Vláda schválila program podpory podnikatelským subjektům v kultuře a kreativním průmyslu. Na dva typy pomoci půjde celkem miliarda korun.
Devět set milionů korun bude určeno na dotace a sto milionů korun půjde na poukázky určené těm, kdo si najmou firmu působící v kreativním odvětví. Program podpory je však podmíněn schválením rozpočtového schodku ve výši 500 miliard korun, uvedl vicepremiér Karel Havlíček (za ANO).
Program, který předložil společně s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem (ČSSD), má pomoci těm subjektům, jež v kultuře podnikají a dosavadní pomoc ministerstva kultury pro ně nebyla určena. Program zahrnuje zmíněné dva balíčky. „Větší balíček jsou dotace, které by se rozdělovaly festivalům, soukromým divadlům, klubům, typu podniků, které jsou dneska stále ohrožené,“ řekl dnes Zaorálek.
Dva druhy pomoci
Pokud tito podnikatelé prokážou náklady, mohou dostat proplaceno až 50 procent do výše pěti milionů korun. Při přípravě programu se počítalo až s proplacením 70 procent nákladů, Zaorálek ale před jednáním vlády uvedl, že konečná suma je výsledkem jednání s ministerstvem financí. Odráží podle něj také snahu o to, aby forma pomoci byla v určité rovnováze vůči tomu, jak se pomáhá ostatním segmentům ekonomiky. O dotaci budou moct žádat pořadatelé akcí, které se měly odehrát, ale neuskutečnily se, mezi 10. březnem a 31. srpnem.
Druhý balík jsou podle Zaorálka takzvané kreativní poukázky. Budou dva typy: jedny na 250 tisíc korun pro ty, kteří si najmou třeba designovou firmu či jinou kreativní společnost, jež má běžnému podnikání dodat přidanou hodnotu. Poukázka na 150 tisíc korun by pak měla být určena spíše pro kulturní služby.
Dotace poskytnutá ministerstvem průmyslu a obchodu má pokrýt 50 procent ceny realizované a uhrazené zakázky podle přihlášeného návrhu projektu. První typ kreativních voucherů bude zaměřen na produktový design, průmyslový design a řemesla – jeho hodnota bude maximálně 250 tisíc korun. Druhý má směřovat na ostatní kreativní odvětví – design nábytku a služeb, film a video, fotografii, grafický design, hudbu a zvuk, informační a komunikační technologie, kulturní dědictví, marketingové strategie či on-line marketing. Hodnota tohoto voucheru bude maximálně 150 tisíc korun.