Lexus RX 300 míří do automobilového důchodu. Končící SUV má ale pořád co nabídnout

Celých sedm let už se na silnicích objevuje model Lexus RX, jehož cesta se ale chýlí ke konci. Nová generace oblíbeného SUV totiž přijde na trh už na začátku příštího roku. A tak jsem se ještě rychle rozhodl zjistit, v čem je to aktuální vlastně tak výjimečné.

Do automobilového důchodu míří jedno z nejúspěšnějších vozidel historie značky. Lexus SUV značené RX vyrábí od roku 1998, ale jeho čtvrtá generace byla tou, která nejvíce prorazila. Nadčasový asijský design a solidní motorizace se podařilo ideálně trefit do doby, kdy „esúvéčka“ zažívala masivní boom, což se pozitivně odrazilo na prodejích.

Stárne, přitom nestárne

Přídi vévodí maska chladiče s trochou fantazie připomínající přesýpací hodiny, na kterou ladně navazují úzké diodové světlomety. Celý vůz má ale ostře řezaný design, ačkoliv měří 4890 milimetrů a na výšku má takřka 1,9 metru, stanovené tvary dodržuje poctivě. Na to, aby nešlo pouze o vozidlo do nákupních center, ale vývojáři mysleli taky, například světlá výška benzinové varianty je solidních 200 milimetrů.

Ty, kteří volí tradici místo digitalizace, uvnitř potěší klasické ukazatele, které už se v moderních vozech vidí zřídka. A běžné ručičkové hodiny, jež najdeme pod obrazovkou infotainmentu působí až aristokraticky. To, co by mě ale běžně asi nenapadlo, jsem díky testování během změny na zimní čas mohl ozkoušet. Je to tak, posouvání ručiček. Stačí tři rychlé pohyby na dotykové obrazovce a ciferník je hladce přenastaven.

Ale ještě rychle zpátky k tlačítkům. Je jich přehršel, až si člověk trochu připadá jako v luxusním mercedesu z devadesátek. Ale nic naplat, plní svou funkci znamenitě a díky podařené ergonomii palubní desky a kvalitně zpracovaným materiálům jsou velkým pozitivem vozu. Zároveň jasným varováním pro každého, kdo miluje hračky jako je Tesla. Tady se na dotykových obrazovkách nevyřádíte, tady vládne pořádek. Na druhou stranu třeba CD mechanika už je v této době spíš úsměvná. Ale proč ne, i to je znak poctivého luxusního auta, jejichž majitelé bývají často velmi konzervativní.

Ačkoliv vozů kategorie SUV jezdí víc a víc, ne každý umí dobře využít svůj prostorový potenciál. Lexus to zvládl, vpředu se sedí příjemně vysoko a díky protáhlému prostoru od volantu k čelnímu sklu je z něj dobrý výhled na silnici. Ještě větší devízou je prostor na zadních sedadlech. Je ho tolik, že si tam pasažér připadá jako v obýváku ale zase ne tak moc, aby to bylo nepříjemné.

Podobné je to s odkládacími prostory. Bezdrátová nabíječka, další plocha na mobilní telefon, dva držáky na nápoj a ještě otvírací schránka pod řidičovou pravou rukou. A zavazadlový prostor pojme 553 litrů.

Je to pohodář

Pod kapotou vozu s temně modrou metalízou se skrýval už zmíněný čtyřválcový dvoulitr o výkonu 175 kW a točivém momentu 350 Nm. Žádný závoďák, spíš pohodář pro běžné ježdění a klidné rodinné cesty. Zrychlení z 0 na 100 za 9,5 vteřiny vše jen potvrzuje. Vůz má standardně pohon na všechna čtyři kola a motor je spřažen s oldschoolovou šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem.

Dvoulitr bez jakékoliv formy elektrifikace pro mě byl u značky vyznávající ve velkém hybridní systémy překvapením. Přiznám se, že jsem ani nevěděl, že se do velkého RX 300 dává – víc by slušel menším modelům. Ale i s tímhle 1960 kilogramů vážícím obrem si základní motor důstojně poradil.

V první řadě je třeba naučit se ovládat plynový pedál. Nemusí to ale zase být vyloženě jednání v rukavičkách, prostě jen šlapejte s citem, aby se dalo jezdit mezi 8 a 9 litry. Pohonná jednotka totiž ví, že rozhýbat dvě tuny není nic snadného a často se tak hrne do zbytečně vysokých otáček, aby demonstrovala svou sílu. Zmíněný cvik srazí spotřebu a zvýší následně i jízdní komfort. Protože jinak velmi tichý vůz umí být nad čtyři tisíce otáček pěkně hlučný.

Pochválit je třeba podvozek, i ve spolupráci s dvacetipalcovými koly pohltí veškeré nepříjemnosti na vozovce a z interiéru udělá pokojíček. I co se týče ran, které by mohly do kabiny zamířit. Tady těžko hledat chyby, také proto si vůz našel za roky prodeje tolik spokojených majitelů.

Na dálnicích nepatří Lexus k notorickým okupantům levého pruhu, předjíždět se s ním ale samozřejmě dá celkem hladce, jen ve vyšších rychlostech mu trochu chybí okamžitá síla. Vybičovat ho není nijak problémové, a díky tomu – a hlavně pořádné dávce pohodlí a neustálým dodávkám ticha – je naprosto elitním společníkem na dlouhé cesty a cruiserem do nepohody. Jedno malé minus? Slušely by mu účinnější brzdy.

Nová generace modelu RX je za dveřmi a na začátku roku 2023 se začne objevovat i na českých silnicích. Autosalon.tv už si vůz během testování ve Spojených státech vyzkoušel. Do prodeje ale půjdou jen hybrid a plug-in hybrid, takže kdo chce benzín, teď je ta pravá chvíle. Vlastně úplně poslední. Navíc Lexus láká na akční cenu 1 399 000 Kč.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Standardní záruka na vůz je 3 roky nebo 100 tisíc ujetých kilometrů, vztahuje se na mechanické závady i korozi. Ke každému novému vozu je zdarma, ale je možné si připlatit i za dodatečnou nebo prodlouženou záruku. A jak je na tom porovnání s konkurencí?

2. PRODEJE

Stále ještě aktuální generace RX sice pomalu končí, ale na trhu to poznat není. Spíš naopak. Do konce měsíce října jich v kalendářním roce 2022 automobilka v Česku prodala celkem 367, což je o takřka 200 vozů více než za stejné období o rok dříve. Aktuálně Lexus doprodává 240 zbývajících kusů v nadstandardní výbavě Limited Edition, přes 160 jich je ovšem už pryč… Kdo chce, musí si pospíšit. Výhoda? Vozy jsou skladem a ihned k odběru, to se v této době vyplatí.

3. INFOTAINMENT

Obrazovka multimédií má úhlopříčku 12,3 palce a ovládá se prvkem zvaným Remote Touch. Jde o podobnou dotykovou plošku jaká je k vidění například u běžného počítače. U něj ale většinou sedíte v klidu a nemusíte sledovat dění kolem, to je tedy jeho jediná nevýhoda.