Z vyváženého zpravodajství nebudeme ustupovat, říkají šéfové redakce CNN Prima NEWS

Nabízíme divákům více úhlů pohledu, přibližujeme jim zprávy srozumitelně a bez toho, abychom se nad ně povyšovali. Chceme být nadále objektivní, dávat prostor i hlasům, s nimiž nemusíme souhlasit, ale zastupují část společnosti, říká šéfredaktor CNN Prima NEWS Pavel Štrunc. V rozhovoru pro magazín CNN Prima NEWS Rok 2 spolu se svým zástupcem a ředitelem online zpravodajství skupiny Prima Tomášem Večeřou mluví o novinkách ve vysílání i na webu a prozrazují plány na další rok.

CNN Prima NEWS slaví druhý rok své existence. Jaký byl?

Pavel Štrunc: „Oslavuj, ale prací!“ říká řidič Pávek v podání Mariána Labudy v mém oblíbeném filmu Vesničko má středisková. To jsme, myslím, naplnili beze zbytku. Takže to byl rok pracovně náročnější: covid, sněmovní volby a vymýšlení, jak – nejen je – udělat jinak a lépe.

Povedlo se?

Štrunc: Povedlo. Zmíním třeba debaty s lidmi přímo u nás ve studiu, využití SMS a QR kódů při hlasování, možnost ptát se přímo politiků. Prostě jsme do vysílání netahali umělou inteligenci, ale zapojili svoje mozky, nebáli se, vzali diváky mezi sebe a připravili komplexní předvolební vysílání. A z voleb a covidu jsme se téměř ze dne na den přehoupli do vysílání válečného.

Tomáš Večeřa: To v praxi znamená, že na nějaké testování a zkoušení není moc času, všechny změny a inovace se dělají za běhu a jejich nasazování probíhá doslova v přímém přenosu. Co se týká televize, šlo hlavně o to nabídnout co největší prostor kontinuálnímu zpravodajství, a také jsme chtěli přidávat nové pořady. Programové schéma jsme ladili až do konce minulého roku. Jsme rádi, že díky tomu postupně docházelo k navýšení sledovanosti. Ale hlavně jsme byli lépe připraveni na mimořádné události.

Před startem CNN Prima NEWS asi nikdo nemohl předpokládat, jak zpravodajsky bezprecedentní období nás čeká…

Večeřa: Právě proto bylo potřeba těch změn udělat opravdu hodně, hlavně tedy v druhém roce CNN Prima NEWS. Má to samozřejmě velké dopady i na online zpravodajství. V podstatě už neexistuje část dne ani týdne, kdy by se něco zásadního nedělo. A my o všem z toho informujeme, proto se vyplatí nás sledovat.

Jak se tedy oproti předchozímu roku konkrétně změnilo vysílání a obsah, který nabízí televize a online?

Štrunc: Říjnové volby s sebou přinesly tři nové pořady, které ve vysílání zůstaly dosud – každý všední den nabízíme diskuse známých tváří ve formátu Co Čech, to politik. Ten budí největší emoce, protože část z těch, kteří se na nás „vůbec nedívají“, si myslí, že třeba zpěváka, herce nebo vědce si nemáte zvát, a když ano, tak se hlavně neptat na nic, co nesouvisí s jejich prací. Co na to vaše peněženka je zase pořad, který jasně a srozumitelně řeší to, co každého zajímá. Peníze. Méně známé a třeba i kontroverzní politiky pak nabízí páteční Divoká karta. Prostě děláme i kus té veřejnoprávní práce.

Večeřa: Tohle všechno skvěle doplnilo náš obsah. Vedle toho se snažíme vymýšlet i další formáty. Zkoušíme je nejdřív v online prostředí, a pak je zařazujeme do programového schématu v televizi. Jako třeba pořad, který je založený na osobních zpovědích známých osobností Povídej, nebo i další obchodně laděné formáty například o kryptoměnách. Plus jsme odstartovali pořad pro mladší publikum CNN Prima Gaming, využijeme k tomu i prostory nové unikátní Vodafone PLAYzone Areny na Chodově, kterou nedávno otevřela skupina Prima. A nesmíme zapomenout na nejnovější pořad v našem vysílání s názvem Prima ČESKO, který se zaměřuje na pozitivní obsah a zajímavá místa z regionů.

Podle sledovanosti to vypadá, že CNN Prima NEWS svědčí velké zpravodajské události. Jste spokojení s tím, jakým způsobem televizní a webová redakce zvládají o klíčových věcech informovat?

Štrunc: Rozhodně ano. Snažíme se nabídnout divákovi vždy více úhlů pohledu, ale zároveň dění přiblížit srozumitelně a lidsky, bez toho abychom se nad něj povyšovali. A není to vždy úplně jednoduché, někdo si ještě pořád nezvykl na to, že zpravodajská televize je od toho, aby vysílala i nepopulární témata či názory. Jakmile přijde e-mail nadepsaný „Jak můžete zvát…“, ani ho neotevřu.

