Poznáte kvalitu na první pohled? Známé logo chrání zákazníky před zklamáním z nákupu už 25 let

Značka CZECH MADE je zárukou vysoké kvality produktů a služeb. Zdroj: czechmade.cz

Kvalita a bezpečnost výrobků i služeb se týkají každého z nás. V moři značek a certifikátů je snadné se ztratit. Národní program Česká kvalita, garantovaný vládou a spravovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Radou kvality ČR, má za úkol tuto orientaci spotřebitelům usnadnit – a zároveň pomáhá firmám, které nabízejí nadstandardní úroveň. O tom, proč a jak systém funguje, jsme hovořili s Liborem Dupalem, předsedou řídicího výboru programu Česká kvalita a ředitelem Kabinetu pro standardizaci při Sdružení českých spotřebitelů, a Petrem Kotenem, ředitelem České společnosti pro jakost, správcem značky Czech Made.
Czech Made je značkou kvality s nejdelší tradicí v České republice. Spadá do Národního programu Česká kvalita. Vznikla s cílem usnadnit spotřebitelům orientaci v dostupných výrobcích a službách na českém trhu. Poskytuje spotřebiteli jednoduchý návod, jak vybrat s minimálním rizikem kvalitní český výrobek nebo službu.
Podle Libora Dupala vznikl program na přelomu tisíciletí jako reakce na chaos na trhu po devadesátých letech, kdy se příliš neregulovalo, ale hledaly se samoregulační nástroje. „S obrovským boomem nových výrobků a služeb se spotřebitelé těžko orientovali. Vláda proto program garantuje a zastřešuje, jeho správu a rozvoj zajišťuje MPO,“ vysvětluje.
Usnadnit orientaci spotřebitelů na trhu a posilovat konkurenceschopnost – to je hlavní poslání Národního programu Česká kvalita.
Smyslem programu je také podpora odpovědných českých výrobců a poskytovatelů služeb, kterým záleží na celkové a prokazatelné kvalitě vlastních produktů, kteří chtějí poskytovat zákazníkům vysokou přidanou hodnotu, chovají se eticky a ekologicky, investují čas i finance do zlepšování technologií výroby, zajištění služeb a kontinuálně se vyvíjejí. Značka podporuje společnosti v jejich rozvoji a růstu.
Označení Czech Made je zárukou vysoké kvality
Petr Koten připomíná, že v programu Česká kvalita je dnes 21 značek, rozdělených na horizontální (univerzální) a specifické. „Pro rodiče jsou zajímavé například značky zdravotně nezávadné obuvi, bezpečné obuvi se značkou Žirafa, kvalitní hračky nebo certifikovaná bezpečnost dětských hřišť,“ uvádí. Dodává, že nechybí ani značky technického charakteru.

Přehled značek registrovaných v Národním programu Česká kvalita. Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchod ČR
Firmy mají o členství v programu zájem, protože jim pomáhá jasně se odlišit od konkurence. „Jednotícím faktorem je logo Česká kvalita. Spotřebitel rychle pozná, že jde o prověřený produkt,“ říká Libor Dupal. Podle něj navíc stát poskytuje programu mediální podporu, což je pro podniky další velká výhoda.

Česká kvalita - logo. Zdroj: Se souhlasem Ministerstva průmyslu a obchodu
Logo Česká kvalita je pro spotřebitele jasným signálem prověřeného produktu.
Se značkou se můžeme setkat na velmi rozmanitých místech. „Czech Made patří mezi univerzální značky. Držitelem je například Dopravní podnik hlavního města Prahy, ale i rodinné firmy, poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb, IT společnosti nebo vzdělávací agentury. Je důležité hledat příslušné logo,“ zdůrazňuje Petr Koten.
Vybrané podmínky k přijetí značky do programu Česká kvalita:
- Výrobek musí mít v porovnání s obdobnými výrobky na trhu nadstandardní kvalitu.
- Kvalitu musí ověřit nezávislá třetí strana, např. akreditovaná zkušebna.
- Dodržování kvality musí být průběžně kontrolováno.
- Musí být vyhodnocována spokojenost zákazníků.
Ověřování kvality je vždy v rukou nezávislé třetí strany. „Máme dvě základní cesty – zapojení autorizovaných osob, které stát pověřuje a kontroluje, nebo vlastní systém správce značky s odborně způsobilými kontrolory. Vždy jde o nezávislou kontrolu,“ popisuje Libor Dupal.
Proces hodnocení má tři pilíře – sebehodnocení, zákaznickou zpětnou vazbu a nezávislou kontrolu.
Proces získání značky Czech Made je podle Petra Kotena trojstupňový: „Nejprve organizace vyplní sebehodnoticí dotazník. Druhým krokem je ověření spokojenosti zákazníků a třetím nezávislá kontrola hodnotitelem z oboru. Sleduje se fungování celé organizace – od přijetí objednávky až po dodání výrobku nebo služby, včetně komunikace, reklamačního procesu a ohleduplnosti k životnímu prostředí.“ Ten, kdo obstojí, získá značku Czech Made na dva roky.

Českou kvalitu nenahradíš Zdroj: se svolením MPO