Konference AI HotSpot: Umělá inteligence je nezbytnou výbavou současného podnikání

Umělá inteligence dávno není jen vizí budoucnosti, už nějakou dobu mění svět kolem nás. A to i ten byznysový. Na konferenci AI HotSpot 2025 promluvili nejen inspirativní řečníci z Česka i zahraničí, ale uskutečnily se také praktické workshopy, kde si účastníci mohli vyzkoušet práci s daty a nahlédnout do reálných projektů firem, které umělou inteligenci už aktivně využívají.

Zdroj: Se souhlasem společnosti Profinit


Konference AI HotSpot 2025, která je největší svého druhu v Česku, se zaměřuje na praktické využití umělé inteligence v byznysu. Na druhém ročníku akce, která přinesla odpovědi na otázky, jak firmy zavádějí AI do své praxe a jakých výsledků díky ní dosahují, se sešlo více než 300 profesionálů z různých odvětví. Všichni přijeli s jediným cílem — vzájemně sdílet zkušenosti a opět o něco lépe pochopit, jak nejmodernější technologie přetvářejí pravidla hry například v oboru bankovnictví, telekomunikací, farmacie či filmového průmyslu.

„Snažili jsme se udělat akci, která sdruží všechny odborníky v téhle oblasti, jak ze strany našich zákazníků, tak i z dalších firem. Věnujeme se tomu už osm let. Začali jsme v době, kdy se tomu ještě neříkalo AI, ale spíš to byla data science nebo umělá inteligence. Snažíme se spolupracovat s univerzitami, snažíme se dělat výzkumné granty a tohle všechno spolu se skvělými zákazníky, kteří nám umožňují pomoci s využitím pokročilých metod zpracování dat, nám umožňuje se držet na špičce,“ vysvětluje Bohumír Zoubek, Services & Products Director ze společnosti Profinit.

Ta je současně pořadatelem konference, která dokazuje, že AI je novou infrastrukturou firemního světa. Zrychluje procesy, zefektivňuje služby, personalizuje nabídky, snižuje náklady a dokonce otevírá nové obchodní modely. Se začleněním AI mezi nástroje běžné praxe společnost Profinit pomáhá řadě českých podniků. „Třeba práce se smlouvami,“ uvádí Bohumír Zoubek jeden příklad za všechny. A pokračuje ve výkladu:

Je to zajímavý nástroj. Představte si firmu, která má tisíce smluv se svými partnery a dalšími dodavatelskými firmami. A o ty se musí někdo starat. Umělá inteligence je skvělá v tom, že tu práci může značně ulehčit a zrychlit.

Řečníci konference HotSpot 2025:

Gil Rosen (Amdocs) — téma „agentické éry“ umělé inteligence a jejím vlivu na proměnu vztahu značek se zákazníky
Petr Hájek (Profinit) — téma kvalitních dat a proč bez nich nemůže AI fungovat
Pedro Jose (Snowflake) — téma strategie pro práci s daty, bez níž není AI efektivní
Kate Swanborg (DreamWorks Animation) – viceprezidentka pro technologickou komunikaci a strategická partnerství ve studiu DW — téma obrovského množství dat a technické komplexnosti, které stojí za tvorbou počítačově animovaných filmů. Dále o využívání nových technologií, včetně umělé inteligence, a o podpoře inovací vedených samotnými tvůrci a umělci

Kate Swanborg, viceprezidentka pro technologickou komunikaci a strategická partnerství studia DreamWorks Animation, pak promluvila o ožehavém tématu — nahrazování umělců AI. „V DreamWorks Animation tím nejdůležitějším zdrojem, který máme, jsou naši umělci a filmaři. Inovace, jako je AI, samozřejmě nevyužíváme k tomu, abychom vytvářeli videa, protože na to máme ty nejlepší umělce na světě. To, co děláme, je, že si ulehčujeme složitost některých operací pod povrchem, abychom viděli, jestli můžeme najít způsob, aby workflow a infrastruktura fungovaly více hladce.“

Nejen umocnění efektivity práce, ale ve výsledku především úspora času, energie i peněz. To jsou hlavní benefity AI, což potvrzuje také Philipp Söchtig, Berenberg Bank, Head of Corporate Development & Operations ve společnosti Berenberg.

Jednou z našich zásad je, že jedinou jistotou je změna. Především oceňujeme dovednost AI zestručňovat velké množství informací a dat do malých přehledů pro naše analytiky, aby pro ně byla snazší tvorba analýz.

Hlavní témata konference:

 Jak může Evropa uspět v éře umělé inteligence?
Může Evropa stavět vlastní AI bez závislosti na amerických cloudech?
Jak se firmy mohou chránit před dominancí amerických technologických gigantů?
Je nový AI Act brzdou, nebo naopak konkurenční výhodou?
Jak urychlit transformaci z pilotních projektů na reálná řešení ve velkém měřítku?

Panel věnovaný firemním zkušenostem s nasazováním AI:

Jak vybudovat důvěru v AI místo obav?
Jaký byl nejvýznamnější use-case ve vaší firmě a proč?
Kde AI narazila a musela být zastavena nebo přepracována?
Jak řídit experimentování zaměstnanců a udržet zároveň kontrolu nad bezpečností a governance?

A jsou to právě data, která mají pro AI velký význam. „Jsou zdrojem toho, co pro vás umělá inteligence vytvoří... Ona bude dělat vždycky všechno za vás, ať už skrytě nebo viditelně. Jsou za tím ta data a je potřeba je mít v pořádku, jinak i ty výstupy nebudou odpovídat očekáváním. Důležité je vědět, jaká ta data jsou, v jaké jsou kvalitě, jakým způsobem se s nimi zachází. A všechny tyto informace následně ve formě metadat ukládat a dál využívat,“ uvádí Tomáš Rezek, Profinit, Head of Competency, expert na AI.

A konkrétní příklad, jak umělá inteligence funguje ve všední praxi firem, udává Dominik Matula, Head of Data Science & AI, na přístupu k vytváření novodobých aplikací postavených právě na AI: „Je to, jako byste měli ve svém týmu pracovníky, přičemž každý je specializovaný na nějakou činnost. Víte, kdo co umí udělat dobře. A stejný princip funguje i v aplikaci, kde agent rozděluje úkoly, které se dozvídá od uživatele, svým kolegům, aby vyřešili konkrétní úkol. My toto všechno skládáme dohromady a vytváříme řešení, které přináší hodnotu uživateli.“

Odborníci se napříč obory shodují, že na umělou inteligenci se už nelze dívat jen jako na experiment. Stává se součástí každodenního fungování nás všech. Zřejmě i proto konference AI Hotspot přitahuje každoročně stovky klíčových osobností z českého i evropského technologického a byznysového světa, od šéfů bank, technologických inovátorů a datových expertů až po zástupce kreativních odvětví. Přítomní se tak dozvěděli například, jak banky, třeba Raiffeisenbank či Berenberg, zavádějí generativní AI do svých služeb, či jak evropské firmy řeší regulace, integraci, škálování i návratnost investic. Hands-on workshopy pak přinesly konkrétní návody a zkušenosti, jak vytvořit AI-ready datovou platformu, navrhnout AI produkt nebo řídit AI projekty ve velkých firmách.