Doručení balíků v době pandemie? Zpožďování zásilek ze zahraničí, zájem jako před Vánoci a bezkontaktní předávání

aneta.simeckova@iprima.cz
aneta.simeckova@iprima.cz
  • 19. bře 2020, 10:30

  • Počet doručovaných balíků se tento týden neuvěřitelně zvýšil, a to více jak o pětinu. Dopravci míru objednávek přirovnávají k vánočnímu období. Jediný rozdíl vnímají v poklesu posílání zásilek od podnikatelů do zahraničí. Nárůst souvisí s vyššími objednávkami z e-shopů po sobotním uzavření většiny obchodů.

    Česká pošta tento týden doručuje v průměru 195 tisíc balíků denně, což je o 35 tisíc více než na konci února. Podnik zavedl bezkontaktní doručování, kdy doručovatel nechá balík před dveřmi adresáta, ustoupí a počká na podpis převzetí.

    Podobná opatření zavedla i služba GLS. „Kurýr nebude vyžadovat podpis příjemce a omezí s ním fyzický kontakt na minimum,“ uvedla společnost GLS s tím, že prosí své zákazníky o bezhotovostní platbu.

    V Česku nyní platí, že výdej zboží a zásilek z internetových obchodů je možný i v provozovnách, kde je jinak maloobchodní prodej zakázán. Pro mnoho obchodníků, malých a středních podnikatelů je proto výdej zásilek z internetových obchodů alespoň částečnou kompenzací poklesu tržeb.

    Jako o Vánocích

    Ve vybraných segmentech, kam patří například on-line lékárny, optiky, ochranné zdravotní pomůcky a drogerie nebo herní konzole a elektronika, je v současnosti nárůst zásilek podle zakladatelky společnosti Zásilkovna.cz Simony Kijonkové srovnatelný s vánočním obdobím.

    Podle zásilkové služby Zaslat.cz si jen v pondělí zákazníci objednali přepravu ve srovnatelné míře jako druhé prosincové pondělí loňského roku.

    Zahraničí

    Situace v jednotlivých zemích mimo ČR je rozdílná podle toho, jak jejich vlády přistoupily k zamezení pandemie koronaviru. Podobná opatření jako u nás jsou například na Slovensku a v Maďarsku. Stejné opatření týkající se bezhotovostní platby převzali všichni dopravci napříč Evropou.

    V řadě států ale dochází ke zpoždění přepravy zásilek z jiných zemí. Je to například kvůli zavádění hraničních kontrol. Před hraničními přechody se totiž tvoří dlouhé kolony aut.

    Zasílání zásilek od podnikatelů posílajících balíky do zahraničí zaznamenalo pokles objemu o pětinu. „Lidé i firmy jednoznačně chtějí omezit osobní kontakt, proto řadu věcí řeší přes distribuční a zasilatelské společnosti,“ upřesnil výkonný ředitel služby Zaslat.cz Miroslav Michalko. Nejvíce naopak roste doprava po České republice mezi občany i firmami, a to až o 80 procent.

    Společnost GLS v prohlášení uvedla, že nelze některé zásilky doručit jako doposud. Část firem je totiž uzavřena a z důvodu mimořádné situace nebude umožněn opakovaný pokus o doručení. Stejné opatření zavádějí i v ČR, kdy „u zásilek adresovaných do uzavřených firem a obchodů nebude po neúspěšném pokusu o doručení balík skladován na depu, ale obratem bude vrácen odesílateli.“

    I přes problémy spojené s pandemií se doručovatelé snaží zajistit kompletní logistické služby ve všech zemích, kde působí. Podle prohlášení Zásilkovny je jediným státem, kam bylo pozastaveno doručování zásilek, Itálie.

    ČTK/šim