Šťastný pátek třináctého: Čech trefil pohádkovou výhru v Eurojackpotu, odnesl si miliony
Svět HR Zdroj: FTV Prima
Rekvalifikace. Čím dál oblíbenější nástroj pro změnu — profesní i životní. Může to být případ kohokoli z nás a nezáleží přitom, kolik nám je let. Najdeme cíl, který nám dává smysl, těší nás a zároveň věříme, že by nás mohl i uživit. Jak toho ale dosáhnout a neskončit, sotva jsme začali, a jak najít své místo na trhu? Nejlepší je se do podnikání pustit v malém, radí úspěšná investorka Margareta Křížová, která si pečlivě vybírá nápady k podpoře. A vůbec se netají tím, že rozhodující je energie vycházející ze samotných autorů. Vlastní zkušenost a cestu k úspěchu popsala v osmém díle vysílání ITN ONAIR.
Po napadení Ukrajiny Ruskem se mnohem více a vážněji zamýšlíme nad obranou vlasti. Uvědomujeme si, že vojenská služba a investice do armády jsou životně důležité pro každého občana. Roste také motivace lidí naučit se bránit. Povinná branná povinnost sice byla před lety zrušena, ale kdo se chce na obraně země podílet, může vstoupit do aktivních záloh.
Problematika rovného a transparentního odměňování často působí jako rudý hadr na býka. Objevuje se mnoho domněnek, spekulací a zavádějících výkladů. Cílem tohoto článku je projít zásadní body směrnice a konkrétní požadavky na firmy.
Dnešní doba je charakterizována rychlým tempem technologických inovací, které zásadně mění způsob, jakým pracujeme a žijeme. Automatizace a robotizace tlačí na maximální efektivitu, což s sebou přináší nejen nové příležitosti, ale i výzvy. Firmy a jednotlivci se musí neustále adaptovat na měnící se podmínky, a jedním z klíčových nástrojů této adaptace je vzdělávání.
Rychlý rozvoj technologií, globální ekonomická situace, změny na trhu práce, válka na Ukrajině a jiné politické události přinášejí do života zaměstnanců neustálé množství změn. Je běžné, že zaměstnanci čelí neustálé nejistotě nejen v pracovním prostředí, ale také v osobním životě. Tento stav může být vyčerpávající a postupně oslabovat jejich přirozenou odolnost a rozvinuté strategie zvládání stresu. Proto je pro organizace klíčové nejen nadále podporovat rozvoj odolnosti zaměstnanců ve smyslu osobní síly, ale také budování odolné kultury v organizaci nabízením podpory zaměstnancům v obtížných situacích.
Není divu, že potenciální rušivý dopad umělé inteligence znepokojuje některé vedoucí pracovníky v oblasti HR. Ozývají se hlasy, které tvrdí, že umělá inteligence odstraní potřebu lidské práce, čímž se většina z nás stane nadbytečnými. Údajně se to týká zejména těch, kteří řídí lidi. Tato vyhlídka by mohla zpanikařit i toho nejpragmatičtějšího personalistu.
Lenka Farkačová je autorkou několika knih určených pro neekonomy, laiky. Například Neučebnice ekonomie (Grada 2021) a letos jí vyšla v Gradě kniha Neekonomické otázky. V obou publikacích odlehčenou formou odpovídá na řadu palčivých ekonomických otázek a otázek, které zdánlivě ekonomické nejsou. Ve svých knihách a při debatách s veřejností ráda diskutuje a ukazuje, že ekonomie není jen teorie sama pro sebe, ale nástroj, jak porozumět chodu světa.
Interní komunikace je téma, o kterém se mluví a píše často, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
Připravujete se na změnu ve vaší kariéře a chcete také navázat mnoho nových kontaktů? Máte šanci! NEWTON University sdružuje přední odborníky v oblastech managementu, podnikání, marketingu, psychologii a odborně vás provede procesem změn. Vyhrát můžete dárkový poukaz v hodnotě 15.990 Kč na exkluzivní manažerský výcvik Authentic Leadership Bootcamp, který lze uplatnit na NEWTON University pro akademický rok 2024/20225. Stačí odpovědět na soutěžní otázku a třeba se štěstí usměje právě na vás. Držíme vám palce!
Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?
Hledání práce už není, co bývalo. Všimli jste si? Situace na trhu práce dlouhodobě nahrává zaměstnancům. Firmy se při hledání posil ve velkém předhánějí, kdo nabídne lepší podmínky, důvodem je v mnoha případech až akutní nedostatek kvalifikovaných lidí. A zásadní roli hrají i moderní technologie. Například sociální sítě už dávno nejsou jen pro zábavu. Především ty profesně zaměřené nám umí zprostředkovat nabídky práce, o kterých bychom se jinak sotva dozvěděli. Je ovšem důležité se v nich orientovat a umět je používat k vlastnímu prospěchu. A to platí jak pro zaměstnance, tak i pro firmy. Pokud chcete vědět víc, čtěte dál. V pořadu Interview PLUS měl tentokrát hlavní slovo Vojtěch Forejtek, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Story Matters, podle kterého tou největší chybou, kterou můžeme v současnosti dělat, je nedat o sobě vědět.
Podle dat kariérního portálu StartupJobs se na trhu aktuálně nachází nejvíce zájemců o práci za celou dobu jeho fungování. Množství kandidátů se výrazně zvýšilo také v segmentu IT, který v ČR dlouhodobě trpí nedostatkem talentů. „To je dobrá zpráva pro zaměstnavatele, ale stále platí, že uchazeči ze svých nároků zatím neslevují,“ říká Filip Mikschik, zakladatel a CEO portálu StartupJobs, který založil v roce 2012. Reagoval na poptávku inovativních firem – startupů, po kvalitních lidech. Během uplynulých 12 let StartupJobs umístil více než 31 tisíc lidí ve více než 3200 firmách. Celkem se za tu dobu přihlásilo na pracovní nabídky více než 720 tisíc kandidátů.
Jedním z největších strašáků personálních oddělení z poslední doby je bezesporu účinnost zákona o ochraně oznamovatelů, tzv. zákona o whistleblowingu. Není to nijak překvapivé – jedná se v Česku v této podobě o novinku, navíc o vždy poněkud komplikovaný a nepřehledný případ přenesení evropské legislativy do tuzemského práva. Ještě k tomu jde z podstaty věci o velmi citlivou záležitost: umožnit vlastním zaměstnancům nahlašovat protizákonná jednání, kterých mohou být ve firmě svědky.
Nové trendy v oblasti personalistiky a problematiky kolem ní včetně vzdělání a aktuálních témat. Jak přistupovat k osobnímu rozvoji, jak si správně vybrat firmu s benefity, které nám vyhovují. Jak najít správnou motivaci k práci a pozitivně využívat technologie v 21. století.