Češi si podle aktuálního průzkumu půjčují nejvíce před Vánoci, tedy v období od října do prosince. Každý druhý si navíc půjčuje rizikově, a to nejčastěji u samotných prodejců zboží. Odborníci proto varují, aby se lidé v obchodech vyvarovali impulzivnímu rozhodování, které by mohlo skončit až dluhovou pastí.
Nejsilnějším obdobím pro půjčky je v Česku obvykle druhá polovina listopadu a začátek prosince, kdy roste objem úvěrů až o pětinu ve srovnání s průměrem celého roku.
Prosinec je spolu s lednem obdobím, kdy jsou lidé nejvíce v mínusu na svých účtech a zajímají se i o možnosti konsolidovat své dluhy. Z průzkumu agentury Kantar provedeného pro Poradnu při finanční tísni a Sdružení českých spotřebitelů vyplývá, že téměř pětina (17 %) Čechů má v předvánočním období nějakou zkušenosti s půjčkou.
Zatímco v průběhu celého roku si rizikově půjčuje čtvrtina (27 %) populace, v předvánočním období je to téměř polovina (47 %).
Zákazníci se rozhodují impulzivně
„Předvánoční období je z hlediska půjček a úvěrů tradičně velmi rizikové. V období vrcholících předvánočních nákupů mají spotřebitelé daleko více tendenci chovat se impulzivně a pro pořízení dárku využít nabízeného úvěru, aniž by se důkladně seznámili s jeho podmínkami. S nevýhodnými úvěry od neprověřených institucí jim tak hrozí pád do dluhové pasti,“ varuje ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička.
Spotřebitelé by přitom měli vždy, a v předvánočním období to platí dvojnásob, velmi obezřetně přistupovat k tomu, jakým způsobem se rozhodnou financovat nákupy spojené s Vánoci a dárky obecně.
„Pokud se z důvodu např. i krátkodobého nedostatku financí rozhodnou lidé pro půjčku, měli by jít jednoznačně k zavedené úvěrové či bankovní instituci, která je detailně seznámí se všemi podmínkami čerpání úvěru,“ říká David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.
Na co si Češi půjčují nejčastěji? V předvánočním období je to spotřební elektronika (45 %), výdaje spojené s dětmi (26 %), rekonstrukce či vybavení bytu (21 %) a bílé domácí spotřebiče (15 %).
Pokud jde o konkrétní úvěrový produkt spojený s nákupem vánočních dárků, jedná se především o nákup spotřebního zboží na splátky (23 %), následuje spotřebitelský úvěr či půjčka (22 %), kontokorent (20 %), malá krátkodobá půjčka (17 %) a kreditní karta (12 %).
Přibližně každý desátý (9 %) využije půjčky od rodinných příslušníků. Z průzkumu také vyplynulo, že nejvíce lidí se chystá za předvánoční nákupy utratit v rozmezí 3 000 až 5 000 korun. Téměř 9 z 10 Čechů (87 %) se pak chce vejít do 10 000 Kč. Průměrná částka, kterou Češi letos plánují za dárky utratit, je 5 970 Kč.
Co bude letos pod stromečkem?
Téměř polovina lidí má již v říjnu představu o vánočních dárcích. Nejčastěji mají v plánu nakupovat oblečení či obuv. V těsném závěsu jsou pak hračky, kosmetika, elekronika, knihy a vybavení domácnosti. Oblíbenými dárky budou letos podle studie také nápoje a relaxační a lázeňské pobyty.
Nejvíce lidí bude zřejmě v obchodech koncem listopadu. To je totiž termín, do kdy nejpozději plánují nákup vánočních darů necelé tři čtvrtiny Čechů (73 %). Ženy přitom vyráží na nákupy mnohem dříve než muži. Jen 10 žen ze 100 hodlá nechat nákup dárků na prosinec, u mužů je to 37 ze 100. Na dřívější nákupy se chystají i rodiny s dětmi.
Na prosinec nechává nákupy 22 % rodinných domácností, oproti tomu bezdětní spoléhají na prosincové nákupy až ve 31 %. Češi před Vánoci nemají vyhraněný způsob nakupování. Nejčastěji respondenti uvedli, že kombinují návštěvu kamenných prodejen s nákupy přes internet.