Hyundai jako oslavu svých historických kořenů vyrobí repliku vozu, který nastartoval korejský automobilový průmysl. Původní vozy Pony a Pony Coupe Concept ovlivnily dlouho vyráběnou modelovou řadu Hyundai Pony, ale z hlediska designu také oceňovaný elektromobil Ioniq 5 a koncept N Vision 74.
Vozy Hyundai už dávno nepatří mezi popelky automobilového designu. Nejnovější modely jako Ioniq 5 a 6, ale i plebejský Tucson nebo užitková Staria patří mezi to nejestetičtější, co se dnes po silnicích pohybuje. Mnohou inspiraci čerpají tyto modely právě od konceptu představeného v roce 1974 v rámci premiéry korejské značky na turínském autosalonu. Jeho autorem byl tehdy mladý Giorgetto Giugiaro, jehož studio automobilce pomůže s reinkarnací slavného kupé.
Pro Giugiara byly vždy typické ostré hrany. Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Návrat ke kořenům
Svůj plán značka oznámila na akci Design Talk v Soulu. „Vzhledem k tomu, že původní koncepční vůz už neexistuje, pověřili jsme Giorgetta Giugiara výrobou repliky na základě naší designové filozofie ‚Shaping the future with legacy‘,“ řekl kreativní ředitel Hyundai Motor Group Luc Donckerwolke, mimochodem autor první Škody Fabia.
Vedení společnosti Hyundai Motor, která tehdy s výrobou automobilů teprve začínala, v roce 1974 pověřila Giugiara návrhem designu, vytvořením detailních plánů a výrobou pěti prototypů, z nichž jeden měl karoserii kupé. Hyundai se v průběhu procesu návrhu designu a výroby prototypů rozhodl, že vozy Pony a Pony Coupe vystaví na Turínském autosalonu, aby podpořil debut značky na globálním trhu.
Hyundai Pony Coupé Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Originál s následovníky
Pony Coupe bylo svou klínovitě tvarovanou přídí, kruhovými světlomety a geometrickými liniemi ve stylu „origami“ koncipováno pro severoamerické a evropské trhy, ale v roce 1981 byl projekt krátce před zahájením velkosériové výroby zastaven v důsledku nepříznivých podmínek v globální ekonomice.
Přestože byl tehdy tento koncept pouze nerealizovaným snem, jeho odvážný duch pomohl nastartovat korejský automobilový průmysl, protože přímo ovlivnil první nezávisle vyráběné modely Hyundai Pony, které byly prodávány na celém světě v letech 1975 až 1990.
Design koncepčního vozu byl také velkým zdrojem inspirace pro Giugiarovu práci na modelu DeLorean DMC 12, který debutoval v roce 1983 a proslavil se ve filmové sérii Návrat do budoucnosti (Back to the Future) z let 1985 až 1990.
Vliv vozů Pony a Pony Coupe Concept sahá až do současnosti. Hyundai se v roce 2019 inspiroval původním modelem Pony při návrhu koncepčního vozu „45“, který přímo ovlivnil sériově vyráběný model Ioniq 5 představený o dva roky později. Hyundai v roce 2021 rovněž reinterpretoval původní sériově vyráběný model Pony a dal mu podobu koncepčního vozu s moderní technikou elektrického pohonu. Replika původního Pony Coupe by měla být hotova napřesrok.