Papírovým žádostem o financování téměř odzvonilo. S nástupem technologií se stále více manažerů přiklání k online řešením, která jim šetří nejen čas, ale i náklady na zasílání papírových žádostí poštou nebo kurýrem. Své o tom ví například v Raiffeisenbank, kde každý měsíc přibývají klienti, kteří chtějí žádat o čerpání úvěru či vystavení bankovní záruky online.
Díky online řešení Raiffeisenbank klient získá detailní přehled o všech žádostech týkajících se čerpání úvěru, o vystavení bankovní záruky, včetně informací o jejich stavu. Žádosti má možnost vytvářet z předdefinovaných formulářů nebo z kopií předešlých žádostí. Služba navíc nevyžaduje žádnou speciální instalaci, jelikož je součástí internetového bankovnictví a její využívání je zdarma. Navíc je ve stejné aplikaci k dispozici také online přehled o všech využívaných úvěrových i trade finance produktech, včetně možnosti vygenerovat si ke každému produktu oficiální úvěrový výpis.
„Po vyzkoušení služby se klienti k papíru zpravidla nevracejí. Aktivně navíc zapracováváme jejich zpětnou vazbu na funkčnost služby, takže jsou přímo součástí dalšího vývoje platformy,” říká Ondřej Raba, produktový manažer korporátních úvěrů Raiffeisenbank.
Ondřej Raba Zdroj: Raiffeisenbank
„S klienty bankovních záruk jsme při přechodu do digitálního prostředí v intenzivním kontaktu a pomáháme jim s hladkým přechodem do světa online žádostí. Tento individuální přístup je ze strany klientů velmi oceňován a má pozitivní dopad na rychlou utilizaci nabízené služby,“ říká Michaela Hrušková, vedoucí oddělení bankovních záruk a dokumentárních obchodů.
Benefity online žádostí:
- rychlost a flexibilita komunikace,
- zástupce firmy může podepisovat i v zahraničí,
- všechno v jedné aplikaci (účty, karty, úvěry, trade finance produkty, žádosti),
- přehled úvěrů a trade finance produktů na jednom místě,
- statutární zástupce může podepsat žádost ve svém počítači, přičemž nemusí být pro podpis přihlášen do aplikace (IB),
- samotná žádost vzniká vyplněním formuláře přímo v internetovém bankovnictví (není zpracována mimo platformu).
Jaký je poměr financování online/papír? Jak se pohybuje v čase?
Banka aktuálně zpracovává online asi 10 % žádostí o čerpání úvěrů a 37 % žádostí o vystavení bankovní záruky, přičemž čísla každý měsíc stoupají. Pro letošní rok je cílem zpracovat online celkově až 40 % takových požadavků firem.
Velký posun vnímáme u čerpání trade finance produktů digitální cestou, kdy poměr těchto žádostí rychle posunul z 10 % na aktuálních 37 %. Zároveň zájem o službu a její využívání neustále roste. „Klienti oceňují možnost intuitivního a rychlého podání žádosti nejen o vystavení nové záruky, ale i přípravu jejího návrhu. Trvalý nárůst počtu klientů využívajících digitální kanál je důkazem, že jdeme správnou cestou.“ říká Michaela Hrušková, vedoucí oddělení bankovních záruk a dokumentárních obchodů.
Je rozdíl mezi výší možného úvěru online/papír? Případně jiné rozdíly?
Žádná omezení v tomto ohledu pro digitální žádosti nejsou. Naopak, digitální žádosti mají výhodu rychlosti jejich zpracování a zcela bezpapírového procesu. Klientům nabízíme plnohodnotnou online službu.
Zvýšila se čísla s příchodem koronaviru? Umíte odhadnout, jestli je víc těch, kteří teď chtějí řešit vše online a naopak o kolik přicházíte v důsledků krizí některých firem?
Covid-19 obecně urychlil potřebu a ochotu klientů hledat alternativní cesty k papírovému procesu podávání žádostí, stejně jako snahu banky o změnu a přechod na digitální formu komunikace.
S nasazením omezení jsme nezaznamenali růst u čerpání úvěru, stále tu byl pečující bankéř, který klientovi pomohl a papírovou žádost zpracoval.
V případě bankovních záruk, kde je velké propojení klienta a oddělení garancí, je situace trochu jiná. Díky intenzivnímu kontaktu s klientem a aktivnímu nabízení digitálního kanálu, je přechod do online prostředí poměrně rychlý. Více informací na www.rb.cz