Výstavba D1 byla za vlády Petra Nečase dobou temna, řekl Havlíček a ocenil Ťoka

ilustrační foto

360° 3.9.2021

Týden před volbami do Poslanecké sněmovny by se měla opět kompletně otevřít dálnice D1. Náhoda? Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v pořadu 360° na CNN Prima NEWS nicméně přiznal, že to není jen jeho zásluha. Pochválil své předchůdce, kteří sloužili ve vládách Bohuslava Sobotky (dříve ČSSD) a Andreje Babiše (ANO). Kritiku si od Havlíčka naopak vysloužil kabinet Petra Nečase (dříve ODS).

Hlavní dopravní tepna v Česku, tedy dálnice D1, bude brzy po dlouhé rekonstrukci průjezdná v obou směrech, a to bez omezení. Karel Havlíček po devíti letech uzavírek slíbil, že přesně týden před volbami se už lidé plynule dostanou z Prahy do Brna i z Brna do Prahy.

„Není to jen moje zásluha. Například Dan Ťok celou věc rozpohyboval. Když jsem stavbu zdědil, byla vybudována větší polovina. Šel jsem do rizika udělat to rychle. Nakonec se nám to podařilo,“ uvedl Havlíček.

Pochvalu si překvapivě vysloužil i od poslance Lukáše Černohorského (Piráti), druhého hosta debaty. Podle něj výstavbu D1 nejvíce zabrzdil Vít Bárta z Věcí veřejných, který byl ministrem dopravy v letech 2010 a 2011. „Od té chvíle se to s námi táhlo. Dalším ministrům pak trvalo, než se dálnici podařilo zase roztlačit,“ dodal.

Také Havlíček si rýpnul do jednoho ze členů tehdejší vlády Petra Nečase (2010 až 2013). „Tenkrát to byla složitá doba, doba temna. Miroslav Kalousek (TOP 09), tehdy oceňovaný ministr financí, rozhodl, že na dopravu půjde o 30 procent méně financí,“ uvedl.

K očekávanému politickému střetu tak mezi lídrem ANO ve Středočeském kraji Havlíčkem a pirátským lídrem v Moravskoslezském kraji Černohorským ve vysílání překvapivě nedošlo. Oba politici si převážně notovali.

Stavba dálnice D1 byla schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, práce ale přerušila druhá světová válka.

Po konfliktu byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 se však opět zastavila. Po jejím dalším obnovení v roce 1967 se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Tagy: