Podle odhadů je každoročně až 1,3 miliardy tun vyrobených potravin nespotřebováno nebo zbytečně vyhozeno. Právě v souvislosti s touto problematikou se chce vypořádat americký startup Ovie, jehož cílem je proměnit běžnou ledničku v inteligentní, snížit plýtvání potravinami a ušetřit lidem peníze, informoval server CNN.
„Chytré ledničky zatím stále nejsou pro řadu lidí dostupné, proto chceme udělat běžné ledničky chytřejšími,“ uvedla spoluzakladatelka startupu Stacie Thomsonová. Podle ní nové zařízení vychází z jednoduchého světelného systému v ledničce, který uživatele upozorní, když bude třeba spotřebovat dané potraviny. Produkt navíc navrhne konkrétní recepty a bude přes něj možné i nakupovat ingredience.
„Snažíme se vyřešit jednu z třecích ploch v životech lidí. Nikdo nemá v úmyslu zbytečně vyhazovat jídlo, ale život je čím dál hektičtější a chaotičtější,“ dodala Thompsonová.
Inteligentní štítek, který barevnou signalizací ukazuje čerstvost
Potravinové nádoby startupu Ovie jsou vybaveny „inteligentním štítkem“, který umožní sledování čerstvosti. Světelná signalizace na štítku pak v závislosti na čerstvosti konkrétní potraviny změní barvu ze zelené na žlutou a červenou. Štítky lze přitom z nádob sejmout a použít na stávající skladovací nádoby nebo třeba přímo na zeleninu.
Startup právě dokončuje crowdfundingovou kampaň (skupinové financování, většinou on-line formou, kdy větší počet lidí přispívá menším obnosem k cílové částce požadované pro realizaci projektu), z níž vybrané peníze využije na vývoj zařízení, který bude sledovat dobu trvanlivosti potravin za pomoci bluetooth tlačítka. Sady budou začínat na 90 dolarech (necelé 2 tisíce korun), přičemž první by měly být v prodeji začátkem příštího roku.
Londýnská firma nabízí bezdrátové kamery do ledničky
Obdobný nápad, ale s jiným řešením měla londýnská společnost Smarter, která brzy začne s prodejem FridgeCam, bezdrátové kamery, která se umístí uvnitř ledničky a umožní uživatelům vidět její obsah odkudkoliv skrze aplikaci. Podle společnosti bylo více než milion kusů již předobjednáno napříč Evropou.