Všude mi nosili pivo se zelenou. Za Jonákem jsem pravidelně jezdil do basy, vzpomíná Skamene
22 rodinných firem a tisíce zaměstnanců, český McDonald’s podporuje lokální ekonomiku
McDonald’s má sice americké kořeny, ale restaurace v Česku provozují výhradně malí čeští podnikatelé.
Kromě toho společnost odebírá suroviny od lokálních dodavatelů, dává práci 6 500 zaměstnancům a spolupracuje s lokálními poskytovateli služeb. I přes velikost této nadnárodní značky se tak ve skutečnosti jedná o síť rodinných byznysů.
Všechny restaurace McDonald’s v Česku jsou v rukou českých franšízantů. Všech 102 restaurací v České republice provozuje 22 podnikatelů, kteří svým působením podporují tuzemskou ekonomiku a pracovní trh.
Jak říká Tomasz Rogacz, ředitel společnosti McDonald’s v Česku a na Slovensku: „Řada lidí o tom možná neví, ale český McDonald’s je opravdu český. Restaurace provozují místní podnikatelé, kteří odvádějí daně českému státu, podporují regiony, ve kterých restaurace provozují, a přispívají na celonárodní charitu.“ A vzápětí dodává:
Jsme hrdí na to, že můžeme podporovat českou ekonomiku.“
Ve spolupráci s českou centrálou se jednotliví franšízanti například zapojují do sbírky na první Dům Ronalda McDonalda v Česku. Dům určený pro rodiče dlouhodobě nemocných dětí bude stát v areálu Fakultní nemocnice v Motole.
McDonald’s je velkým zaměstnavatelem. „Dává práci nejenom těm, kteří bydlí ve městě, kde sídlí konkrétní restaurace, ale také lidem z okolních vesnic. Je taky velmi sympatické, že dává šanci i ohroženější skupině zaměstnanců, kteří těžce shání práci. Běžně v restauracích pracují handicapovaní, senioři nebo matky na rodičovské dovolené,“ uvádí pražský franšízant Zdeněk Prajs, který provozuje dvě restaurace.
Kromě toho se restaurační řetězec zaměřuje na růst kompetencí u mladých lidí. Studenty učí správné pracovní návyky a všem dává šanci kariérně růst. Tím v podstatě rozvíjí pracovní trh a podílí se na vzdělávání mladých, doplňuje Prajs.
Zákazníci McDonald’s možná ani netuší, že si na snídani dopřávají vajíčka z podestýlkového chovu z farem v Černčicích a Vrážném. Z Česka pochází také například vepřová šunka či sýrové speciality. Prémiové burgery mají také českou stopu. Hovězí maso totiž pochází z tuzemské společnosti Maso uzeniny Polička, která ho odebírá od lokálních farmářů. Kromě již zmíněných surovin nabízí restaurační řetězec také české dezerty v kavárnách McCafé. Místní jsou například máslové croissanty.