Podle výzkumu časopisu BMJ Open, který se dotazoval více než 30 tisíc lidí z různých koutů světa, mohou destiláty měnit nálady podle toho, který drink zrovna pijete.
Se zajímavým zjištěním přišli podle serveru BBC odborníci z King´s College v Anglii. Na více než třiceti tisících lidech z 21 různých zemí testovali, jak působí různé druhy alkoholu na naši náladu. Většina z respondentů se shodla na tom, že různé druhy lihovin, vína nebo piva na ně mají různé účinky.
Například červené víno dělá lidi více otupělé než víno bílé. Stejně tak se respondenti shodli na tom, že po červeném víně a pivu, jsou uvolněnější. Navíc téměř polovina se po požití alkoholu cítí více sexy, jsou energičtí a méně ostýchaví.
Třetina respondentů po pití alkoholu byla agresivní
Profesor, odborník a badatel Mark Bellis ale varuje, že kromě dobré nálady se po pár skleničkách mohou dostavit i negativní účinky. To se ukázalo u třetiny respondentů, kteří pili tvrdý alkohol. Podle průzkumu se u nich objevila agrese, zuřivost nebo neklid.
Mnohem více emocí dávají pod vlivem najevo ženy, výjimkou je však agrese. Právě agrese je doménou mužů. Proto odborníci doporučují nepřekračovat doporučené množství pití, které se pohybuje kolem 3 až 4 dcl vína denně a maximálně litru piva denně pro muže.
Podle odborníků v King´s College v Londýně výsledky testů naznačují nejen to, že lidé, kteří mají problémy s alkoholem, pijí, aby si navodili dobrou náladu, ale také odhalili rozdíl mezi mužskou a ženskou náladou při pití různých alkoholických nápojů.
Podle Bellise má svou roli i prostředí, ve kterém pijeme, nebo reklamy
Výzkum však ukazuje pouze spojení a nevysvětluje důvody změn. Profesor Bellis uvedl, že svou roli v pití alkoholu má bezesporu také prostředí, kde se pije. Studie tak pokládala i otázku, zda lidé pili doma či mimo domov. „Mladí lidé často pijí tvrdý alkohol v barech, zatímco doma u večeře si rádi dají lehčí víno. Ten, kdo si chce odpočinout či odreagovat, zvolí raději sklenici piva či vína,“ uvádí profesor Bellis.
Podle něj jsou lidé v pití alkoholických nápojů ovlivněni také reklamou, protože i samotná propagace výrobku je svým způsobem směřuje k názoru, jak by se po daném pití mohli cítit. „Lidé se občas spoléhají na určitý druh alkoholu, díky kterému se v minulosti cítili dobře. Určitý drink pijí proto, aby se cítili sebejistě nebo uvolněně, ale tím riskují i vyplavení negativních reakcí,“ vysvětlil Bellis.
V průběhu let se společnost stává vůči alkoholu více tolerantní a průměr jeho spotřeby je tak rok od roku vyšší. Vědci věří, že díky podobným typům testování mohou společnost varovat například před nebezpečím závislosti. V boji o snížení úmrtí v souvislosti s alkoholem bojuje Spojené království velmi aktivně. Minimální cena alkoholu bude v příštím roce zavedena už ve Skotsku a dá se očekávat, že se bude zavádět i v dalších zemích Spojeného království.