Evropu mohou po roce 2035 zaplavit veterány. Zákazníci na nové elektromobily nebudou mít

Evropské orgány nedávno znovu potvrdily záměr ukončit prodej nových automobilů se spalovacími motory do roku 2035. Podle odborníků ale v souvislosti s takovým krokem Evropě reálně hrozí tzv. „havanský efekt“, tedy masivní stárnutí vozového parku z důvodu ekonomické nemožnosti kupovat auta nová.

Plánovaný zákaz prodeje aut se spalovacími motory vnímají členové Evropského parlamentu různě. Zatímco jedna skupina tleská, druhá vyzývá k opatrnosti a dalším legislativním zásahům, které budou celý proces transformace dopravy regulovat.

„Evropa se hlásí k přechodu na mobilitu s nulovými emisemi. Evropské automobilky už dnes dokazují, že jsou k tomuto kroku dostatečně připraveny a staví se k němu čelem. Na trh tak přichází stále více dostupných elektrických aut,“ komentuje aktuální dění Frans Timmermans, který je v Evropské unii (EU) odpovědný za ochranu klimatu. „Evropa bude prvním kontinentem, který do roku 2035 postupně ukončí prodej nových automobilů se spalovacími motory. Takové ambice ukazují, že EU může být lídrem v oblasti klimatu a povzbudí ostatní regiony, aby urychlily své úsilí o snižování emisí ze silniční dopravy,“ uvedl vyjednavač Zelených Bas Eickhout. V podobném duchu hovoří i hlavní vyjednavač Evropského parlamentu, Jan Huitema. Zdaleka ne všichni poslanci jsou ale ze zeleného nadšení nadšeni a varují před úskalími.

Ignorace reality

V čele konzervativního proudu stojí poslanecký klub Evropské lidové strany. „Se závazkem vymýtit spalovací motory do roku 2035 se tzv. „havanský efekt“ stává realističtějším. Po roce 2035 mohou být naše ulice plné veteránů, protože nová auta nebudou k dispozici vůbec nebo budou pro většinu lidí cenově nedostupná. Dohoda o zákazu spalovacích motorů zabouchla dveře k novému technologickému vývoji a dala všechna vejce do jednoho košíku. To je chyba,“ řekl lidovecký vyjednavač Jens Gieseke.

„Současná Evropa je jiná než Evropa před rokem a půl, kdy jsme začínali s legislativou pro Green Deal. Dodnes ale nedošlo k žádné reflexi současné reality. Explodující ceny energií a obrovské problémy s dodávkami, zejména surovin, které jsou pro výrobu elektromobilů kritické, nebrali poslanci prosazující konec spalovacích motorů vůbec v potaz. Nezajímá je ani slepá ulička dlouhodobého cenového zvýhodňování elektromobilů, která se stále znovu a znovu obnovuje. S budoucí zrušením státních dotací při současně vysokých cenách elektřiny hrozí, že se z elektromobilu stane velký luxus,“ vysvětlil dále Gieseke.

Konzervativní lidovci

Evropští lidovci podle Giesekeho jednoznačně souhlasí s nutností snižovat emise z dopravy, ale chtějí tak činit přirozenější cestou. „Závazek naší skupiny PPE (Group of the European People's Party) byl a je jasný: emise v odvětví dopravy se musí snížit. Proto jsme podpořili redukční cíle pro rok 2030 a vysoké redukční cíle pro rok 2035. Úplný zákaz zejména jedné technologie však zachází příliš daleko. Dobrovolná regulace pro klimaticky neutrální biopaliva a syntetická paliva by byla lepší, aby byla zachována technologická otevřenost a určitá flexibilita pro výrobce,“ říká Gieseke.

„Pro naše evropské výrobce bude přechod na bezemisní auta velkou výzvou. Na převzetí evropského trhu s elektromobily jsou mnohem lépe připraveni především čínští a američtí výrobci. Proto je ještě důležitější zvýšit rychlost rozvoje infrastruktury a zajistit, aby se emise jen tak nepřesouvaly jinam – ať už do jiných sektorů, nebo dokonce do jiných regionů. Dokud není výroba vozidel nebo elektřina pro nabíjení bez emisí, není ani elektromobil klimaticky neutrální,“  zmínil šéf lidoveckých europoslanců.

„To, jestli bude zákaz vozidel se spalovacími motory od roku 2035 skutečně dodržen, bude do značné míry záviset na plánovaném přezkumu tohoto záměru v roce 2026. To je však jen malá útěcha, protože výrobci automobilů budou muset velmi brzy učinit tvrdá rozhodnutí o rušení pracovních míst nebo restrukturalizaci svých evropských zemí,“ uzavřel Gieseke.

Tagy: