V každém autě registrovaném na území Evropské unie po dubnu 2018 najdete nad hlavami pasažérů na předních sedadlech speciální nouzové tlačítko – spínač pro aktivaci systému eCall. Mezi tuzemskými řidiči je o něm i přes jeho důležitost poměrně nízké povědomí, a proto si pojďme popsat, k čemu vlastně slouží.
Ve své podstatě jde o přímé spojení s tísňovou linkou, neboli „stodvanáctkou“, pomocí integrované SIM karty. Systém lze aktivovat dvěma způsoby. Pokud vůz zaznamená vážnou nehodu, automaticky zahájí hovor s operátorem linky, který zároveň obdrží celou řadu důležitých informací. Záchranné složky tak během chvíle znají přesnou polohu a směr jízdy, přibližný stav vozidla (zda byly vystřeleny airbagy, zda běží motor, zda se auto převrátilo atd.) či pravděpodobný počet pasažérů.
K TÉMATU: Chodci si vynucují přednost tam, kde na to nemají právo. V pravidlech tápou i řidiči
Podle kódu VIN lze zjistit i přesnou specifikaci nebo barvu auta. V případě, že žádný z členů posádky přes mikrofon nekomunikuje, jedná se pro operátora o špatné znamení a většinou automaticky vysílá hasičskou posádku s vybavením na vyproštění. Ačkoliv eCall funguje na celém území Evropské unie, osoba na druhé straně by měla primárně komunikovat jazykem zvoleným v infotainmentu auta (minimálně tuto informaci bude mít a zařídí se podle toho).
Jedině v případech nouze
Druhou možností je manuální aktivace pomocí zmíněného tlačítka – pro spojení s operátorem tísňové linky je potřeba spínač několik vteřin držet. Tato varianta se hodí ve chvílích, kdy vůz nesprávně vyhodnotí závažnost situace a eCall nespustí automaticky, nebo v akutních případech zhoršujícího se zdravotního stavu člena posádky. Zejména když právě nemáte telefon po ruce a opravdu jde o vteřiny.
Od chvíle, kdy se poprvé dotknete tlačítka, až po zahájení komunikace s operátorem, většinou uplyne kolem 15 až 30 sekund. Pokud byste snad v neznalosti aktivovali systém „omylem“, od problému neutíkejte a s pracovníkem linky komunikujte. V klidu situaci vysvětlete a řádně se omluvte. Rozhodně nebudete první ani poslední, ale přeci jen za zneužití tísňové linky hrozí pokuta až 200 000 Kč ve správním řízení, takže je ve vašem nejlepším zájmu, abyste si operátora udobřili.
Tlačítko SOS se v moderních autech většinou nachází v blízkosti podobně vypadajících spínačů - liší se jen barvou. Mnoho výrobců totiž do kabiny integruje také systémy, které vás přímo spojí s podporou dané značky (často znak automobilky, telefonního sluchátka nebo písmene „i“), případně s asistenční službou v případě poruchy vozidla (většinou znak plochého klíče nebo nápis „assist“).