Jedinečná díla Toyen se představují v Galerii KODL

Toyen bezesporu patří mezi ty umělce a umělkyně, jejichž tvorba byla mnohokrát zkoumána a zpracovávána – proto je velkou událostí, když se na trhu objeví obraz, který dosud nebyl široké veřejnosti znám. Dvě taková plátna se teď objeví v listopadové aukci Galerie KODL.

Mimořádné plátno Monte Carlo lze považovat za velký zlom v rané artificielistické tvorbě Toyen. Dosud bylo známo pouze z drobných zmínek v literatuře a vystaveno bylo pouze jedenkrát. Původní majitel dílo získal přímo od malířky a nyní, téměř po sto letech, se představuje v Galerii KODL.

Toyen olejomalbu vytvořila krátce po svém příjezdu do Paříže, kam se s Jindřichem Štyrským rozhodla přestěhovat na podzim roku 1925. Tou dobou byli tamní avantgardní umělci okouzleni geometrizujícím výtvarným jazykem, Toyen si k němu však jen stěží hledala cestu. Společně se Štyrským však vnímala vývoj pařížského moderního malířství, jemuž imponoval jak surrealismus, tak abstrakce.

O listopadové aukci v Novém dni na CNN Prima NEWS:

Reagovali na něj komorní výstavou ve svém ateliéru, na níž společně prezentovali několik svých obrazů. Právě tento moment někdy bývá spojován se zrodem artificielismu, nového malířského směru, neboť výstavu údajně uvedli jedinou větou, a sice „Artificielismus je ztotožnění básníka a malíře.“ Na tuto iniciační událost navázali krátce poté svou první oficiální, veřejnou výstavou artificielismu v Galerie d’art contemporain na podzim 1926, na níž Toyen vedle Štyrského představila i Monte Carlo a dalších pár unikátních pláten, v nichž na chvíli opustila figuraci a přijala redukovanou geometrizující formu (např. Jarmark, Piková dáma či Potápěči).

Velmi krátké geometrické období však umělkyně brzy opustila a o to spíše lze tyto obrazy považovat za opravdu raritní sběratelskou příležitost. Vysokou hodnotu Monte Carla kromě jeho provenience umocňuje i vzácná adjustace do původního autorčina rámu. Prvním majitelem díla byl významný československý puristický architekt Jan Zázvorka starší, jenž jej získal přímo od Toyen. Od té doby bylo dílo uchováváno v jeho rodině.

Monte Carlo je v aukční kolekci doplněno autorčiným plátnem Il s’anime z roku 1957, jehož majitelem byl Arturo Schwarz, historik umění a autor Katalogu raisonné Marcela Duchampa. Toto dílo je výborným reprezentantem vrcholného poválečného pařížského období Toyen a jejího napojení na tehdejší evropský surrealismus na té nejvyšší úrovni.

Obě díla si může široká veřejnost prohlédnout na předaukční výstavě, která je otevřena každý den do 25. listopadu. Jejich dražba bude probíhat 26. listopadu v rámci 90. aukce Galerie KODL v Paláci Žofín a současně i na aukčním portálu Artslimit.

Galerie KODL se tvorbou Toyen dlouhodobě zabývá a má velký podíl na jejím prodeji a zpřístupnění nejširší veřejnosti u nás i ve světě. Zprostředkovala například zapůjčení až poloviny děl prezentovaných na autorčině rozsáhlé výstavě v Hamburku a Paříži. Dosud také na světovém aukčním trhu prodala nejvíce děl Toyen. Přispěla také na dokument o Toyen režisérky a spisovatelky Andrey Sedláčkové a galerie také finančně podpořila vydání obsáhlé a výpravná biografie „Toyen. První dáma surrealismu“, jejíž křest proběhl v prostorách galerie. Po stopách této nekonvenční umělkyně se znovu vydala Andrea Sedláčková.

Toyen: Monte Carlo

olej na plátně, 1926, 90 x 60 cm

vyvolávací cena: 18 000 000 Kč

odhadní cena: 25 000 000 - 45 000 000 Kč

Toyen: Il s'anime

olej na plátně, 1957, sign. 46 × 38 cm

vyvolávací cena: 7 000 000 Kč

odhadní cena: 9 000 000 – 13 000 000 Kč