Zimní zkázu nákladní lodi se superluxusními auty zvládlo nejlépe ze všech Bentley

Zkáza mamutí transportní lodi Felicity Ace, naložené stovkami luxusních aut, zasáhla také značku Bentley. Tradiční britský výrobce v držení německého koncernu Volkswagen převážel z Evropy do USA 189 vozidel, což bylo jak z udělání mnohem více než obvykle. Neštěstí tedy přišlo v nejméně vhodnou dobu. Přesto se Bentley podařilo všechna objednaná vozidla americkým zákazníkům dodat.

Na Felicity Ace vypukl požár 16. února, a to poblíž Azorských ostrovů. Pro výrobce luxusních limuzín a supersportů to byla doslova katastrofa. Velkou újmu utrpěl i koncern Volkswagen, jenž přepravoval do USA neuvěřitelné čtyři tisíce aut svých značek. Mimo jiné 1 100 Porsche včetně elektrického Taycanu, 85 Lamborghini, 1 900 Audi a také 189 luxusních Bentley, každé s průměrnou cenou 300 tisíc dolarů. Posledně jmenovaná automobilka měla opravdu smůlu. Obvykle posílala lodí do USA maximálně 70 vozidel najednou, tentokrát se ale aut z Crewe nalodilo třikrát tolik.

Nákadní loď Felicity, která 10. února vyplula z německého přístavu Emden, se nikdy nedostala do cíle. Měla zakotvit v Davisville na Rhode Islandu 23. února. Hořet však začalo už šest dní po začátku plavby. Snahy o uhašení plamenů byly neúspěšné a loď šla nakonec během pár dnů ke dnu. Dnes leží na dně oceánu i se svými poklady. Obecně se má za to, že došlo k požáru baterie jednoho z elektromobilů na palubě, který se následně rozšířil i na další vozidla. A jak známo, baterie hoří nepřetržitě několik dní. Zkázu dovršil benzin v nádržích klasických aut i hybridů. Posádku se naštěstí podařilo včas evakuovat.

Američany zachránili Ukrajinci a Číňané

Speciálně pro Bentley přišla zkáza lodi v nejhorší možnou dobu, protože už tak byly objednávky amerických zákazníků vyřizovány v souvislosti s koronavirovou krizí se značnou prodlevou. Na výrobu náhradních, individuálně upravených, vozidel nebyl čas ani dostatek kapacit a komponentů, zejména čipů. Oněch 189 vozidel představovalo významnou část amerických prodejů značky za přibližně jeden měsíc. V roce 2021 prodalo Bentley přes Atlantik 4 212 vozů. Na 151 ze 189 utopených aut už přitom čekali zákazníci.

Další vývoj událostí byl poměrně bizarní. Jen díky shodě šťastných náhod se americkému zástupci britské firmy nakonec podařilo uspokojit všechny zákazníky kromě tří. Důvodem byla změněná geopolitická situace, přesněji válka na Ukrajině, a klesající poptávka v Číně.

„Na základě situace v jiných částech světa jsme byli schopni okamžitě získat volné výrobní sloty,“ řekl magazínu nautiv.com Mike Rocco, viceprezident prodeje Bentley v USA. „Vytvořili jsme náhradní schéma pro největší trh značky. Čína nám řekla, že se vzdá více aut, protože registruje nižší poptávku, a my jsme získali další výrobní kapacitu poté, co Bentley přestalo dovážet auta a díly do Ruska v reakci na ruskou agresi,“ vysvětlil Rocco.

Automobilka také okamžitě začala komunikovat se svými zákazníky, kteří reagovali překvapivě empaticky. Bentley na oplátku garantovala cenu a umožnila jim změnit původní objednávky. Poslední objednané vozidlo z potopené šarže bylo dodáno minulý měsíc.

Problémové elektromobily

Nehoda každopádně vyvolala obavy o bezpečnost přepravy elektromobilů. Ostatně na palubě bylo mnoho elektrických Porsche Taycan a Audi e-tron, ale také Volkswagen ID.4 a řada hybridních vozidel, která jsou také vybavena bateriemi.

„Zatímco elektrická vozidla jsou ze své podstaty v provozu bezpečná, představují značné riziko v logistice,“ napsal Rahul Khanna, globální vedoucí poradenství v oblasti námořních rizik v Allianz Global Corporate & Specialty, obří globální pojišťovací společnosti. V návaznosti na požár a potopení Felicity Ace Khanna navrhuje lepší zabezpečení elektrických vozidel a jejich zvýšené monitorování během přepravy, včetně tepelných skenerů, detektorů plynu, detektorů tepla a kouře a uzavřených televizních kamer. Je nasnadě, že zadarmo to nebude.

Tagy: