Zážitek, který se jen tak nevidí. Hasící letadla Canadair už nabírají vodu z Milady

Letadla z Itálie míří do Českého Švýcarska, u Milady je sledovaly desítky lidí

Italská letadla poprvé přeletěla jezero Milada

Obě hasicí letadla Canadair z Itálie míří pomáhat s hašením požáru v národním parku České Švýcarsko. Ještě před svým prvním čerpáním vody z hladiny jezera Milada, které sledovaly desítky lidí, provedla letadla průzkumný let nad národním parkem. Koupání i další aktivity v jezeře jsou od čtvrtka zakázané do odvolání. Na jezero Milada dohlížejí policisté. Hlídají, aby lidé z bezpečnostních důvodů do vody nevstupovali.

„Už jsme tu zaznamenali dva průlety a je to zážitek, který se jen tak nevidí. Letadla přilétají ve směru od Hřenska, nad jezerem udělají otočku, snesou se, naberou vodu a během několika sekund odlétávají,“ popsal od jezera Milada reportér CNN Prima NEWS Petr Musil s tím, že letadla přilétají pro vodu hned po sobě a cesta k požárům a zpět jim zabere zhruba 10 až 15 minut.

Doposud s hašením ze vzduchu pomáhají vrtulníky s tzv. bambi vaky s kapacitou od zhruba 1 000 po 3 000 litrů vody a dvě letadla, do kterých je ale třeba vodu čerpat na zemi pomocí hadic. Vrtulníky naplňují vaky také v Labi, pro canadairy však tento způsob čerpání vody vhodný není. Podle styčného důstojníka Petra Vodičky je koryto řeky příliš úzké a mezi zatáčkami krátké, kolem něj jsou navíc kopce. Během dne se budou střídat dvě posádky, první střídání je čeká nejspíš v poledne. Létat budou letadla do západu slunce, zasahovat u požáru v Česku budou, dokud bude potřeba.

Každé letadlo má kapacitu 6 000 litrů. Jezero je vzdálené od Českého Švýcarska asi 30 kilometrů. Stroje mohou podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) znamenat průlom v boji s požárem. Dva velkokapacitní stroje budou podle něj využity k tomu, s čím mají hasiči největší problém. Jsou to nepřístupné plochy, na kterých už nehoří, ale kde hrozí vznik dalších ohnisek požáru.

Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů. Nejde tak o přestavbu běžného typu letadla. Konstruktéři canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Tato letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu.

Nádrž na 6 000 litrů

Piloti naplňují trupové nádrže o objemu přes 6 000 litrů při letu těsně nad hladinou. K úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek. Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody. Záleží však na vzdálenosti požáru a místa, kde se voda nabírá.

Itálie patří k největším provozovatelům canadairů v Evropě. Má jich téměř dvě desítky, podobně jako Španělsko nebo Řecko. Podle dostupných informací je to nyní poprvé, kdy tento stroj zasahuje v Česku.

Na území Českého Švýcarska hoří od neděle, zasažena byla plocha o rozloze zhruba 1 000 hektarů. Evakuováno bylo 450 lidí. U rozsáhlého požáru podle ředitele hasičského záchranného sboru Vladimíra Vlčka zasahuje asi 240 profesionálních a 250 dobrovolných hasičů.

Tagy:
letadlo voda požár Itálie jezero Česko čerpání jezero Milada Hřensko Národní park České Švýcarsko Canadair CL-415 Canadair