Večeřa: Takže si ty maily otevřu já, abych Pavlovi řekl, co v nich bylo (smích). Ale je potřeba si říct, že my rozhodně nechceme a ani nemůžeme zvát hosty podle osobních nebo jiných preferencí. Děláme to kvůli vyváženosti, což je především naše povinnost, ukládá nám ji mediální zákon. Je to prostě naše priorita, ze které nebudeme ustupovat. I když se to nemusí někomu líbit.

Pojďme ještě k vašim výsledkům. Jak si CNN Prima NEWS vedla ve svém druhém roce z pohledu čísel?

Štrunc: Na čísla je tu především Tomáš, to rád nechám na něm…

Večeřa: Díky! Z tohoto pohledu šlo o úspěšný rok. Chtěli jsme postupně navyšovat sledovanost televizního kanálu a udržet web mezi TOP 5 českými zpravodajskými weby. Samozřejmě jsme nemohli čekat, co všechno se stane, ale i když to bylo a je náročné, tak zažíváme dobu, kdy je zájem o zpravodajství opravdu velký. V rámci jednoho týdne jsme dokázali dostat k obrazovkám až dva miliony lidí, na web více než 2,5 milionu reálných uživatelů. V rámci měsíce se jako celá multiplatforma, tedy televize, web a sociální sítě, v souhrnném zásahu dostáváme až k hranici osmi milionů lidí. To už jsou zajímavá čísla.

Když už zmiňujete fenomén sociálních sítí – rychlým tempem vám rostl Instagram, máte velké zásahy na Facebooku. Jak jsou právě sociální sítě pro celou platformu důležité?

Večeřa: Nejde jen o Facebook, Instagram či Twitter, chceme mít co největší zásah i na YouTube a TikToku, prostě chceme být jako multiplatforma vidět všude. Navíc patříme k nejkomentovanějším českým médiím. Samozřejmě čím víc roste sledovanost televize a návštěvnost webu, tím více se v diskusích na sociálních sítích stáváte terčem kritiky i dezinformací.

Kritice na Twitteru čelíte nejčastěji za to, že zvete do studia hosty z nejrůznějších názorových proudů. Už jsme na to částečně narazili, ale platí, že z toho nehodláte ustupovat?

Štrunc: Tady se asi nebudu moc držet zpátky, tak se předem omlouvám. Na Twitteru je to občas slušná žumpa. A těm, co jdou za hranu, se to v životě vrátí. Ale pořád věřím v dobro a třeba i v to, že když se takhle hnusně někdo projeví, agresi ze sebe dostane a třeba se bude lépe chovat ke svým blízkým. Co byla otázka? (oba se smějí)

Večeřa: A takhle to máme docela často. Jestli kvůli kritice na Twitteru…

Štrunc: Jasně. Jediné, co chci, je pokračovat v objektivním zpravodajství. Což znamená dávat prostor i hlasům, se kterými každý nemusí souhlasit, ale myšlenkově zastupují část české společnosti. Když nás i novinář kritizuje za to, že zveme do vysílání jednu parlamentní stranu, která ve volbách měla skoro 10 procent hlasů, tak to nechápu, co v novinařině ještě pohledává. Umlčovat názorové proudy, pokud jsou v mezích zákona, je cenzura a ve skutečně svobodné společnosti tohle nemá co dělat. Zároveň to ale neznamená, že necháme hosty ve studiu plácat, co chtějí. Základem je připravený moderátor a oponent. Mimochodem, část twitterových kritiků nám i přispěla do vysílání, nebo nás pochválila a pak to smazala. Tomu se můžu jen smát, můj tříletý syn působí dospěleji. My na rozdíl od nich máme za své zprávy odpovědnost. Naše televize je tu téměř 30 let, to už je pořádný kus cesty. Diváci nás znají a důvěra je klíčová pro náš vztah s nimi. Číst trendy ve společnosti, umět je zachytit, zpracovat a za lidi se zeptat. Přinášet vyvážené zpravodajství. To chceme dělat. A díky důvěře, kterou nám dala CNN, máme možnosti to dělat ještě lépe. Na tom kritici na Twitteru nic nezmění.

Večeřa: Nicméně díky Twitteru máme už od úplného začátku velkou zpětnou vazbu, za to děkujeme. A jinak Pavel všechno vysvětlil po svém.

  • Jaké další novinky chystají televize a web CNN Prima NEWS?
  • Jak Pavel Štrunc a Tomáš Večeřa hodnotí práci reportérů CNN Prima NEWS na Ukrajině?
  • Jaká je sledovanost televize a čtenost webu CNN Prima NEWS?

Odpovědi na tyto a další otázky najdete v rozhovoru, jehož celé znění přináší časopis CNN Prima NEWS Rok 2, který je právě v prodeji. Seznam prodejních míst najdete zde.

Tagy: