Exkluzivní rozhovor s režisérem Espenem Sandbergem

Exkluzivní rozhovor s režisérem Espenem Sandbergem

Jak vznikl nápad natočit příběh o Amundsenovi?

Žiju v sousedství Muzea lodi Fram. Často jsem ho navštěvoval a viděl jsem, co všechno Amundsen dokázal a zažil. Jeho osobnost mě zajímala čím dál víc, zejména když jsem došel až k tomu, že měl velmi zvláštní vztah se svým bratrem a že byl naštvaný jak na Brity, tak i na Italy. Chtěl jsem tomu všemu lépe porozumět a taky mi to přišlo jako docela dobrý námět na film. Jeho život se všemi úspěchy i neúspěchy, to byla jedna velká podívaná, která se krásně hodila pro kameru.

Byl jste v kontaktu také s někým z rodiny Amundsenů, když jste se na film připravoval?

Sám Roald Amundsen děti neměl, ale jeho bratr Leon ano. S těmi jsme o všem hodně mluvili a na základě těchto obsáhlých rozhovorů se nám povedlo dobrat k novým informacím, které jsme našli v dopisech a denících. To všechno házelo zcela nové světlo na jeho osobní život.

Amundsena si zahrál Pal Sverre Hagen, který už ztvárnil také Th ora Heyerdahla ve vašem snímku Kon-Tiki. Proč právě on?

Podle mě byl pro tuhle roli tou nejlepší volbou – je to takhle jednoduché. Kromě toho, že je to opravdu skvělý herec, tak jsme si mezi sebou vybudovali určitou důvěru a taky způsob naší komunikace je velmi efektivní. Věděl jsem, že tahle role bude v mnoha ohledech velkou výzvou a tak, abychom to celé mohli posunout někam kupředu a dostat do příběhu nezbytnou hloubku, musel to být právě on.

Máte jako režisér zkušenost s velkou americkou produkcí díky Pirátům z Karibiku: Salazarově pomstě, které jste režíroval společně s Joachimem Ronningem. Není pro vás v porovnání s tím trochu nuda režírovat „nízkorozpočtový“ snímek?

Vůbec ne. Byl jsem moc rád, že jsem mohl točit dialogy, které přesáhly dvacet vteřin. (smích) Tohle je v mnoha ohledech něco úplně jiného – stejně jako jsem si užíval natáčení Pirátů, měl jsem radost i při natáčení Amundsena. I když to bude znít jako klišé, tak každý film je velká výzva. Stojí to celé vždycky tolik práce a úsilí, abychom došli k výsledku… Tady to znamenalo pracovat úplně jiným způsobem s herci. Byla to ale skvělá zábava.

Natáčeli jste například i na Islandu, což znamená práci v dosti extrémních podmínkách. Jak jste to zvládali?

Bylo to hodně náročné, protože jsme při natáčení neměli ani trochu počasí, v jaké jsme při přípravách doufali. Ale to se u filmu děje celkem často. Museli jsme se s tím tedy během natáčení nějak popasovat a vyřešit to pak v postprodukci. Ale jinak jsem s tím, co se nám na Islandu povedlo natočit, velmi spokojený, a doufám, že i čeští diváci to tak budou vnímat. U takovýchto menších filmů je to zejména čas, o který hrajete, a proto vám nezbývá než se prostě s některými věcmi smířit a jít dál. Asi nikdy tady v Evropě nebudeme mít takové možnosti, jako má Hollywood se svými obřími produkcemi. Ale to vůbec nevadí. I přesto můžeme na starém kontinentu točit skvělé a zajímavé filmy.

V rámci natáčení tohoto fi lmu jste strávil téměř měsíc v Praze spoluprací s českou produkcí. Jak jste tu byl spokojený?

Celý ten čas strávený u vás byl naprosto fantastický! Už jsem v Praze předtím natáčel a ta podpora, které se nám opět dostalo, byla skvělá. Kolem sebe jsem měl několik výborných českých profesionálů a jejich podíl na výsledku na všech možných úrovních je zcela zásadní. Vy už u vás dávno dobře víte, že máte spoustu krásných lokalit pro natáčení, s tím už máte letité zkušenosti. Ale já jsem si užíval taky práci vašich odborníků, jejich osobnosti, kreativitu a vysokou řemeslnou úroveň. Tohle všechno dalece vyhovuje světovým standardům a já vás teď doporučuji všude, kam přijedu, i v zámoří.