Vodíková Tatra: Komunální obr, který bude umět jezdit i bez řidiče
Na konci října Tatra Trucks oznámila začátek projektu, který může způsobit revoluci v komunálních službách. Automobilka totiž odhalila projekt Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 - elektrický vůz, který ke svému pohonu bude využívat vodíkové palivové články, s dojezdem přes 200 kilometrů a možností automatizovaného řízení. Vývoj probíhá ve spolupráci s českými odborníky a dokončení je plánované na polovinu roku 2028.
Vůz vzniká na platformě nejnovější 3. generace řady Force a má mířit do ulic — doslova. O svoz odpadu, údržbu města i provoz v nízkoemisních zónách se má postarat tiše, čistě a s moderní elegancí, která je Tatře vlastní.
Silné partnerství
Za projektem stojí Tatra Trucks, vývojová společnost DEVINN a Technická univerzita Ostrava. „Propojení zkušeností Tatry a našich partnerů vytváří ideální podmínky pro projekt, který bude mít výsledky využitelné v každodenní praxi,“ popsal generální ředitel Tatry Trucks Kristijan Fiket. „Nejde jen o nový prototyp — připravujeme i podmínky pro jeho budoucí využití a legislativní rámec,“ upřesnil.
„Výsledky vědy musí žít v reálném světě. Spolupráce s Tatrou a DEVINN nám umožňuje posouvat technologické hranice i vzdělávání studentů,“ doplnil Rektor VŠB – TUO Igor Ivan.
Vodík místo nafty
Nový model počítá s elektrickým pohonem využívajícím vodíkové palivové články. To znamená tichý provoz bez lokálních emisí — ideální pro centra měst i průmyslové areály. Díky robustní konstrukci však zvládne i těžší terén.
„Nová vodíková Tatra vychází z poznatků z testování předchozího modelu 8×6 určeného pro doly. Optimalizovali jsme rozmístění komponent a zlepšili účinnost celé soustavy, aby byl vůz efektivnější a praktičtější pro města,“ vysvětlil ředitel společnosti DEVINN Luboš Hajský.
atra představuje vodíkovou verzi Force e-Drive FCEV s tichým elektrickým motorem a dojezdem přes 200 km. Zdroj: Tatra Trucks
Nízká kabina, vysoké ambice
Technické řešení staví na konfiguraci 6×4 s pro Tatru nezvyklou přední lichoběžníkovou nehnanou nápravou, která umožní instalaci kabiny do polohy velmi nízko nad zemí, což usnadní nastupování a vystupování osádky při práci. Zadní polonápravy mají klasické tatrovácké řešení s centrální nosnou rourou, díky čemuž vůz zůstává stabilní a má velmi dobré jízdní vlastnosti na silnicích i v terénu.
„Počítáme se stoupavostí přes 30 %, maximální rychlostí až 85 km/h a celkovou hmotností přes 25 tun. Dojezd bude více než 200 kilometrů,“ doplnil technický ředitel Tatry Jakub Pončík.
Autonomní jízda na obzoru
Největší pozornost budí technologie automatizovaného řízení. Vůz má být vybaven radary, lidary, senzory, výkonným počítačem — a dokonce i doprovodným dronem.
„Chceme do nového vozu instalovat nejen pokročilé asistenty, ale umožnit i autonomní jízdu bez řidiče. Dron bude monitorovat okolí z výšky a pomůže při provozu v rizikových zónách,“ popsal člen představenstva Tatry Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka.
Pro praxi to znamená například krokový režim při sběru odpadu, kdy se vozidlo pohybuje samo a obsluha může pracovat s odpadem. U záchranářských verzí zase může toto vozidlo jet bez posádky do nebezpečných oblastí a provádět hašení nebo jiné činnosti, které by byly pro automobily s lidskou posádkou vysoce rizikové
V kostce: technika připravovaného vozu
elektrický pohon s vodíkovými palivovými články (FCEV)
konfigurace podvozku 6×4
kabina umístěná nízko nad zemí, jednodušší výstup a nástup
dojezd přes 200 km, rychlost až 85 km/h
stoupavost > 30 %
maximální hmotnost přes 25 tun
komplexní sada senzorů, radarů a lidarů
automatizované řízení s možností autonomní jízdy a dálkového ovládání
doprovodný dron pro monitoring okolí
Budoucnost začíná v Kopřivnici
Projekt navazuje na nákladní vůz s elektrickým pohonem využívajícím vodíkové palivové články Tatra Force e-Drive FCEV 8×6 pro důlní provoz, novinka míří do měst a mezi komunální služby. Automobilka tak opět ukazuje, že inovace nejsou jen marketingovou nálepkou, ale součástí její DNA.
Vodíkový prototyp Tatra Force e-Drive FCEV nabízí tichý provoz, dlouhý dojezd a přípravu na autonomní řízení. Zdroj: Tatra Trucks