandátů. Primátorem pravděpodobně zůstane Jaroslav Zámečník, personální obsazení ale není součástí dohody.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
22:02

Mezi další balíčky americké pomoci Ukrajině by měly patřit tanky

21:47

USA nikdy neuznají územní nároky Ruska na Ukrajině, řekl Biden

21:47

Poškození plynovodů Nord Stream je mezinárodní terorismus, řekl Putin po telefonátu s Erdoganem

21:09

Americký Senát schválil finanční návrh zákona s 12 miliardami dolarů pro Ukrajinu

Football Fanatics: Poslední přání před popravou? Ať střílí Tecl. To už neplatí, teď válí

Předlouho čelil útočník Stanislav Tecl všemožným fórkům ze strany české fanouškovské obce. Ve Slavii Praha spíše vysedával na lavičce, když nastoupil, pálil jednu šanci za druhou. Jenže s aktuální sezonou humor pomalu mizí v dáli. Vysmívaný hráč „sešívaných“ se probudil a vládne tabulce ligových střelců. Na jeho formu se podíval pořad Football Fanatics na CNN Prima NEWS.

Živě
ON-LINE: USA nikdy neuznají územní nároky Ruska na Ukrajině, prohlásil americký prezident

Po vyhlášení částečné mobilizace z Ruska prchají statisíce mužů, další se v zemi snaží odvod na frontu bojkotovat. Místopředseda ruské bezpečnostní rady Dmitrij Medveděv uvedl, že Rusko má právo v nezbytném případě použít jaderné zbraně. Ukrajinské jednotky hlásí další úspěch na jihu země. USA oznámily, že Ukrajině poskytnou navazující vojenskou pomoc, včetně 18 raketometů HIMARS. ČR dostane od USA podporu zhruba 2,7 miliardy Kč na modernizaci armády, kompenzaci dodávek na Ukrajinu a kybernetickou ochranu.

Pomohla rozbít krvavý byznys se štěňaty. Někteří se báli, stálo mě to hodně nervů, popsala

Plzeňští policisté ukončili krvavý byznys se štěňaty. O případu překupníků psů už Krimi zprávy několikrát informovaly. Štěňata byla nemocná a řada jich do několika dní uhynula. Policisté nyní zveřejnili záběry ze zatýkání. Na starost ho měla zásahová jednotka. Štábu se navíc podařilo promluvit se ženou, která síť překupníků pomohla rozkrýt.

Nové podrobnosti ke střelbě v Ústí: Muž měl zaútočit loveckým nožem, říká státní zástupce

V ústecké čtvrti Střekov ve středu večer postřelil příslušník policejní prvosledové hlídky, která se mimo jiné specializuje na útoky ozbrojených pachatelů, 20letého útočníka, který následně v nemocnici svým vážným zraněním podlehl. Muž měl zasahujícího policistu napadnout skládacím loveckým nožem, říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS náměstek krajského státního zástupce Dan Anděl.

Letošní schodek rozpočtu bude možná ještě větší. Vládní poslanci navrhují další výdaje

Schválený schodek letošního státního rozpočtu by se mohl proti původnímu návrhu vlády zvýšit o dalších 45 miliard na celkových 375 miliard korun. Během čtvrtečního druhého čtení v dolní komoře totiž koaliční politici podávali další návrhy na zvýšení výdajů rozpočtu, což přirozeně ovlivní i výsledný deficit. Kabinet Petra Fialy (ODS), který si během poslanecké schůze vyslechl tvrdou kritiku ze strany opozice, původně navrhl zvýšení schodku o 50 miliard korun na 330 miliard korun.

Prymula: Chřipková i covidová vlna bude intenzivnější. Chrání očkování před oběma viry?

Díky nošení respirátorů jsme byli více chráněni. Nyní, když už není povinné, se dá předpokládat, že chřipková i covidová vlna bude intenzivnější, varoval v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS Roman Prymula. Epidemiolog popsal, jak v případě nachlazení postupovat a prozradil, zda očkování proti koronaviru předchází i jiným virovým onemocněním.